;
Arama

GM'in elektrikli araç stratejisi 35 milyar dolarlık dönüşümle sınanıyor

GM, elektrikli araçlara geçiş için 35 milyar dolarlık yatırım yaptı ancak siyasi baskılar, artan maliyetler ve piyasa belirsizlikleri şirketin dönüşüm planlarını test ediyor. “Elektrikli gelecek bizim rotamız” ifadelerini kullanan CEO Mary Barra ise kararlı.

17 Nisan 2025, 08:03

ABD'nin otomotiv devi General Motors (GM), elektrikli araç (EV) dönüşümünde kritik bir dönemeçten geçiyor. Tennessee, Nashville yakınlarındaki dev Ultium Cells batarya fabrikası, GM'in elektrikli araç vizyonunun merkezinde yer alıyor. Fabrika, her saat yaklaşık 5 bin adet batarya hücresi üretirken, Tesla'nın Kuzey Amerika üretimini şimdiden geride bırakmış durumda. Ancak bu büyük üretim tesisi, henüz tam kapasitede çalışmıyor.

Otomasyon ve yapay zeka ile batarya üetimi

Ultium Cells tesisinde gündüz vardiyasında yaklaşık 250 çalışan görev yapıyor. Bilgisayar ekranlarını takip eden bu çalışanlar, üretim sürecindeki kimyasal karıştırıcılar, kaplama makineleri ve kurutma fırınlarını denetliyor. Üretim sürecinde elde edilen hücreler, raf sistemleriyle istiflenerek yaklaşık 10 gün süren özel bir tamamlama sürecinden geçiyor.

Batarya hücreleri hazır olduktan sonra GM'in eskiden Saturn modellerini ürettiği fabrikaya gönderiliyor. Bu tesiste artık tamamen elektrikli Cadillac modelleri üretiliyor. Üretim hattında çalışan sayısı azaltılırken robotların ve yapay zekanın kullanımı artırılıyor. GM mühendislerinden Josh Tavel, tesisin yüksek düzeyde otomasyona sahip olduğunun altını çiziyor.

35 milyar dolarlık yatırım

GM CEO’su Mary Barra'nın yönetimindeki şirket, elektrikli araç üretimini artırmak üzere toplam 35 milyar dolarlık büyük bir yatırım gerçekleştirdi. Ancak şirketin bu cesur dönüşümü, piyasa gerçekleri ve ABD Başkanı Donald Trump'ın uygulamaya koyduğu tarifeler nedeniyle risklerle dolu bir hâle geldi. Trump yönetimi tarafından yürürlüğe konulan gümrük vergileri ve EV teşviklerinin kaldırılacağı yönündeki açıklamalar, GM’in bu dönüşümünü ekonomik olarak daha zorlu bir konuma getirdi.

GM, bu zorluklara rağmen 2027'de Indiana’da açılacak yeni bir batarya fabrikasının temelini atıyor ve lityum madenciliği gibi kritik alanlara ABD içinde yatırım yapıyor. Şirket, yıl sonuna kadar uygun fiyatlı Chevrolet Bolt’u yeniden piyasaya sürecek ve EV ürün gamını genişletecek.

Politik ve ekonomik zorluklar

GM'in karşı karşıya olduğu en büyük zorluklardan biri, Trump yönetiminin elektrikli araçlara yönelik olumsuz yaklaşımı. Trump'ın EV teşviklerini ve kamu şarj altyapısına yönelik fonları kaldırma girişimleri, GM’in EV stratejisini tehdit ediyor. Ayrıca, Trump yönetiminin yürürlüğe koyduğu yeni gümrük vergileri, şirketin üretim maliyetlerini artırıyor ve GM’i daha pahalı hale getiriyor.

Barra'nın liderliği ve stratejik yatırımlar

Mary Barra, GM’in EV dönüşümünü bir şirket misyonu olarak görüyor. Barra yönetimindeki GM, elektrikli araçlar konusunda Tesla ve Çin merkezli BYD gibi rakiplerle rekabet etmek için deneyimli isimleri kadrosuna katıyor ve maliyetleri düşürmeye çalışıyor. GM, batarya maliyetlerini azaltarak EV'lerin fiyatlarını içten yanmalı motorlu araçlarla daha rekabetçi hâle getirmeyi hedefliyor.

Barra, "Uzun vadede EV talebinin artacağına inanıyoruz" diyerek bu dönüşümün geleceğine olan güvenini dile getiriyor.

Batarya teknolojilerinde inovasyon

GM’in batarya teknolojileri başkan yardımcısı Kurt Kelty, batarya maliyetlerini düşürmek için önemli adımlar attıklarını belirtiyor. Şirket, prizmatik hücrelere geçiş yaparak üretim maliyetlerini düşürmeyi planlıyor. Ayrıca Çin'den ithal edilen grafit yerine ABD kaynaklı silikon kullanımı ve yerli lityum üretimi gibi adımlarla dışa bağımlılığını azaltmayı hedefliyor.

GM’in geleceği

GM, Trump yönetiminin getirdiği engellere rağmen EV satışlarında artış sağladı. Ancak şirketin önünde hâlâ önemli engeller bulunuyor. EV üretimi GM için henüz kârlı değil; şirket geçtiğimiz yıl EV’lerden 4 milyar dolar zarar etti. Barra ve ekibi, maliyetleri düşürerek EV üretimini sürdürülebilir kılmayı amaçlıyor.

Tennessee’deki tesiste üretim süreçlerini sürekli geliştiren GM, elektrikli araçların şirketin geleceği olduğuna inanıyor. Barra, değişen siyasi ve ekonomik koşullar ne olursa olsun şirketin elektrikli araç stratejisini sürdürmekte kararlı olduğunu ifade ediyor.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • GM ve LG’den maliyeti düşüren batarya hamlesi

    GM ve LG’den maliyeti düşüren batarya hamlesi

  • Tesla Elon Musk için yeni ödeme planı hazırlığında

    Tesla Elon Musk için yeni ödeme planı hazırlığında

  • Elektrikli araç satışları belirsizliklerine rağmen nisanda yüzde 29 arttı

    Elektrikli araç satışları belirsizliklerine rağmen nisanda yüzde 29 arttı

  • Japonya: Otomobil tarifelerini dışlayan ABD anlaşmasına imza atmayız

    Japonya: Otomobil tarifelerini dışlayan ABD anlaşmasına imza atmayız

  • Robotaksilerin geleceği yeniden şekilleniyor: Waymo fabrikası

    Robotaksilerin geleceği yeniden şekilleniyor: Waymo fabrikası

  • Çinli üreticiler Avrupa'da şimdi de motorlu otomobil satışlarını artırıyor

    Çinli üreticiler Avrupa'da şimdi de motorlu otomobil satışlarını artırıyor

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?