Labubu çılgınlığı daha ne kadar sürebilir?
Dişli bir gülümsemeye sahip, Labubu adıyla bilinen küçük bir oyuncak canavar, dünya çapında büyük bir etki yarattı. Rihanna ve tenis şampiyonu Naomi Osaka dahil milyonlarca insanın çantalarını süslüyor. En popüler Labubulardan biri, sürpriz kutu içinde satılan bir çanta süsü. Yani alıcı, hangi modeli aldığını bilmeden alıyor. Hayranlar, nadir olan modelleri bulmak ve tüm serileri tamamlamak için bu oyuncağa bağımlı hale geldi. Bu durum, küresel satışları da ateşledi. Bazı Labubu oyuncakları ise koleksiyon değeri kazandı ve ikinci el piyasasında binlerce dolara alıcı buldu.
Şirketin büyük çıkışı
Bu oyuncakları üreten Çinli Pop Mart International Group Ltd. şirketi, büyük bir çıkış yaptı. 2025’in ilk yarısında gelirlerinde yüzde 204’lük bir artış açıkladı. Şirketin kurucusu ve CEO’su, Çin’in en zengin insanları arasına girdi. Ancak bu çılgınlığın sürdürülebilir olmayabileceğine dair işaretler görülmeye başlandı. JPMorgan Chase & Co, 14 Eylül’de Pop Mart için karamsar bir değerlendirme yayımladıktan sonra şirketin hisse fiyatı düştü; sadece üç hafta önce rekor kıran hisseler değerinin neredeyse dörtte birini kaybetti.
Labubu nedir?
Labubu, tuhaf ve dikkat çekici tasarıma sahip koleksiyonluk bir oyuncak. Uzun, tavşanı andıran kulaklara, belirgin kaşlarla çevrelenmiş büyük gözlere sahip. Ağız kısmı şakaklara kadar uzanıyor ve dokuz sivri dişi ile kurnaz bir sırıtışı var. Bu oyuncaklar, Hong Kong doğumlu illüstratör ve oyuncak tasarımcısı Kasing Lung’un yazdığı The Monsters Trilogy adlı kitap serisindeki büyülü bir karaktere dayanıyor. Pop Mart, birçok oyuncak üretiyor; Labubu ise Monsters (Canavarlar) serisine dahil. Her Labubu, farklı bir tarz veya temayı sergileyen seriler halinde piyasaya sürülüyor. Örneğin, 2023’te çıkan Exciting Macarons serisi: Şeker renkli figürler, Temmuz 2024’te çıkan Have a Seat serisi: Oturan oyuncaklar, 2025’te çıkan Big into Energy serisi: Canlı, batik desenli figürlerden oluşuyor.
Labubu’ya talep azaldı: Pop Mart’ın kurucusunun serveti 6 milyar dolar düştü
Pop Mart, ülkeye özel Labubu versiyonları da çıkardı. Örneğin, yalnızca Singapur’da satılan Hide and Seek (Saklambaç) modeli. Ayrıca farklı markalarla da iş birlikleri yaptı. En dikkat çekici örnek: Labubu x Vans Oldskool Monsters serisi küresel çapta büyük bir hit oldu.
Labubu’lar çeşitli boyut ve formatlarda üretiliyor fakat tüm dünyada çılgınlık yaratan asıl ürün, vinil yüzlü çanta süsü versiyonları oldu. Sürpriz kutular içinde satılan bu hafif peluş figürler, yaklaşık 15–17 cm boyunda ve çantalara, cüzdanlara veya kemerlere takılabilecek metal halkaya sahip. Her seride altı farklı model ve bulması oldukça zor olan özel bir sürüm bulunuyor.
Labubu oyuncakları ne zaman bu kadar popüler oldu?
Pop Mart, 2018’de sanatçı Kasing Lung ile lisans anlaşması yaptıktan sonra Labubu oyuncaklarını satmaya başladı. Ancak bu figürler yıllarca niş bir kitleye hitap etti. Nisan 2024’te her şey değişti. Blackpink grubundan dünya çapında ünlü K-pop yıldızı Lisa, Instagram’da birkaç Labubu oyuncağı paylaştı. O zamandan bu yana farklı boy ve tarzlarda Labubu’larla sık sık görüntülendi. Hayranları kendi Labubu’larını almak için akın etti ve TikTok’ta kutu açma videoları viral oldu; küresel talep patladı.
Yılın başlarında Rihanna, Louis Vuitton çantasından sarkan pembe bir Labubu ile görüntülendiğinde çılgınlık daha da büyüdü. Dua Lipa, Naomi Osaka ve Kim Kardashian gibi diğer ünlüler de Labubu taşıyanlar arasında. Ünlülerin en sık tercih ettiği modeller, çanta süsü olanlar ve çılgınlığın en büyük tetikleyicisi bunlar.
Labubu çılgınlığının arkasında ne var?
Labubuların küresel çılgınlık haline gelmesinin en büyük nedenlerinden biri sürpriz kutu sistemi. Alıcılar, kutuyu açana kadar hangi Labubu’nun içeride olduğunu bilmiyor bu da istenilen modeli bulamayanların tekrar tekrar alışveriş yapmasına neden oluyor. Pop Mart, her seriye nadir oyuncaklar ekleyerek koleksiyoncular arasında rekabeti artırıyor. Bu nadir modellerin çıkma ihtimali genellikle 72’de 1.
