;
Arama

Milyarderlerin onsuz yaşamayacaklarını söylediği lüks: Özel jet

Forbes'un özel olarak yaptığı bir araştırma, süper zenginlerin vazgeçemedikleri bir numaralı ürünü ortaya koyuyor. Ankete yanıt veren birçok milyarder işlerini daha hızlı halletmek için özel jetin ihtiyaç olduğunu söyledi.

16 Haziran 2025, 11:38 Güncelleme: 16 Haziran 2025, 13:43

Milyarderlerin akla gelebilecek her türlü lükse düşkün oldukları biliniyor: Picasso'lar, elmaslar, önemli pop yıldızlarının özel konserleri, sineması ve denizaltısı olan süper yatlar, uzay gezileri…

Üç virgüllü bir servetin satın alamayacağı neredeyse hiçbir şey olmadığı için milyarderler genellikle istedikleri her şeyin en iyisine sahip olmaya alışkın. Ancak Forbes, onların hangi lüksü kesinlikle gerekli gördüklerini bilmek istedi. Bu kış, dünya milyarderlerinin çoğuna onsuz yaşayamayacakları tek şeyi sordu ve 40'ından yanıt aldı.

Açık ara en yaygın cevap, 12 katılımcının seçtiği özel jet oldu. Ondan sonra üç kişi telefonlarını sıraladı. Birer çift araba, ikinci ev ve evet, klima cevabını veren de oldu. İki kişi de cevap olarak “eşim” dedi: Koch şirketinin başkanı Charles Koch (tahmini net serveti: 67.5 milyar dolar) “57 yıldır Liz!” diye yazdı. Kanada'daki First National Financial'ın kurucusu Stephen Smith (6 milyar dolar) ise heliski yaptığını söyledi. 

Zamandan tasarruf etmek


12 küçük bir örnek olsa da diğer yüzlerce milyarderin özel jetleri var. Peki neden uçaklarına bu kadar önem veriyorlar? Çoğu durumda mesele zamandan tasarruf etmek. Ticari bir havalimanına seyahat etme, güvenlikten geçme, uçağa binme ve ulaştırma süreci gecikmeler olmadan bile genellikle saatler sürer.

Özel bir jet ise dakikalar içinde hazır olabilir. Özel jet yolcuları aynı zamanda nereden kalkıp nereye inecekleri konusunda da çok daha fazla seçeneğe sahipler. Örneğin Teksas'ta, ulaştırma departmanına göre 389 adet kamu kullanımına açık havaalanı bulunuyor. Bunların sadece 25'i ticari havaalanı.

Lüks taşımacılıktan gayrimenkule kadar düzinelerce işe yatırım yapan milyarder David Hoffmann, “Çok sayıda lokasyonumuz var ve bunlara özel uçak olmadan ulaşmak imkansız olurdu” dedi. Hoffmann'ın işinin merkezi Napoli, Florida'da bulunuyor ancak San Diego, Minneapolis, Seattle ve St. Louis gibi yerlerde ülke çapında kuruluşları var.

“Mağazaları ziyaret etmem 20 dakika sürüyor”


Bir perakende ve gayrimenkul girişimcisi olan Samir Mane de aynı fikirde. Mane, “Jet aldım çünkü faaliyet gösterdiğimiz ülkelerin çoğuyla iyi uçuş bağlantılarımız yok” dedi. Arnavutluk'un ilk milyarderi olan Mane'nin işinin merkezi Tiran'da bulunuyor. Milyarder, Saraybosna'daki perakende satış mağazalarını ziyaret etmenin özel jetle 20 dakika sürdüğünü ancak ticari olarak uçması halinde bunun tam bir gün alacağını belirtti. Mane, “Londra, Frankfurt ya da Viyana'da olsaydım jete ihtiyacım olmazdı çünkü bu şehirlerden uçuş bağlantıları mükemmel” diye ekledi.

CFS Jets'in satışlardan sorumlu başkan yardımcısı Hugh Chatham, “Yöneticileri aynı gün içinde ülkenin dört bir yanındaki toplantılara girip çıkmasaydı, bu şirketlerin çoğu faaliyetlerini sürdürmekte zorlanırdı” diye konuştu.Gayrimenkul yatırımcısı Larry Connor da ankete verdiği yanıtta jetin bir lüks değil, bir iş aracı olduğunu vurguladı.

“Satın aldığımız en pahalı ürün”


Dört milyarder, ayrı bir anket sorusuna verdikleri yanıtta özel uçaklarının şimdiye kadar satın aldıkları en pahalı ürün olduğunu yazdı. Chatham, uçakların her yıl yüzde 5 ila 10 arasında değer kaybetme eğiliminde olduğunu ancak yeniden satış piyasasındaki çoğu fiyatın Covid-19 salgını sırasında iki katına çıktığını ve o dönemden beri yüksek kaldığını söyledi.

