Gümrük tarifeleri GM'ye 1,1 milyar dolara mal oldu
General Motors, Stellantis'in (Jeep, Fiat, Chrysler) tarifelerden kaynaklanan yüksek kayıpları suçlamasından bir gün sonra yaptığı son çeyrek açıklamasında, ABD'de Donald Trump yönetimi tarafından uygulanan tarifeler nedeniyle 3 milyar dolarlık ikinci çeyrek karının 1,1 milyar dolar azaldığını söyledi.
Öne çıkanlar
• GM'nin ikinci çeyrek için geçen yılın aynı çeyreğinde 2,93 milyar dolar olan net gelirini 1,89 milyar dolar olarak açıklaması, salı günü piyasalar açıldıktan sonra otomobil üreticisinin hisselerinin yüzde 6,5 düşmesine neden oldu.
• GM, öngörülen tarife etkisinin değişmediğini (yıl için 4 ila 5 milyar dolar arasında maliyet) ancak üçüncü çeyrekte dolaylı tarife maliyetleri nedeniyle etkinin daha yüksek olmasını beklediğini söyledi.
• Şirket, “üretim ayarlamaları, hedeflenen maliyet girişimleri ve tutarlı fiyatlandırma” yoluyla tarifeleri hafifletmeyi planladığını söyledi ancak 2. çeyrek kazançlarının hala “minimum hafifletme dengelemelerini” yansıttığını da belirtti.
• GM CEO'su Mary Barra hissedarlara gönderdiği mektupta şirketin Michigan, Kansas ve Tennessee'deki ABD montaj tesislerine yaptığı 4 milyarlık yatırımın altını çizerek, daha önce Meksika'da üretilen tahmini 2 milyon aracın üretiminin de gümrük vergisi riskini azaltacağını söyledi.
• Barra ayrıca mevcut yönetimin vergi kredilerini geri alma çabalarına rağmen şirketin elektrikli araç işindeki başarısını da övdü ve "Chevrolet ikinci çeyrekte 2 numaralı elektrikli araç markası olurken, Cadillac toplamda 5 numaralı elektrikli araç markası ve lüks elektrikli araç lideri oldu" diye ekledi.
Arka plan
Pazartesi günü, Chrysler ve Jeep'i üreten çok uluslu otomobil üreticisi Stellantis, denetlenmemiş ön mali verileri yayınlayarak alışılmadık bir hareket yaptı ve yıl için yaklaşık 2,7 milyar dolar zarar açıkladı. CFO Doug Ostermann, Stellantis'in nisan ayında mali beklentilerini askıya aldığını ve şirketin 29 Temmuz'da yeni beklentiler sunmayı planladığını açıkladı.
Portföyünde Fiat, Peugeot ve Maserati gibi Avrupa markaları da bulunan otomobil üreticisi için ikinci çeyrekteki kayıp yine de şaşırtıcı oldu. Şirket, Kuzey Amerika ithalatını geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25'lik bir düşüşle yaklaşık 109 bin adet azalttığını açıkladı. Reuters'ın haberine göre Stellantis'in 2024 yılında ABD'de sattığı 1,2 milyon aracın yaklaşık yüzde 40'ı, başta Meksika ve Kanada'dan olmak üzere ithal edildi. Trump yönetimi o tarihten bu yana her iki ülkeden yapılan ithalata yüzde 25 gümrük vergisi uyguluyor.