;
Arama

Çinli otomobil üreticileri Avrupa pazarındaki paylarını nasıl ikiye katladı?

BYD ve diğer şirketler, Avrupa Birliği'nin Çin'den gelen elektrikli araçlara daha yüksek gümrük vergisi uygulamasına rağmen otomobil pazarındaki paylarını iki katına çıkardı.

19 Haziran 2025, 12:18 Güncelleme: 19 Haziran 2025, 12:25

Avrupa Birliği geçen yıl Çin'de üretilen elektrikli otomobillere yüksek gümrük vergileri uyguladığında, bu BYD ve diğer Çinli otomobil üreticileri için ciddi bir gerileme gibi göründü. Ancak Çinli şirketlerin cesareti o kadar kolay kırılmadı. Tarifelerden muaf olan hibrit veya benzinli araçlara yöneldiler. Daha ucuz modeller ithal etmeye başladılar. Ayrıca Alman ve Fransız otomobil üreticilerinin Kuzey Avrupa'ya kıyasla daha az yerleşik olduğu İtalya ve İspanya gibi ülkelere yoğunlaştılar.

“İstedikleri her şeyi yapma olanağına sahipler”


Bir araştırma firması olan JATO Dynamics tarafından derlenen verilere göre bazı şirketler için yüzde 35'e kadar çıkan gümrük vergilerine rağmen Çinli markalar nisan ayında Avrupa otomobil pazarındaki paylarını bir yıl öncesine göre iki katına çıkardı. Bu durum BYD, Geely, Chery, SAIC ve diğer Çinli üreticilerin esneklik ve üretim becerilerinin güçlü bir göstergesiydi. İtalya'da Chery tarafından üretilen DR marka otomobilleri satan bir bayiler zincirinin genel müdürü olan Pier Giacomo Cappella, “Çin'deki bu büyük, dev şirketler, istedikleri her şeyi yapma olanağına sahipler” dedi.

Porsche ve Audi gibi Alman markalarının da satışını yapan Cappella, bazı Çinli otomobil üreticilerinin yeni modelleri sadece altı ayda tasarlayıp ürettiğini söyledi ve “Almanlarınki ise en az iki yıl sürüyor” diye ekledi. Roma'daki showroomlarından birinde sergilenen DR modelleri arasında ICH-X K2 adlı dizel bir arazi aracı da yer alıyor. Dört kapılı bir Jeep Wrangler'a çok benziyor ancak 51 bin 500 euro ya da yaklaşık 60 bin dolar ile 10 bin dolar daha ucuza mal oluyor.

Bir önceki yıla yüzde 2,4 artış


JATO'ya göre Çinli otomobil markaları nisan ayında AB yeni araç pazarının yalnızca yüzde 4,9'unu oluşturdu. Ancak bu oran bir yıl önceki yüzde 2,4'lük orana göre artış gösterdi. Çinli otomobil üreticileri Avrupa'da daha fazla elektrikli araç satmaya devam etmeyi bile başardı. JATO'ya göre ilk düşüşün ardından BYD ve diğer Çinli otomobil üreticilerinin elektrikli araç satışları nisanda toparlandı ve diğer üreticilerin elektrikli araç satışlarındaki yüzde 26'lık artışa kıyasla o ay yüzde 59 arttı.

Çin’in kazancı Tesla’nın zararı


Avrupa'da elektrikli araç satışları diğer tüm araç türlerinden daha hızlı artıyor. Schmidt Automotive Research'ün ayrı rakamlarına göre ilk çeyrekte Avrupa'da satılan her beş elektrikli araçtan biri Çin'de üretildi. Çin'in kazancı, kısmen Avrupalı alıcıların şirketin CEO'su Elon Musk'ın davranışlarından rahatsız olması nedeniyle satışlarında büyük bir düşüş kaydeden Tesla'nın zararına oldu. Musk Almanya, Fransa ve İngiltere'de aşırı sağcı siyasi partileri destekledi.

BYD elektrikli araçları nisan ayında Avrupa'da Tesla otomobillerini çok az farkla da olsa geride bıraktı. JATO'ya göre Avrupalılar, Tesla'nın 7 bin 165 elektrikli aracına karşılık 7 bin 231 BYD elektrikli araç kaydı yaptırdı. Şirketin en çok satan otomobili olan güncellenmiş Tesla Model Y'nin piyasaya sürülmesi, en azından şu ana kadar düşüşü durduramadı.