İkinci el jetlerin fiyatları küçük bir araç için 1 milyon dolara kadar düşebiliyor ya da Bombardier'in Global 7500'ü gibi en üst seviyedeki bir uçak için 75 milyon dolara kadar çıkabiliyor. Yeni bir iş jeti için ise fiyatlar yaklaşık 80 milyon dolara kadar yükselirken bazı milyarderler daha da yüksek ticari boyutlu uçaklar satın almayı tercih etti.

Standart Global 7500, dünya çapında kesintisiz uçuşları idare edebilen ve dört bölgeli bir kabin içeren uzun menzilli bir jet. Yolcular çalışmak, yemek yemek, uyumak ve dinlenmek için ayrı alanlara sahipler. Chatham'ın tahminlerine göre milyarder kardeşler Lorenzo ve Frank Feritta'nın her biri 2020 yılında satın aldıkları ve şu anda her biri 55 milyon dolar değerinde olan birer uçağa sahip.

Tam ticari uçak satın alan milyarderler arasında, Rusya'nın Ukrayna'yı işgalinden bu yana her iki uçağı da ABD hükümeti tarafından yaptırım uygulanan Rus oligarklar Roman Abramovich ve Alisher Usmanov da bulunuyor. Abramovich Boeing 787-8 Dreamliner uçağını 2018 yılında satın aldı. Bu uçak geçen hafta Hindistan’da düşen uçağın aynısı. Forbes 50 yolcu kapasiteli uçağın Abramovich’e içindeki değişiklikler de dahil olmak üzere en az 350 milyon dolara mal olduğunu tahmin ediyor. ABD Hazine Bakanlığı'na göre Usmanov Airbus A340-300'ü 2012 yılında 350 ila 500 milyon dolar arasında bir fiyata satın aldı. Her iki uçak da Rusya'da özel sektöre ait en büyük jetler arasında yer alıyor.

“Düşündüğünüz kadar lüks olmadığının farkında değiller”


Bazı milyarderler ultra lüks araçlara yönelirken, birçoğu daha basit seçenekleri tercih ediyor. Chatham, “Özel jet sahibi olmak biraz damgalanmış durumda ve bence insanlar çoğu durumda bunun düşündüğünüz kadar lüks olmadığının farkında değiller. Çoğunlukla, bu adamlar insanları iki ila iki buçuk saat boyunca rahatsız bir şekilde oturmak zorunda oldukları küçük bir uçağa dolduruyorlar. Bunun nedeni de onlara zaman kazandırması ve şirketlerine para tasarrufu sağlaması” dedi. 

Ayrıca izleme konusunda da artan bir endişe var: FlightAware gibi uçuş takip uygulamalarının yükselişi, internetteki herkesin bir uçağın nerede ve ne zaman uçtuğunu görmesini mümkün kıldı ve bu da birçok milyarderin mahremiyetlerini ihlal ettiğini düşünmesine neden oldu. 

Milyarderler uçakların tamamen kendilerine ait olmasını istemiyorsa ya da kendi uçaklarının bakımını yapmak ve personel istihdam etmek için büyük paralar harcamak istemiyorsa kısmi sahiplik gibi bir seçenekleri de var. Böyle durumlarda ultra zenginler bir uçağın hissesini satın alıyorlar. Hoffmann kendisinin ve şirketinin hem tam hem de kısmi mülkiyeti kullandığını belirtti.

Milyarder Mane de sadece iki hafta önce kısmi mülkiyet için başvurdu. İlk olarak 2021 yılında 10,8 milyon dolara ikinci el bir Citation XLS+ satın almıştı, bu şimdiye kadarki en pahalı alışverişiydi. Mane geçen Perşembe günü”, Geçen hafta 11,8 milyon dolara sattım” dedi.  Ama yine de özel uçuşlar olmadan yaşayamayan Mane artık Vista ve NetJets kullandığını söyledi. 


"Forbes Life" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Dave’s Hot Chicken satışından 19 çalışan milyon dolar kazandı

    Dave’s Hot Chicken satışından 19 çalışan milyon dolar kazandı

  • Yeni işinize başlarken kaçınmanız gereken 4 hata

    Yeni işinize başlarken kaçınmanız gereken 4 hata

  • Filipinler'de zengin yaşamanın maliyeti

    Filipinler'de zengin yaşamanın maliyeti

  • Tavuk göğsü ne kadar sağlıklı?

    Tavuk göğsü ne kadar sağlıklı?

  • Kontrolcü yöneticilerle başa çıkmanın yolları

    Kontrolcü yöneticilerle başa çıkmanın yolları

  • Hibrit çalışma kalıcı oldu: Çalışan esnekliğe, şirketler verimliliğe odaklandı

    Hibrit çalışma kalıcı oldu: Çalışan esnekliğe, şirketler verimliliğe odaklandı

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?