Tesla’da mühendis göçü
Tesla hissedarları, CEO Elon Musk’ın on yıl içinde 1 trilyon dolar değerine ulaşabilecek benzeri görülmemiş maaş paketini ezici bir çoğunlukla onayladı. Ancak şirketin en çok satan Model Y, Model 3 ve tartışmalı Cybertruck programlarını yöneten mühendisler, bu büyük hedefler konulan 10 yılı beklemek istemedi.
Sekiz yıldır Tesla’da çalışan ve Model Y’nin program yöneticisi olan Emmanuel Lamacchia, pazar gecesi geç saatlerde LinkedIn’de yaptığı bir paylaşımda Austin merkezli şirketten ayrıldığını açıkladı. Onun duyurusu, yine sekiz yıllık bir çalışan olan ve Model 3 ile Cybertruck programlarını yöneten Siddhant Awasthi’nin benzer bir paylaşım yapmasından sadece birkaç saat sonra geldi. İkisi de kararlarının nedenini belirtmedi ancak her ikisi de yeni kariyer adımlarından söz etti, detay vermediler.
Bu yılın başlarında Musk, şirketin Kuzey Amerika ve Avrupa’daki üretim ve satış müdürünü işten çıkardı. Ağustos ayında Tesla’nın batarya ekibinin direktörü, Dojo süper bilgisayar ekibinin eski lisderi ve Kuzey Amerika satış ve servisinden sorumlu başkan yardımcısı da ayrıldı. Geçen hafta Musk’ın Tesla’nın “en büyük yeni işi olacağını” söylediği çok ses getiren “Optimus” robot projesinin yöneticisi de haziran ayında istifa etti.
Artık mühendisler için çekici değil
Tesla’dan eski bir yöneticiye göre kötü satan ve sıkça alay konusu olan Cybertruck’ın otomotiv endüstrisinin en büyük fiyaskolarından biri olmasının yanı sıra, Musk’ın elektrikli araç dışı işlere öncelik vermesi, şirketi otomotiv mühendisleri için cazip bir yer olmaktan çıkarıyor. Forbes’a konuşan eski yönetici, “Düşünün ki otomotiv sektöründe çalışan ya da üniversitede mühendislik okuyan birisiniz ve Tesla’ya gidiyorsunuz; ufukta yeni bir model yok. Tek odak noktası maliyet düşürmek. Bu hiç heyecan verici değil. Otomotiv sektöründeki en iyi insanları çekmeleri mümkün değil” dedi.
Son ayrılıklar hissedarları sarsmadı. Tesla hisseleri pazartesi günü Nasdaq borsasında yüzde 3,7 artarak 445,23 dolara yükseldi. Üçüncü çeyrekte teslimatlarda bir artış yaşanmasına rağmen Tesla’nın elektrikli araç satışları yıl başından bu yana yaklaşık yüzde 6 düştü. Şirket, küresel olarak en çok satan modelleri Model Y ve 3’ün daha ucuz versiyonlarını piyasaya sürmüş olsa da yeni ürün eksikliği ve ABD ile Avrupa’da yavaşlayan EV satışları, gelecek birkaç çeyrekte satışların düşmeye devam edeceğini gösteriyor.
Geçen hafta Musk, Tesla’nın iki kapılı Cybercab modelinin 2026’nın ikinci çeyreğine kadar piyasaya çıkacağını öne sürdü. Ancak bu araç, direksiyon ve standart kontroller olmadan, tamamen kendi kendine sürüş yapan bir araç olarak satılacak. Bu da riskli bir hamle, çünkü şirket hala Alphabet’in Waymo’su kadar otonom sürüşte ustalaştığını kanıtlayabilmiş değil.
Halefiyet planı yok
Lamacchia ve Awasthi’nin ayrılıkları, Tesla yönetim kurulunun çözmeye pek istekli görünmediği süregelen bir sorunu da vurguluyor: Güçlü bir yönetim ekibi ve Musk sonrası dönem için net bir halefiyet planının olmaması. CFO dışında, Tesla’nın üst yönetiminde şu anda ne bir başkan, ne COO, ne de başkan yardımcısı seviyesinde bir yönetici bulunuyor.
Şimdilik Tesla’nın yönetim kurulu, Musk’ın maaş paketini güçlü biçimde destekleyerek tüm bahislerini onun üzerine oynuyor. Yale School of Management profesörü Gautam Mukunda, “Elon Musk’ın ayrılışının ardından Tesla’nın değerlemesinin çökmeyeceği bir senaryo hayal edemiyorum. Buradaki kilit kişi riski o kadar yüksek ki bunun için tamamen yeni terimler icat etmemiz gerek. Normal kilit kişi riski burada geçerli değil özellikle de kendi itirafıyla son derece riskli davranışlara sahip biri söz konusuyken” dedi.