Hibrit talebini karşıladılar


Tesla tarafından Şanghay'da üretilen otomobiller yüzde 8; MG markası altında otomobil satan SAIC için yüzde 35; BYD elektrikli araçları ise yüzde 17 gümrük vergisine tabi. Bu tarifeler, AB ülkelerine ithal edilen tüm otomobiller için geçerli olan yüzde 10'luk tarifeye ek olarak uygulanıyor. Bayiler, Çinli otomobil üreticilerinin en çok elektrikli otomobillerle tanındığını ancak pazarın talep ettiği her şeyi tedarik etmeye istekli olduklarını söylüyor. Bu da Çinli markaların, araçları şarj edecek çok az yer olduğu için pek çok kişinin elektrikli otomobillerden kaçındığı İtalya gibi ülkelerde alıcıları çekmesine yardımcı oldu.

Roma'da Peugeot ve Citroën gibi Stellantis markalarını ağırlıklı olarak satan Leonori'nin ticari direktörü Gabriele Gabrieli, geçen yıl bir BYD showroomu ekledi. Gabrieli, sattığı BYD araçlarının yaklaşık üçte ikisinin hibrit olduğunu söyledi. Gabrieli, “Roma'da elektrikli bir araca sahip olmak çok zor” dedi.

Avrupa geleneksel olarak yabancı otomobil üreticileri için zorlu bir pazar. En büyük iki otomobil pazarı olan Almanya ve Fransa'da alıcılar Volkswagen, Renault ve Peugeot gibi kendi ülkelerinin markalarını güçlü bir şekilde tercih ediyor. Audi, Skoda ve SEAT otomobillerini de üreten Volkswagen, Avrupa Birliği'nin yeni araç satışlarının yüzde 28'ini oluşturuyor. Peugeot, Citroën ve Opel'in sahibi olan Stellantis ise yüzde 16'ya sahip.

Schmidt Automotive'e göre İtalya, İspanya ve İngiltere, Çinlilerin ilk çeyrekte Avrupa'da sattığı otomobillerin üçte ikisini oluşturdu. İngiltere Avrupa Birliği'nin bir parçası değil ve Çinli otomobil üreticilerine ek gümrük vergisi uygulamıyor. Fiat artık İtalyan alıcılar nezdinde bir zamanlar sahip olduğu sadakate sahip değil. İspanya ve Britanya'da halkın güçlü bir şekilde özdeşleştiği büyük yerel markalar bulunmuyor.

Macaristan ve Türkiye’de üretim tarife engelini kaldıracak


Çinli şirketler, Avrupa'da onlarca yıldır otomobil satan Hyundai ve Toyota gibi diğer yabancı markalardan daha hızlı pay kazanıyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği tarafından derlenen verilere göre nisan ayında her iki marka da Avrupa Birliği'ndeki yeni otomobil kayıtlarının yaklaşık yüzde 8'ini oluşturdu. Ford Motor'un Avrupa otomobil pazarındaki payı yüzde 3'e düşmüş durumda ve General Motors da sadece birkaç Avrupa pazarında az sayıda elektrikli Cadillac satarak küçük bir varlık gösteriyor.

BYD'nin gelecek yıl Macaristan ve Türkiye'de otomobil üretmeye başlamasının ardından Avrupa satışlarını arttırması bekleniyor. Bu araçlar herhangi bir AB tarifesine tabi olmayacak. JATO küresel otomotiv analisti Felipe Munoz, “Macaristan ve Türkiye'de üretime başladıklarında ne kadar hızlı büyüyeceklerini hayal bile edemezsiniz” dedi.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Otomotiv ihracatında ocak-mayıs rekoru

    Otomotiv ihracatında ocak-mayıs rekoru

  • Trafiğe mayısta 210 bin 295 aracın kaydı yapıldı

    Trafiğe mayısta 210 bin 295 aracın kaydı yapıldı

  • Elektrikli araçlara geçişte Avrupa frene bastı

    Elektrikli araçlara geçişte Avrupa frene bastı

  • ÖTV kanun teklifi Meclis’te: İçten yanmalı ve hibrit araçlarda vergi artışı gündemde

    ÖTV kanun teklifi Meclis’te: İçten yanmalı ve hibrit araçlarda vergi artışı gündemde

  • İngiliz Jaguar Land Rover 2026 kar marjı tahminini düşürdü

    İngiliz Jaguar Land Rover 2026 kar marjı tahminini düşürdü

  • BYD, Avrupa’daki fiyat savaşını kompakt segmente taşıdı

    BYD, Avrupa’daki fiyat savaşını kompakt segmente taşıdı

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi