Avrupa Komisyonu’nun, Almanya, İtalya ve Çinli ve ABD’li rakiplerle mücadele etmekte zorlanan Avrupalı otomobil üreticilerinin yoğun baskısına boyun eğerek, 2035’ten itibaren yeni içten yanmalı motorlu otomobil satışlarına getirilen fiili yasağı bu hafta geri çekmesi bekleniyor. Reuters'ın yetkili ve sektör kaynaklarına dayandırdığı haberine göre ayrıntıları halen AB yetkilileri tarafından tartışılan bu adım, fiili yasağın beş yıl ertelenmesini ya da süresiz olarak yumuşatılmasını içerebilir.
En büyük geri adım
2023 tarihli ve 27 üyeli blokta 2035’ten itibaren satılan tüm yeni otomobil ve hafif ticari araçların karbondioksit emisyonsuz olmasını zorunlu kılan yasanın muhtemel revizyonu, Avrupa Birliği’nin son beş yıldaki yeşil politikalarından en büyük geri adımı olacak. Avrupa Parlamentosu’nun en büyük grubu olan Avrupa Halk Partisi’nin lideri Manfred Weber geçen hafta yaptığı açıklamada, “Avrupa Komisyonu içten yanmalı motor yasağını kaldırmaya yönelik net bir teklif sunacak. Bu ciddi bir sanayi politikası hatasıydı" dedi.
Çin'e alan mı açılıyor?
Yasaktan geri adım atılması sektörü ikiye bölmüş durumda. Volkswagen gibi geleneksel otomobil üreticileri ve Fiat’ın sahibi Stellantis, daha düşük maliyetli Çinli rakiplerden gelen yoğun rekabet ortamında hedeflerin gevşetilmesi için güçlü şekilde baskı yapıyor. Ancak elektrikli araç (EV) sektörü, bunun elektrifikasyon dönüşümünde Çin’e daha fazla alan açılması anlamına geldiğini düşünüyor. Polestar CEO’su Michael Lohscheller, “Teknoloji hazır, şarj altyapısı hazır ve tüketiciler hazır. O halde neyi bekliyoruz?” ifadelerini kullandı.
"İçten yanmalı motorlar varolmaya devam edecek"
2023 yasası, içten yanmalı motorlardan batarya veya yakıt hücrelerine geçişi hızlandırmak ve hedefleri tutturamayan otomobil üreticilerine para cezası kesmek amacıyla hazırlanmıştı. Hedeflere ulaşmak, daha fazla elektrikli araç satmak anlamına geliyor; bu alanda Avrupalı üreticiler, Tesla’nın ve BYD ile Geely gibi Çinli üreticilerin gerisinde kalıyor. Avrupa’daki otomobil üreticileri elektrikli araç üretiyor ancak tüketicilerin daha pahalı EV’leri satın almakta isteksiz olması ve şarj altyapısının yetersizliği nedeniyle talebin beklentilerin altında kaldığını söylüyorlar. AB’nin Çin’de üretilen EV’lere uyguladığı gümrük tarifeleri de baskıyı yalnızca sınırlı ölçüde hafifletmiş durumda.
Ford CEO’su Jim Farley, geçen hafta Fransa’da gazetecilere yaptığı açıklamada, EV maliyetlerini düşürmeye yardımcı olmak için Renault ile bir ortaklık duyururken, “Bu bugün Avrupa’da sürdürülebilir bir gerçeklik değil” dedi. Farley, sektörün ihtiyaçlarının AB’nin karbo hedefleriyle “iyi dengelenmediğini” ifade etti.
AB, mart ayında sektöre “nefes alma alanı” tanıyarak otomobil üreticilerinin 2025 hedeflerine üç yıl içinde uyum sağlamasına izin verdi. Ancak üreticiler, içten yanmalı motorlu modelleri; plug-in hibritler, menzil uzatıcılı EV’ler ve kullanılmış yemeklik yağ gibi tarımsal artıklar ve atıklardan üretilen biyoyakıtlar dahil olmak üzere “CO₂-nötr” yakıtlarla birlikte satmaya devam etmek istiyor. Komisyon Başkanı Ursula von der Leyen, Ekim ayında e-yakıtların ve “ileri biyoyakıtların” kullanımına açık olduğunu söylemişti. İçten yanmalı motor yakıt sistemleri üreticisi Phinia’nın baş teknoloji sorumlusu Todd Anderson, “Çoklu teknoloji yaklaşımını öneriyoruz” diyerek içten yanmalı motorun “yüzyılın geri kalanında var olmaya devam edeceğini” belirtti.