Patronların yeni sorunu: İşten ayrılmayan çalışanlar
Hiç, bir çalışanınızın istifa etmesini dileyip, böylece o son derece rahatsız edici konuşmayı yapmak zorunda kalmasanız ne iyi olurdu diye düşündünüz mü? Eğer öyleyse, yalnız değilsiniz. Pek çok yönetici, kaçınma konusunda ustalaşıyor. ABD'de Büyük İstifa (Great Resignation) dönemi olarak anılan 2021 sonrası tamamen zıt bir noktaya geldi. Büyük Kalış (Great Stay) dönemi. Yani, işinden memnun olmayan ama yine de ayrılmayan çalışanlar. Ekonomik belirsizlik, çalışanları sadakatten ya da iş tatmininden değil, korkudan dolayı bulundukları yerde kalmaya zorluyor ve bu da organizasyonlar için gizli riskler yaratıyor.
'Büyük Kalış' nedir?
ABD'de yapılan incelemelere göre rekor sayıda çalışan, sevmedikleri (hatta nefret ettikleri) işlerde kalmaya devam ediyor çünkü ekonomi ve iş piyasasındaki istikrarsızlık hakkında yüksek düzeyde kaygı duyuyorlar. 2022’de yaşanan rekor düzeydeki istifa oranlarından sonra, bugün bu oran pandemi öncesi seviyelerin bile altına düşmüş durumda.
Araştırmalar ne diyor?
- Indeed için yapılan yakın tarihli bir ankete göre, Amerikalı çalışanların yüzde 40’ı işlerinden memnun değil ancak ekonomik belirsizlik nedeniyle istifa etmeye cesaret edemiyor.
- McKinsey tarafından yapılan bir araştırmada, altı büyük ekonomideki çalışanların yüzde 40’ı yakın gelecekte işlerinden ayrılmayı düşündüğünü belirtiyor. Ancak gerçekten ayrılıp ayrılmayacakları belli değil.
- Fortune dergisinde yayımlanan bir makaleye göre çalışanların yüzde 50’si yeni girdikleri şirkette ilk işten çıkarılacak kişi olmaktan korktukları için işlerinden ayrılmıyor.
- Indeed'den bir ekonomiste göre işe alım oranı pandemi döneminin ilk günleri hariç olmak üzere, 2013'ten bu yana en düşük seviyesine geriledi.
Gönülsüz kalışın gizli riskleri
Çalışanlar işlerinden memnun olmadığında, genellikle kayıtsız hale gelirler. Gerekli olanı yapar, fazlasını yapmazlar. Yenilikçilik? Unutun gitsin. Bu çalışanlar daha az üretken olurlar ve tükenmişliğe daha yatkındırlar. Sık sık memnuniyetsizliklerini dile getirir ve motive olmuş bir ekibi bir gecede isteksiz bir gruba dönüştürebilirler. Ve ekonomi iyileştiğinde yaşanacak toplu bir ayrılık şirketinizi hazırlıksız yakalayabilir ve özellikle kilit pozisyonlardaki kişiler önderlik ederse, ciddi zarara neden olabilir.
Yöneticiler ne yapabilir?
Performans sorunlarını anında ele alın: Performans sorunlarının kendi kendine ortadan kalkacağını ummak bir strateji değildir. Yöneticilerinize zor konuşmaları nasıl yöneteceklerini öğretin ve onları bu konuda sorumlu tutun.
Proaktif olun: İşten ayrılmamış olmak memnuniyet anlamına gelmez. İletişimi artırın. Çalışanlarla sohbet edi. Daha az konuşup daha çok dinleyin ki insanların iş hakkında nasıl hissettiklerini anlayabilesiniz.
Konuya kökünden inin: Sorunların asıl nedenlerini ele alın. Artık herkes biliyor ki çalışanlar kariyer gelişimi, esnek çalışma koşulları, adil ücretlendirme ve güçlü liderlik arıyor. İnsanlara ihtiyaç duyduklarını verirseniz, gönülsüz kalanları sadık katkı sağlayanlara dönüştürebilirsiniz.
Geleceğe hazırlanın: Çalışanların çalışmaktan, müşterilerin ise iş yapmaktan keyif aldığı sağlam bir kurum kültürü inşa edin. Böylece, bir sonraki gönüllü ayrılık dalgasına karşı hazırlıklı olursunuz.
'Büyük kalış' patlamaya hazır bir saatli bomba olabilir. Bu olguyu görmezden gelmek, ciddi sonuçlara yol açabilir.