;
Arama

Otomotiv üretiminde tehlike çanları çalıyor

Türk otomotiv sektörü, Avrupa pazarındaki daralma ve atıl kapasite nedeniyle 2025'te ciddi risklerle karşı karşıya. İhracat düşüşü ve rekabet gücünün zayıflaması, sektörü yeni politikalar geliştirmeye zorluyor.

11 Ocak 2025, 14:13 Güncelleme: 12 Ocak 2025, 13:10

Türkiye’nin ihracat lideri sektörü olan otomotivde Avrupa pazarındaki gelişmelerin olumsuz etkilerine yönelik ilk işaretler gelmeye başladı. Otomotiv Sanayii Derneği verilerine göre üretimde Avrupa’nın en büyük dördüncü, dünyanın on üçüncü ülkesi konumundaki Türkiye ciddi bir tehditle karşı karşıya.

Avrupa ülkelerinde ve özellikle de Alman otomotiv sektöründe yaşanan daralma ve oluşan atıl kapasite nedeniyle Türk otomotiv sektörünü 2025’te zor günler bekliyor.

OSD Başkanı Cengiz Eroldu, kasım ayında yaptığı açıklamada “Avrupa'nın en önemli pazarımız olduğu düşünüldüğünde, Avrupa’daki potansiyel pazar daralması sebebiyle oluşabilecek araç fazlasının Türkiye pazarına kaydırılma olasılığını ciddi bir risk olarak görüyoruz. Avrupa pazarlarındaki daralma ve atıl üretim kapasitesi, Türk otomotiv sanayisinin ihracatında düşüşe neden olarak üretimimizi olumsuz etkileyebilir” şeklinde konuşmuştu.

Nitekim 2024 yılında otomobil pazarında ithalatın payı yüzde 70, hafif ticari araç pazarında ise yüzde 73 olarak gerçekleşti. İhracatın da düşüş yaşaması hem ana sanayi hem de tedarik sanayi üretimini olumsuz etkiliyor. Türkiye’de üretim maliyetlerinin enerji ve işçi maliyetleri nedeniyle rekabetçiliğini kaybetmeye başlaması da diğer bir önemli sorun.

Çin’den gelen markaların düşük üretim maliyeti avantajını gümrük vergileriyle dengelemeye çalışan Avrupa ülkeleri kendi markalarının yeni teknolojilere uyum sağlaması için zaman yaratmaya çalışırken markalar da hem Çin’de kaybettikleri pazar payı hem de yeniden yapılanma zorluklarıyla boğuşuyor. Türk otomotiv sektörü de hem iç pazarını dengede tutmak hem de ihracat pazarlarını kaybetmemek ve rekabetçiliğini güçlendirmek için yeni politikalar oluşturulmasını istiyor.

Bunun için yatırım teşvikleri devreye alınırken ana sanayinin yanı sıra tedarik sanayinin de elektrikli otomobil çağına geçişte desteklenmesi gerekiyor. Aksi durumda ithalatın payı arttığı sürece hem istihdam hem de ihracat kayıpları yaşanması kaçınılmaz.

OSD verileriyle Türk otomotiv sektörünün 2024 yılı: Üretim azalırken sanayi ihracatı arttı


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Japonya: Otomobil tarifelerini dışlayan ABD anlaşmasına imza atmayız

    Japonya: Otomobil tarifelerini dışlayan ABD anlaşmasına imza atmayız

  • Robotaksilerin geleceği yeniden şekilleniyor: Waymo fabrikası

    Robotaksilerin geleceği yeniden şekilleniyor: Waymo fabrikası

  • Çinli üreticiler Avrupa'da şimdi de motorlu otomobil satışlarını artırıyor

    Çinli üreticiler Avrupa'da şimdi de motorlu otomobil satışlarını artırıyor

  • Toyota'nın net karı yüzde 3,6 düştü

    Toyota'nın net karı yüzde 3,6 düştü

  • BMW X3: Artık o da bağlantılı

    Halit Bolkan
    BMW X3: Artık o da bağlantılı

  • Model Y’nin satışları Türkiye’de de dramatik şekilde düşebilir

    Halit Bolkan
    Model Y’nin satışları Türkiye’de de dramatik şekilde düşebilir

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?