;
Arama

Otomotiv üretiminde tehlike çanları çalıyor

Türk otomotiv sektörü, Avrupa pazarındaki daralma ve atıl kapasite nedeniyle 2025'te ciddi risklerle karşı karşıya. İhracat düşüşü ve rekabet gücünün zayıflaması, sektörü yeni politikalar geliştirmeye zorluyor.

11 Ocak 2025, 14:13 Güncelleme: 12 Ocak 2025, 13:10

Türkiye’nin ihracat lideri sektörü olan otomotivde Avrupa pazarındaki gelişmelerin olumsuz etkilerine yönelik ilk işaretler gelmeye başladı. Otomotiv Sanayii Derneği verilerine göre üretimde Avrupa’nın en büyük dördüncü, dünyanın on üçüncü ülkesi konumundaki Türkiye ciddi bir tehditle karşı karşıya.

Avrupa ülkelerinde ve özellikle de Alman otomotiv sektöründe yaşanan daralma ve oluşan atıl kapasite nedeniyle Türk otomotiv sektörünü 2025’te zor günler bekliyor.

OSD Başkanı Cengiz Eroldu, kasım ayında yaptığı açıklamada “Avrupa'nın en önemli pazarımız olduğu düşünüldüğünde, Avrupa’daki potansiyel pazar daralması sebebiyle oluşabilecek araç fazlasının Türkiye pazarına kaydırılma olasılığını ciddi bir risk olarak görüyoruz. Avrupa pazarlarındaki daralma ve atıl üretim kapasitesi, Türk otomotiv sanayisinin ihracatında düşüşe neden olarak üretimimizi olumsuz etkileyebilir” şeklinde konuşmuştu.

Nitekim 2024 yılında otomobil pazarında ithalatın payı yüzde 70, hafif ticari araç pazarında ise yüzde 73 olarak gerçekleşti. İhracatın da düşüş yaşaması hem ana sanayi hem de tedarik sanayi üretimini olumsuz etkiliyor. Türkiye’de üretim maliyetlerinin enerji ve işçi maliyetleri nedeniyle rekabetçiliğini kaybetmeye başlaması da diğer bir önemli sorun.

Çin’den gelen markaların düşük üretim maliyeti avantajını gümrük vergileriyle dengelemeye çalışan Avrupa ülkeleri kendi markalarının yeni teknolojilere uyum sağlaması için zaman yaratmaya çalışırken markalar da hem Çin’de kaybettikleri pazar payı hem de yeniden yapılanma zorluklarıyla boğuşuyor. Türk otomotiv sektörü de hem iç pazarını dengede tutmak hem de ihracat pazarlarını kaybetmemek ve rekabetçiliğini güçlendirmek için yeni politikalar oluşturulmasını istiyor.

Bunun için yatırım teşvikleri devreye alınırken ana sanayinin yanı sıra tedarik sanayinin de elektrikli otomobil çağına geçişte desteklenmesi gerekiyor. Aksi durumda ithalatın payı arttığı sürece hem istihdam hem de ihracat kayıpları yaşanması kaçınılmaz.

OSD verileriyle Türk otomotiv sektörünün 2024 yılı: Üretim azalırken sanayi ihracatı arttı


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Elektrikli araç satışlarında Togg yıla lider başladı

    Elektrikli araç satışlarında Togg yıla lider başladı

  • Tesla ABD'de de zam yaptı

    Tesla ABD'de de zam yaptı

  • Nissan Honda'nın yardımı olmadan ayakta kalabilir mi?

    Nissan Honda'nın yardımı olmadan ayakta kalabilir mi?

  • Daralan otomobil pazarında lüks araç satışı arttı: Mercedes-Benz zirvede

    Daralan otomobil pazarında lüks araç satışı arttı: Mercedes-Benz zirvede

  • Honda'yla görüşmeleri sonlandıran Nissan yeni ortak arayışında

    Honda'yla görüşmeleri sonlandıran Nissan yeni ortak arayışında

  • Nissan ve Honda birleşme görüşmelerini sonlandırdı

    Nissan ve Honda birleşme görüşmelerini sonlandırdı

Yazarlar

Çok Okunanlar