;
Arama

Türkiye’deki ÖTV düzenlemesi Tesla’ya yeni bir darbe vurdu

Elektrikli araçlara uygulanan ÖTV'nin yükseltilmesi haziran ayında satışları yüzde 171 artan Tesla'ya olan talebi olumsuz etkileyebilir. Bu durum son çeyrekte en keskin gelir düşüşünü yaşayan Tesla için yeni bir darbe oldu.

24 Temmuz 2025, 12:30 Güncelleme: 24 Temmuz 2025, 17:19

Tesla’nın Türkiye'deki kazançlarla Avrupa'daki düşüş eğilimindeki satışlarını telafi etme çabaları, otomobil üreticisinin en hızlı büyüyen pazarlarından birinde yapılan sürpriz vergi artışı nedeniyle risk altında olabilir. Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Kararı’na göre otomotiv sektöründe ÖTV oranları yeniden belirlendi. Tesla'nın en çok satan Model Y'sini de kapsayan elektrikli araçlar için özel tüketim vergisinin en düşük kademesi yüzde 10'dan yüzde 25'e yükseldi.

Otomotivde ÖTV oranları değişti: Amaç yerli üretimi korumak

Bu karar Tesla CEO'su Elon Musk'ın karşı karşıya olduğu zorlukları daha da artırıyor. Musk, şirketin ABD'deki elektrikli araç sübvansiyonlarının kademeli olarak kaldırılması ve otonom araç geliştirmedeki yavaş ilerlemeyle mücadele ederken, gelecek yıl veya daha uzun bir süre zorlu çeyrekler yaşanacağı konusunda uyarıda bulunmuştu.

Giderek daha önemli bir pazar haline geliyor

Türkiye, Tesla için giderek daha önemli bir pazar haline gelerek, Avrupa'nın diğer bölgelerinde düşen talebi hafifletmeye yardımcı oluyor. Musk, dün şirketin üç aylık kazanç raporu toplantısında bu konudan özellikle bahsetti. Tesla'nın ülkedeki satışları haziran ayında yüzde 171 artışla 7 bin 235 adede ulaştı ve Model Y, elektrikli araçlar arasında ilk sırada yer aldı. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği'nin günü yayınladığı son verilere göre aynı ayda Tesla'nın Avrupa genelindeki kayıtları yüzde 23 düşüşle 34 bin 781 araca geriledi.

Fiyat 6 bin dolar artabilir

Tesla'nın Türkiye'deki başarısı, daha düşük vergi dilimine girmeye uygun olarak tasarlanan yerel pazara özel Model Y ile desteklendi. Şimdiye kadar buradaki müşteriler, yüzde 10 vergi oranı altında bu aracı yaklaşık 1,87 milyon lira (46 bin 100 dolar) karşılığında satın alabiliyordu. Bloomberg’in haberine göre yeni vergi, fiyatları yaklaşık 6 bin dolar artırabilir ve bu artış, özellikle birçok içten yanmalı motorlu rakibin vergi dilimleri büyük ölçüde değişmeden kaldığı için talebi olumsuz etkileyebilir.

Tesla'nın karı ikinci çeyrekte yüzde 16 düştü

Vergi artışı sadece Tesla'yı değil, Türkiye'nin elektrikli araçlara olan artan talebinden yararlanmak isteyen bir dizi rakibi de etkileyecek. Türkiye'de yerel üretime başlamayı planlayan Çinli dev BYD, Dolphin, Atto 3 ve Seal modellerini aynı avantajlı vergi kategorisinde sunuyor. Volkswagen, Hyundai Motor ve Stellantis gibi diğer küresel üreticiler de Türkiye'de uygun fiyatlı elektrikli araçlar satıyorlar ve bu araçlar da politika değişikliğinden etkilenebilir.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Tofaş ve Stellantis’ten 256 milyon euro'luk anlaşma

     Tofaş ve Stellantis’ten 256 milyon euro'luk anlaşma

  • Tesla’nın tek sorunu Elon Musk değil

    Tesla’nın tek sorunu Elon Musk değil

  • Türkiye'de yılın 8 ayında en çok satılan otomobil markaları

    Türkiye'de yılın 8 ayında en çok satılan otomobil markaları

  • Üçüncü nesil Audi Q3: Daha sportif daha dijital

    Halit Bolkan
    Üçüncü nesil Audi Q3: Daha sportif daha dijital

  • Çin otomotiv sektörünün iç yüzü

    Doruk Keser
    Çin otomotiv sektörünün iç yüzü

  • İş dünyasının ortak dili: BMW 5 Serisi

    İş dünyasının ortak dili: BMW 5 Serisi

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Vantilatörle uyumanın etkileri: Bilim ne diyor?


  • En zengin 100 Türk


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dolar milyarderi Türkler