Almanya’nın en büyük şirketleri
Almanya, ABD ve Çin’den sonra dünyanın üçüncü en büyük Gayri Safi Yurtiçi Hasılasına (GSYH) sahip ancak son yıllarda ekonomik ivmesi durakladı. 4,5 trilyon dolarlık GSYH’sinin 2025 yılında üst üste üçüncü kez yüzde 0,3 küçülmesi bekleniyor ve ünlü otomotiv sektörü zorlu bir dönemden geçiyor.
Forbes Global 2000: Türkiye’den 10 şirket listede
Forbes’un her yıl yayımladığı, dünyanın en büyük iki bin halka açık şirketinin sıralandığı Global 2000 listesinde Almanya’dan yer alan şirket sayısı geçen yıl 50 iken bu yıl 49’a geriledi. Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Daimler Truck ve Porsche SE (Porsche ve Volkswagen’de büyük hisseleri bulunan holding şirketi) gibi otomotiv şirketleri listedeki yerlerini 10’dan fazla sıra aşağı düşerek kaybetti.
Almanya’nın en yüksek sıralamaya sahip şirketi Münih merkezli sigorta ve finans hizmetleri firması Allianz oldu; şirket genel listede altı sıra yükselerek 25. sıraya çıktı. Allianz’ın varlık yönetimi faaliyetleri, tahvil milyarderi Bill Gross tarafından kurulan Amerikan sabit gelir yöneticisi Pimco’da çoğunluk hissesini içeriyor. Allianz, 2000 yılında Pimco’nun yüzde 70 hissesini 3,3 milyar dolara satın aldı ancak Pimco bağımsız şekilde faaliyet göstermeye devam ediyor ve 2 trilyon dolarlık varlık yönetiyor. Allianz, Global 2000’de takip edilen dört metrikte (satış, kar, varlıklar ve piyasa değeri) dünya çapında ilk 100’de yer alan tek Almanya merkezli şirket. Şirketin son 12 aylık geliri 167 milyar dolar olup, geçen yıla göre yüzde 13 artış gösterirken net karı yüzde 9 artışla 10,6 milyar dolara yükseldi.
Değerleri yüzde 15'ten fazla düştü
Almanya merkezli diğer altı şirket Global 2000’nin ilk 100’ünde yer aldı: Deutsch Telekom, Volkswagen, Siemens, Mercedes-Benz, Munich Reinsurance ve BMW. Ancak otomobil üreticileri için zorlu bir yıl oldu. Mercedes-Benz ve BMW geçen yıldan beri hem gelir hem de kar düşüş yaşarken, Volkswagen’in geliri yüzde 0,7 artarak 351 milyar dolara çıktı fakat karı yüzde 29 azalarak 11,6 milyar dolara geriledi. Üç şirketin piyasa değerleri yüzde 15’ten fazla düştü.
Bu düşüşler büyük ölçüde geçen yıl Çin’deki azalan otomobil talebinden kaynaklandı, ancak tarifeler şimdi bu sektörlerde daha büyük sorunlar yaratıyor. Mart ayında Donald Trump, yabancı otomobil üreticilerini ABD’de daha fazla üretim yapmaya zorlamak amacıyla ithal edilen tüm otomobillere yüzde 25 tarife getirdiğini açıkladı. 2 Nisan’daki “Kurtuluş Günü”nde açıklanan karşılıklı tarifelerin çoğu ABD ile müzakerelere zaman tanımak için durdurulsa da, otomobil tarifeleri halen yürürlükte. Mercedes-Benz, tarifelerin yarattığı volatilite nedeniyle 2025’in kalan dönemi için kılavuz tahminlerini geri çekti ve Volkswagen kâr marjı beklentisini yüzde 5 ile 6 arasında düşürdü.
Birleşik Krallık’ın en büyük şirketleri
Almanya ekonomisinin diğer kısımları, Mart ayında yeni seçilen Şansölye Friedrich Merz’in desteklediği bir teşvik planıyla güçlendi. Ülke, önümüzdeki 10 yıl boyunca inşaat ve özel projeleri finanse etmek için 570 milyon dolarlık yeni bir altyapı fonu kurmayı ve borçlanma sınırlarını gevşetmeyi taahhüt etti. Bu plan, elektrik dağıtım şirketleri E.ON (Global 2000’de 103 sıra yükselerek 176. sıraya çıktı), RWE (59 sıra artışla 278. sıraya çıktı) ve EnBW’yi (268 sıra yükselerek 446. sıraya çıktı) destekleyerek önemli kâr artışları sağladı.
Tank ve silah üreten savunma firması Rheinmetall, Avrupa Birliği’nin savunma harcamalarını artırma taahhüdü sayesinde geçen yıl değerini üçe katlayarak listeye 393 sıra yükselerek 935. sıradan girdi. Benzer şekilde, uçak motoru üreten MTU Aero Engines de listeye ilk kez 1.356. sıradan girdi. Hisseleri 2024 başından beri neredeyse iki katına çıktı ve yıllık satışları yüzde 38 artışla 8 milyar dolara ulaştı.