;
Arama

General Motors elektrikli araç hedeflerinde frene bastı

ABD'de tüketici talebindeki düşüş ve azalan devlet desteği, General Motors’un elektrikli araç planlarını baltalıyor. Şirket de Donald Trump yönetiminin enerji politikalarını takip ederek elektrikli planlarından vazgeçiyor.

30 Eylül 2025, 13:53 Güncelleme: 30 Eylül 2025, 16:33
General Motors elektrikli  araç hedeflerinde frene bastı
General Motors CEO'su Mary Barra

Kısa bir süre önce,CEO Mary Barra, General Motors’un benzinli araç üretimini on yıl içinde bırakacağını ilan etti.  Bu plan, gezegeni gelecek nesiller için koruyacak yeni bir misyonun başlangıcıydı. Barra 2022’de yaptığı konuşmada, “Daha iyi bir gelecek yaratmak için bir fırsatımız ve açıkçası bir sorumluluğumuz var” dedi. Birkaç yıl içinde küresel çapta 30 elektrikli araç modeli piyasaya sürme ve kısa sürede GM’nin Kuzey Amerika’daki fabrikalarının yarısından fazlasını EV üretimine çevirme sözü vermişti.

En hızlı geri adım atan şirket

Ancak bu iddialı hedefler durdu. GM, sektörün en sesli elektrikli araç savunucularından biri olmaktan, onlarca yıldır daha temiz ve daha yakıt verimli araçlar için tüketici pazarını besleyen ABD hükümetinin emisyon kuralları ve yakıt ekonomisi standartlarının önde gelen muhaliflerinden biri haline geldi. Birçok otomobil üreticisi, zayıflayan EV satışları ve yeşil enerji girişimlerine düşman ABD Başkanı Donald Trump’ın yönetiminin etkisiyle, daha gevşek düzenlemeler talep etti. Ancak hiçbir şirket GM kadar hızlı ve dramatik şekilde geri adım atmadı.

Kaliforniya Valisi Gavin Newsom yakın zamanda düzenlenen bir basın toplantısında, “GM bizi sattı. Mary Barra bizi sattı” dedi. Bu öfkesinin nedeni, GM’nin Kaliforniya’nın, ülkenin geri kalanından daha sıkı temiz hava düzenlemeleri koyma yetkisini kaldırmak için yürüttüğü ve başarılı olan kampanyaydı.

Meta’dan sonra en çok lobi yapan şirket

Detroit merkezli otomobil üreticisi, bu yıl Meta dışında hükümetle en çok lobi yapan şirket oldu. Harcamalarının büyük kısmı temiz hava ve yakıt ekonomisi kurallarına karşı mücadeleye gitti. GM, haziran ayı itibariyle 11.5 milyon dolar harcayarak Toyota’nın yaklaşık iki katı, Ford’un ise altı katı kadar lobi yaptı.

Bu yılın başlarında, bir GM lobicisi, Teksas Senatörü Ted Cruz’un 50 yıllık federal yakıt ekonomisi kurallarını zayıflatma çabalarını desteklemek için Cruz’un ofisini aradı. Bu kurallar zaman içinde yakıt tüketimini ve emisyonları ciddi şekilde azaltmış ve Toyota Prius gibi araçların doğmasına katkıda bulunmuştu. Kongre, Cruz’un önerisini Trump’ın yasa tasarısına ekleyerek, GM gibi şirketlerin ortalama filo yakıt tüketimi standartlarını karşılayamaması durumunda ödemesi gereken cezaları ortadan kaldırdı.

Bu ilkbaharda, binlerce GM beyaz yakalı çalışanı “Yardımınıza ihtiyacımız var!” diyen bir e-posta aldı. E-postada, Kaliforniya ve 17 diğer eyalette (ve Washington D.C.’de) daha sıkı otomobil emisyon standartlarına karşı yetkilileri aramaları istendi. Bu sıkı kurallar, 2035 itibarıyla yeni benzinli araçların satışını fiilen yasaklayacaktı.

GM, elektrikli araçlara yatırım yapmaya devam ettiğini söylüyor olsa da Barra artık yalnızca EV üretecekleri 2035 hedefinden söz etmiyor. Bunun yerine geçişin “onlarca yıl süreceğini” söylüyor. Temmuz ayında hissedarlara yazdığı bir mektupta, içten yanmalı motor pazarında “artık daha uzun bir yol” olduğunu ve GM’nin bu pazarda başarılı olmak için iyi bir konumda olduğunu belirtti. Barra, milyarlarca dolarlık V8 motor yatırımlarını, benzinli kamyonetleri ve SUV’ları öne çıkarırken, EV ve batarya fabrikası planlarını iptal ediyor.

Barra’ya göre bu değişiklik, bir zamanlar hızla büyüyen EV pazarının kötü performansına karşı pratik bir hamle. ABD genelinde satışların, 30 Eylül’den sonra sona erecek olan 7 bin 500 dolarlık federal EV vergi kredisi nedeniyle düşmesi bekleniyor.

Geçen yıl GM’nin sattığı 2.7 milyon aracın yalnızca yaklaşık yüzde 4’ü elektrikliydi. Bu yılın şimdiye kadarki döneminde ise yeni modeller ve federal teşviklerin sona erecek olması nedeniyle EV’lerin payı yüzde 6’ya çıktı. GM yöneticisi Jonathan McNeill şirketin yaptığı lobi faaliyetlerinin “tüketicinin bizim kadar hızlı gitmeye hazır olmaması” nedeniyle gerçekçi olmayan düzenleyici takvimi düzeltmeyi hedeflediğini söyledi. McNeill, Barra’nın hala EV’lere bağlı olduğunu vurguladı. İklim değişikliğiyle mücadeleye karşı olan Trump, geçen hafta BM’de yaptığı konuşmada bu mücadeleyi “dünyaya yapılmış en büyük aldatmaca” olarak nitelendirdi.

Gündemi, Forbes Türkiye WhatsApp kanalından takip etmek için tıklayın.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Kraliyetlerden modern çağa: Rolls-Royce Phantom’un 100 yıllık mirası

    Kraliyetlerden modern çağa: Rolls-Royce Phantom’un 100 yıllık mirası

  • Porsche ve Mercedes’in öğrenmesi gereken ders: Lüks elektrikli satılmıyor

    Porsche ve Mercedes’in öğrenmesi gereken ders: Lüks elektrikli satılmıyor

  • Tesla’nın tam otonom sürüş yazılımı testlerde başarısız

    Tesla’nın tam otonom sürüş yazılımı testlerde başarısız

  • BYD YANGWANG U9 Xtreme dünyanın en hızlı seri üretim otomobili oldu

    BYD YANGWANG U9 Xtreme dünyanın en hızlı seri üretim otomobili oldu

  • Otomobil ithalatına ek vergi geliyor

     Otomobil ithalatına ek vergi geliyor

  • Volvo'nun iddialı sürdürülebilirlik hedefi: Geri dönüştürülmüş arabalar

    Volvo'nun iddialı sürdürülebilirlik hedefi: Geri dönüştürülmüş arabalar

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Vantilatörle uyumanın etkileri: Bilim ne diyor?


  • En zengin 100 Türk


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Dolar milyarderi Türkler


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


...

Sayfa Sonu

Yüklenecek başka sayfa yok