;
Türk otomotiv sektörü, Avrupa pazarındaki daralma ve atıl kapasite nedeniyle 2025'te ciddi risklerle karşı karşıya. İhracat düşüşü ve rekabet gücünün zayıflaması, sektörü yeni politikalar geliştirmeye zorluyor.
Bir süredir kamuflajlı haliyle testlerde görüntülenen Tesla Model Y Juniper, Çin’de tanıtıldı. Tesla’nın en çok ilgi gören modeli olan Model Y’nin makyajlı hali olan Juniper, markanın hayranları arasında tartışma yarattı.
Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2024’ü yeni bir rekorla kapatırken E ve F segmenti, yani üst sınıf, ultra lüks ve spor otomobil satışları da rekor kırdı. Premium satışlarında Mercedes-Benz 29 bin 967 adetle liderlik koltuğunda yer alırken spor otomobiller liginde Ferrari 24 adetle zirvede.
Bir yandan uygun fiyatlı Çinli modeller ile Tesla liderliğinde elektrikli otomobil baskısı, diğer yandan Çin pazarında kaybedilen kârlılık Avrupalı otomobil üreticilerini köşeye sıkıştırıyor. Yeni emisyon kurallarına da ayak uydurmaya çalışan Avrupalı markalar çıkış yolu arayışında.
Otomobil dünyasında “yıkıcı gelişim” (disruptive innovation) denilince akla gelen ilk marka olan Tesla’nın Model Y’si, teknolojisi ve fiyat/performans dengesiyle dikkat çekiyor.
Engelli vatandaşlara otomotivde uygulanan Özel Tüketim Vergisi muafiyetine yüzde 40 yerlilik şartı getirildi. Ayrıca satış yasağı 5 yıldan 10 yıla çıkarıldı. Yeni ÖTV düzenlemesiyle beraber satın alınabilecek otomobil seçeneği de azaldı.
Stellantis Grubu’nun premium markalarından biri olarak konumlandırılan DS, yeni elektrikli modeli DS N°8'yi tanıttı. Bu modelle birlikte yeni bir isimlendirmeye geçen DS, N°8'yi 2025 yılı ortasından itibaren kademeli olarak Avrupa ülkelerinde satışa sunmaya başlayacak.
Kısıtlı kredi olanakları ve artan fiyatlara rağmen Türkiye’de otomotiv satışları tam gaz devam ediyor. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) açıkladığı verilere göre, kasımda otomobil ve hafif ticari araç satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 5.3 büyüyerek 121 bin 94 adede ulaştı. Bu sonuçla tarihin en yüksek ikinci kasım ayı adedi görülmüş oldu.
Otomobil ve hafif ticari araç satışlarında tarihi rekor 2023 yılında kırıldıktan sonra 2024 yılını da 1 milyon adedin üzerinde tamamlamaya hazırlanan sektör, 2025 yılı için pazarda daralma, elektriklilerde büyüme bekliyor.
Türkiye’de yatırım teşviki alan ilk Çinli otomobil markası olan BYD, altı modelle pazara yeniden giriş yaptı. Tüketicilerin beklediğinden yüksek fiyatlar açıklayan BYD, 2026’da 100 binin üzerinde satış hedefliyor.