Ürün azlığı da çılgınlığı körüklüyor. CEO Wang Ning, temmuz ayında Çin medyasına verdiği demeçte, el dikimi parçaların üretimi yavaşlattığını söyledi. Şirket, bu talebe yetişebilmek için fabrika kapasitesini artırdığını belirtti. Pop Mart, ilgiyi canlı tutmak için sürekli yeni versiyonlar da çıkarıyor. Örneğin ağustos ayında Pin for Love adlı seride telefon süsü Labubu’lar piyasaya sürüldü. Bu mini oyuncaklar, 14’lü iki kutu halinde ve iki özel sürümle birlikte satılıyor.
Labubu oyuncaklarının fiyatı ne kadar?
Fiyatlar; seriye, boyuta ve satın alındığı ülkeye göre değişiyor. Çin’de çanta süsü Labubu’lar genellikle 99 yuan (14 dolar), mini versiyonlar ise 79 yuan (11 dolar). Daha büyük peluş oyuncaklar 1.299 yuan’a (182 dolar) kadar çıkabiliyor. 80 cm’lik dev plastik Labubu ise 5.999 yuan (842 dolar). Çin dışındaki ülkelerde fiyatlar daha yüksek. Örneğin ABD’de çanta süsü Labubu’lar 27,99 dolara, mini versiyonlar ise yaklaşık 22,99 dolara satılıyor.
İkinci el piyasasında ise fiyatlar uçabiliyor. Çılgınlığın zirve yaptığı haziran ayında, çanta süsü Labubu’lar Çin’in Qiandao adlı ticaret platformunda orijinal fiyatlarının üç katına kadar satıldı. Big into Energy serisinden nadir bir oyuncak, orijinal fiyatının 45 katına satıldı.
Sınırlı sayıda üretilen iş birlikleri daha da yüksek fiyatlara ulaştı. Forbes’a göre Labubu x Vans Oldskool Monsters Forever figürü (kaykaylı, 38 cm’lik oyuncak), temmuz’da eBay’de 10.585 dolara satıldı. Aralık 2023’te piyasaya sürülen 3.275 figürün tanesi sadece 599 yuan (84 dolar) idi. Haziranda, mint yeşili tek örnek insan boyutundaki bir Labubu, Pekin’deki bir açık artırmada 150 bin dolara satıldı.
Pop Mart, Labubu çılgınlığından nasıl faydalandı?
Wang Ning tarafından 2010’da kurulan Pop Mart, Çin'deki çeşit mağazalar zincirinden ülkenin en büyük oyuncak şirketine dönüştü. Molly gibi önceki başarılı figürlerden sonra, şirket 2020’de Hong Kong Borsası’na kote oldu. Ancak Labubu, şirketin büyümesini yepyeni bir seviyeye taşıdı.
Pop Mart’ın geliri, 2025’in ilk yarısında 13,9 milyar yuana ulaştı. Bu, 2020’deki yıllık gelirinin beş katından fazla. Bu büyümenin büyük kısmı yurtdışı satışlardan geldi; bu satışlar yüzde 440 oranında arttı. Şirket, yıl sonuna kadar 60 yeni yurtdışı mağaza açmayı planlıyor (şu anda 140 mağaza var). Labubu çılgınlığı, Wang’a da yaradı. Forbes'un tahminlerine göre 38 yaşındaki başkan ve CEO'nun şu anda büyük ölçüde şirket hisselerine dayanan 21,6 milyar dolarlık net serveti var.
Labubu çılgınlığı ve Pop Mart’ın başarısı kalıcı mı?
Ağustos ayında piyasaya sürülen mini Labubu serisi hızla tükendi ancak ikinci el piyasadaki zayıf talep, analistler ve yatırımcılar arasında endişelere yol açtı. JPMorgan analistleri 14 Eylül’de Pop Mart için riskli bir görünüm çizdi; şirketin değerlemesinin fazla yüksek olduğunu ve büyümeyi sürdürmek için gerekli katalizörlerin eksik olduğunu söyledi. Pop Mart hisseleri bu açıklamadan sonra sert düştü; 26 Ağustos’taki rekor seviyeden üç haftada değerinin neredeyse dörtte birini kaybetti.
İkinci el piyasasına yönelik kaygıların yanı sıra, Morningstar analisti Jeff Zhang, “yeni ürünlerin kalitesi hakkında daha olumsuz geri bildirimler” geldiğini ve yönetimin bu sorunu zamanında ele alması gerektiğini belirtti. Goldman Sachs raporuna göre genel olarak, oyuncak çılgınlıklarının ömrü 2 ila 3 yıl civarındadır. Ancak yeni koleksiyonların sürekli olarak piyasaya sürülmesi, oyuncakların popülaritesini uzatabilir. Labubu çılgınlığı, 1990’ların ortasında ABD’de patlayan ve 4 yıl içinde sönümlenen Beanie Babies fenomenine benzetiliyor. Ancak bazı koleksiyonluk ürünler (bazı Barbie bebekleri, sınırlı sayıda üretilen Topps beyzbol kartları, Star Wars figürleri gibi) daha uzun ömürlü olmayı başardı.