IBM yapay zeka patlaması nedeniyle binlerce çalışanı işten çıkaracak
IBM, yapay zeka danışmanlığı ve yazılım alanlarında daha yüksek büyüme potansiyeline sahip işlere odaklanmak için binlerce çalışanı işten çıkarmayı planladığını açıkladı. Şirket, kaç çalışanın etkileneceğini belirtmedi ancak yaptığı açıklamada, işten çıkarmaların küresel iş güçlerinin yüzde birinden azını etkileyeceğini vurguladı. Şirketin geçen yılın sonunda 270 bin çalışanı vardı.
Verimlilikte artışı beklentisi
Şirket sözcüsü açıklamada, bazı kesintilere rağmen ABD'deki çalışan sayısının sabit kalmasının beklendiğini de ekledi. İşletmelere teknoloji sağlayan büyük bir tedarikçi olan IBM, yapay zeka patlamasına daha fazla yatırım yapmak için yarışan Amazon, Meta, Google ve diğer şirketlerin son zamanlarda yaptığı işten çıkarmalara katıldı. Birçok yönetici, teknolojinin çalışanlara kodlama ve diğer görevlerde yardımcı olmasıyla verimlilikte daha fazla artış olacağını öngörüyor.
Yine de chatbotlar gibi yapay zeka ürünlerine yatırım yapan şirketlerin elde edeceği kazanç belirsizliğini koruyor ve bazı analistler potansiyel bir balon oluşabileceği konusunda uyarıda bulunuyor. İki hafta önce IBM, haziran-eylül dönemi satışlarının yüzde 9 artışla 16,33 milyar dolara ulaştığını açıkladı. Sonuçlar analistlerin tahminlerini aştı.
Siparişleri son çeyrekte 9,5 milyar dolara yükseldi
Geçen ay analistlerle yapılan bir konferans görüşmesinde, IBM'in finans müdürü Jim Kavanaugh, ana akım şirketlerde yapay zeka kullanımının hızlanmaya başladığına dair kanıtlar olduğunu söyledi. Yapay zeka danışmanlığı ve yazılımı alan IBM müşterilerinin yaklaşık yüzde 80'inin son altı ay içinde yeni olduğunu da ekledi. Yatırım bankası Jefferies'in araştırma raporuna göre IBM'in yapay zeka danışmanlığı ve yazılım siparişleri üçüncü çeyrekte 9,5 milyar dolara yükseldi ve yapay zeka odaklı talebin güçlü ivmesini vurguladı.
IBM yıllardır “işgücü dengeleme” olarak adlandırdığı bir süreç yürütüyor ve bazı çalışanlarını işten çıkarırken diğerlerini işe alıyor. Şimdiyse şirket, talep değişikliklerine paralel olarak personel ve becerileri yeniden düzenlediğini belirtti. Açıklamada, “Bu bakış açısıyla iş gücümüzü düzenli olarak gözden geçiriyor ve zaman zaman buna göre yeniden dengeliyoruz” ifadeleri yer aldı.
2020 yılında CEO olan Arvind Krishna yönetiminde IBM, iş dünyası ve yapay zeka için bulut bilişim alanında yüksek büyüme potansiyeline sahip pazarları agresif bir şekilde takip etti. Şirketin yapay zeka ve bulut bilişim alanlarına odaklanmak için attığı en büyük adım, IBM'in kurumsal müşteriler için geleneksel yazılım ve donanımları bakım ve modernizasyonunu gerçekleştiren teknoloji hizmetleri iş kolunu ayırdığı ertesi yıl gerçekleşti. Bu iş kolu artık Kyndryl adında ayrı bir şirket haline geldi.