Hürmüz'de risk arttı, tanker kiraları iki katına çıktı
Financial Times’ın haberine göre, Hürmüz Boğazı’ndan geçen büyük petrol tankerlerinin kiralama maliyetleri, güvenlik endişeleri nedeniyle birkaç gün içinde iki kattan fazla yükseldi.
Uluslararası denizcilik veri sağlayıcısı Clarksons Research’ün verilerine göre, günde yaklaşık 2 milyon varil taşıma kapasitesine sahip çok büyük ham petrol tankerlerinin Körfez’den Çin’e kiralanma bedeli, geçen hafta çarşamba günü 19 bin 998 dolar seviyesindeyken, bu hafta aynı gün 47 bin 609 dolara yükseldi. Artış, aynı dönemde Baltık Kirli Tanker Endeksi’nde görülen yüzde 12’lik genel artışın oldukça üzerinde gerçekleşti.
Armatörler risk almak istemiyor
Sektörde faaliyet gösteren Gersemi Asset Management’ın kurucusu Joakim Hannisdahl, birçok armatörün şu an için piyasadan çekilmeyi tercih ettiğini belirterek, daha yüksek fiyatlardan yeni sözleşmeler yapma beklentisinin gemi sahiplerini beklemeye ittiğini ifade etti. Bu durumun, kiralama fiyatlarını daha da yukarı çektiği görülüyor.
Petrol ürünleri taşıyan gemilerde de keskin artış
Clarksons verilerine göre, Körfez’den Çin’e petrol ürünleri taşıyan büyük uzun menzilli tankerlerin (LR2) günlük kiralama ücretleri de aynı dönemde 21 bin 97 dolardan 51 bin 879 dolara çıktı. Bu, ürün tankerlerinde de ciddi bir maliyet artışı yaşandığını ortaya koyuyor.
İran’ın ihracat kapasitesi belirsizlik yaratıyor
Eden Ocean adlı yatırım şirketinin yöneticisi Richard Fulford-Smith ise piyasadaki dalgalanmanın temelinde İran’ın askeri gerilim süresince ham petrol ihracatına devam edip edemeyeceği konusundaki belirsizliğin yattığını söyledi. Fulford-Smith’e göre, bu durum piyasa oyuncularının temkinli davranmasına neden oluyor.