Dünyanın en kalabalık ülkesinde ABD markalarına boykot çağrısı
ABD Başkanı Trump’ın Hindistan mallarına yüzde 50 gümrük vergisi uygulaması, McDonald’s’tan Apple’a kadar ABD’li dev markaları hedef alan boykot çağrılarını beraberinde getirdi. Hindistan Başbakanı Modi destekçileri ve iş insanları yerli üretimi teşvik çağrıları artırıyor.
11 Ağustos 2025, 17:00
McDonald's ve Coca-Cola’dan Amazon ve Apple’a kadar, ABD merkezli çok uluslu şirketler Hindistan’da boykot çağrılarıyla karşı karşıya. Başta iş dünyası temsilcileri ve ülkenin Başbakanı Narendra Modi’nin destekçileri olmak üzere, ABD’nin uyguladığı gümrük vergilerine tepki olarak Amerikan karşıtı bir hava yaratıyorlar. Dünyanın en kalabalık ülkesi olan Hindistan, hızla büyüyen varlıklı tüketici kitlesini hedefleyen Amerikan markaları için önemli bir pazar. Bu tüketicilerin birçoğu, yaşam standartlarının yükseldiğini simgelediğine inandıkları uluslararası markalara hâlâ hayranlık duyuyor.
Satışların doğrudan etkilendiğine dair henüz somut bir işaret olmasa da ABD Başkanı Donald Trump’ın Hindistan’dan ithal edilen ürünlere yüzde 50 oranında gümrük vergisi uygulaması, ihracatçıları sarsarken Yeni Delhi ile Washington arasındaki ilişkileri de zedeledi. Bu gelişme sonrasında hem sosyal medyada hem de günlük hayatta Amerikan ürünlerinden vazgeçip yerli ürünleri tercih etme yönünde artan bir ses yükseliyor.
Hindistan’ın Wow Skin Science şirketinin kurucu ortağı Manish Chowdhary, LinkedIn'de yayımladığı bir video mesajla çiftçilere ve girişimcilere destek verilmesi çağrısında bulundu. "Made in India" kavramını küresel bir tutkuya dönüştürmeyi ve Güney Kore'den ders almayı önerdi. Hindistan’da araç çağırma hizmeti sunan DriveU’nun CEO’su Rahm Shastry ise LinkedIn’de şu ifadeleri kullandı: Hindistan’ın, Çin’in yaptığı gibi kendi Twitter/Google/YouTube/WhatsApp/FB versiyonlarına sahip olması gerekiyor.
Öte yandan, Hintli perakende şirketleri iç pazarda Starbucks gibi yabancı markalara güçlü bir rekabet sunuyor ancak küresel ölçekte başarılı olmakta zorlanıyorlar. Buna karşılık, TCS ve Infosys gibi Hindistan merkezli bilişim hizmetleri firmaları, dünyanın dört bir yanındaki müşterilere yazılım çözümleri sunarak küresel ekonomiye derinden entegre olmuş durumda.
Amerikan karşıtı protestoların kaynadığı bir ortamda Tesla, Hindistan’daki ikinci mağazasını Yeni Delhi’de açtı. Bugün gerçekleşen açılışa Hindistan ticaret bakanlığı yetkilileri ve ABD Büyükelçiliği temsilcileri de katıldı. Modi’nin Bharatiya Janata Partisi ile bağlantılı olan Swadeshi Jagran Manch grubu, pazar günü Hindistan genelinde küçük çaplı kamu mitingleri düzenleyerek halkı Amerikan markalarını boykot etmeye çağırdı. “İnsanlar artık Hint ürünlerine yöneliyor. Bunun sonuç vermesi biraz zaman alacak” diyen grubun eş koordinatörü Ashwani Mahajan Reuters’a yaptığı açıklamada, “Bu bir milliyetçilik, yurtseverlik çağrısıdır” ifadelerini kullandı. Mahajan ayrıca, grubun WhatsApp’ta dolaşıma soktuğu, yabancı ürünler yerine tercih edilebilecek Hint markalarını içeren bir tabloyu da Reuters’la paylaştı.
Sosyal medyada grubun yürüttüğü kampanyalardan biri ise “Yabancı yiyecek zincirlerini boykot edin” başlıklı bir görsel; McDonald's ve diğer birçok restoran markasının logolarını içeriyor. Hindistan’ın Uttar Pradesh eyaletinde, Lucknow’daki bir McDonald’s’ta yemek yiyen 37 yaşındaki Rajat Gupta ise gümrük vergilerine yönelik protestolarla ilgilenmediğini, yalnızca 49 rupilik (0,55 dolar) kahvesinden keyif aldığını söyledi.
