İtalya neden bu kadar çok yat üretiyor?
Önde gelen süper yat istihbarat platformu SuperYacht iQ'ya göre İtalya son on yılda küresel yat üretim pazarının yüzde 50'sinden fazlasını elinde tuttu. Son 10 yılda en büyük diğer pazar payları yüzde 10 ile İngiltere ve yüzde 8 ile Türkiye’nin. Bu veriler İtalya’nın süper yat üretim alanındaki hakimiyetini vurguluyor. Altagamma-Deloitte ve İtalyan Ticaret Ajansı ICE tarafından 2022 yılında yayınlanan ortak bir rapora göre İtalya'nın yat inşa endüstrisi 13,3 milyar dolar ekonomik etki yarattı ve 54 binden fazla istihdamı destekledi. Deniz turizmi de dahil edildiğinde, sektörün ulusal ekonomiye toplam katkısı 32,3 milyar dolar seviyesine yükseldi.
İtalyan yat yapımcılığı, sektörün devleri Azimut | Benetti; Riva ve Pershing'i bünyesinde barındıran Ferretti Group; Sanlorenzo Group; Baglietto gibi tarihi isimler ve The Italian Sea Group gibi güçlü şirketler tarafından yönetiliyor. Diğer önde gelen üreticiler arasında Mangusta, Palumbo Group ve Next Yacht Group bulunuyor.
Toplamda, her yıl yüzlerce yat üretiyorlar. 2024 yılında 30 metre uzunluğunda 135 tekne tamamlandı. Bunu bir perspektife oturtmak gerekirse, o yıl ikinci en büyük üretici olan Türkiye, benzer boyutta sadece 19 yat teslim etti. Ortalama olarak çok daha büyük yatlar üreten ülkeler olsa da örneğin Hollanda ve Almanya gibi, İtalya adet bakımından lider konumda.
İtalya neden bu kadar olağanüstü bir ölçekte yat üretimi yapıyor?
Cevap, İtalya'nın denizle olan derin ve kalıcı bağında yatıyor. 7.600 kilometrelik kıyı şeridi ve Avrupa'nın başlıca ticaret rotalarının yakınındaki stratejik konumu ile İtalya, gemi inşa yeteneklerini erken bir aşamada geliştirerek, gelişen denizcilik endüstrisinin temellerini attı. Ticari gemi inşası, zengin altyapı, nesiller boyu biriken uzmanlık ve yetenekli yerel işgücü ile desteklenerek lüks yat inşasına dönüştü.
Günümüzde İtalyan yat sahipleri, küresel pazarın önemli bir bölümünü oluşturuyor. Formula 1 patronu Flavio Briatore, moda ikonları Domenico Dolce ve Stefano Gabbana, Giorgio Armani, Roberto Cavalli ve Pier Luigi Loro Piana gibi tanınmış isimler, hepsi de önemli yatlarla bağlantılı. Regattalar ve dünya çapında ünlü yelkencilerle desteklenen zengin yelkencilik mirası, İtalya'nın yatçılık alanında bir güç merkezi olarak konumunu daha da sağlamlaştırdı.
İtalyan tasarımı
Ayrıca, pek çok moda tasarımcısının yat sahibi olmayı tercih etmesi, İtalya'nın tasarım ve stil ile olan bağlantısının da bu konuda rol oynadığını açıkça gösteriyor. Bugün standart olarak kabul edilen birçok süper yat özelliği İtalya'da ortaya çıktı. Plaj çevresinde açılabilen deniz terasları ve cam tabanlı havuzlar gibi özellikler, İtalyan yapımı süper yatlar tarafından popüler hale getirildi. Birçok İtalyan yat sahibi de yerli markaları tercih ediyor. Örneğin, Ferretti Yachts'ın yeni 940 modeli bir İtalyan müşteriye satılırken, Columbus Yachts'ın 164 fitlik Anjelif modeli önde gelen bir İtalyan ilaç girişimcisi tarafından sipariş edildi.
İtalyan yat sektörü
Ülkenin teknecilik tutkusunu, İtalya'nın önde gelen motor yat fuarı olan Cenova Uluslararası Tekne Fuarı gibi etkinlikler canlandırıyor. Bu yılki fuar, yeni nesil yat tasarımcıları ve üreticilerine odaklanıyor. İtalya'nın takvimindeki diğer önemli tarihler arasında, İtalya'nın Sardunya adası açıklarında Porto Cervo'da düzenlenen ve dünyanın en önde gelen yelkencileri ve yelkenli teknelerinin şampiyonluk için yarıştığı Maxi Yacht Rolex Cup yer alıyor.
İtalya'nın yat yapımındaki ustalığı, yüzyıllara dayanan denizcilik geleneğinin yanı sıra tasarım, stil ve zanaatkarlığı ön plana çıkaran bir kültürün ve yenilikçilik için durmak bilmeyen bir azmin ürünü. Aile işletmesi tersanelerden küresel endüstri liderlerine kadar, ülke süper yat yapımında bir güç merkezi olarak kendine bir miras oluşturdu.