WhatsApp'ın en büyük pazarı
Örneğin Hindistan, Meta’nın WhatsApp uygulaması için kullanıcı sayısı bakımından en büyük pazar konumunda ve Domino's ülkede diğer tüm markalardan daha fazla restorana sahip. Pepsi ve Coca-Cola gibi içecekler mağaza raflarında sıkça yer buluyor ve Apple’ın yeni bir mağaza açması ya da Starbucks’ın indirimli kahve sunması hâlâ uzun kuyruklara neden olabiliyor.Satışların doğrudan etkilendiğine dair henüz somut bir işaret olmasa da ABD Başkanı Donald Trump’ın Hindistan’dan ithal edilen ürünlere yüzde 50 oranında gümrük vergisi uygulaması, ihracatçıları sarsarken Yeni Delhi ile Washington arasındaki ilişkileri de zedeledi. Bu gelişme sonrasında hem sosyal medyada hem de günlük hayatta Amerikan ürünlerinden vazgeçip yerli ürünleri tercih etme yönünde artan bir ses yükseliyor.
Hindistan’ın Wow Skin Science şirketinin kurucu ortağı Manish Chowdhary, LinkedIn'de yayımladığı bir video mesajla çiftçilere ve girişimcilere destek verilmesi çağrısında bulundu. "Made in India" kavramını küresel bir tutkuya dönüştürmeyi ve Güney Kore'den ders almayı önerdi. Hindistan’da araç çağırma hizmeti sunan DriveU’nun CEO’su Rahm Shastry ise LinkedIn’de şu ifadeleri kullandı: Hindistan’ın, Çin’in yaptığı gibi kendi Twitter/Google/YouTube/WhatsApp/FB versiyonlarına sahip olması gerekiyor.
Öte yandan, Hintli perakende şirketleri iç pazarda Starbucks gibi yabancı markalara güçlü bir rekabet sunuyor ancak küresel ölçekte başarılı olmakta zorlanıyorlar. Buna karşılık, TCS ve Infosys gibi Hindistan merkezli bilişim hizmetleri firmaları, dünyanın dört bir yanındaki müşterilere yazılım çözümleri sunarak küresel ekonomiye derinden entegre olmuş durumda.
"Hindistan'ın kendi ihtiaçlarına öncelik verme zamanı"
Pazar günü Bengaluru’da bir toplantıda konuşan Modi, kendi ihtiyaçlarına öncelik verilmesi gerektiğini belirterek Hindistan’ın kendi kendine yeten bir ülke olmasına yönelik “özel bir çağrıda” bulundu. Hindistanlı teknoloji şirketlerinin dünya için ürünler geliştirdiğini hatırlatan Modi, “şimdi Hindistan’ın kendi ihtiyaçlarına daha fazla öncelik verme zamanı” dedi. Hiçbir şirketin adını anmadı.Amerikan karşıtı protestoların kaynadığı bir ortamda Tesla, Hindistan’daki ikinci mağazasını Yeni Delhi’de açtı. Bugün gerçekleşen açılışa Hindistan ticaret bakanlığı yetkilileri ve ABD Büyükelçiliği temsilcileri de katıldı. Modi’nin Bharatiya Janata Partisi ile bağlantılı olan Swadeshi Jagran Manch grubu, pazar günü Hindistan genelinde küçük çaplı kamu mitingleri düzenleyerek halkı Amerikan markalarını boykot etmeye çağırdı. “İnsanlar artık Hint ürünlerine yöneliyor. Bunun sonuç vermesi biraz zaman alacak” diyen grubun eş koordinatörü Ashwani Mahajan Reuters’a yaptığı açıklamada, “Bu bir milliyetçilik, yurtseverlik çağrısıdır” ifadelerini kullandı. Mahajan ayrıca, grubun WhatsApp’ta dolaşıma soktuğu, yabancı ürünler yerine tercih edilebilecek Hint markalarını içeren bir tabloyu da Reuters’la paylaştı.
Sosyal medyada grubun yürüttüğü kampanyalardan biri ise “Yabancı yiyecek zincirlerini boykot edin” başlıklı bir görsel; McDonald's ve diğer birçok restoran markasının logolarını içeriyor. Hindistan’ın Uttar Pradesh eyaletinde, Lucknow’daki bir McDonald’s’ta yemek yiyen 37 yaşındaki Rajat Gupta ise gümrük vergilerine yönelik protestolarla ilgilenmediğini, yalnızca 49 rupilik (0,55 dolar) kahvesinden keyif aldığını söyledi.