Boeing’in kriz yılı yatırımcıları temkinli hale getirdi
Boeing için bir geri dönüş yılı olması beklenen yıl, 2008'den bu yana en kötü borsa düşüşüne dönüştü ve Wall Street haklıysa, uçak üreticisinin hisseleri 2025'te sadece mütevazı bir toparlanma yaşayabilir. Şirketin hisseleri bu yıl yüzde 35 değer kaybederek S&P 500 Endeksi'nde en büyük düşüş gösteren 20 şirket arasında yer aldı. Hisseler geçen ay istikrar kazandı ancak yatırımcılar temkinli olmaya devam ediyor. Yatırımcılar, 2024 yılında Boeing'in beklentilerine olan güvenlerini sarsan bir dizi krize ve Başkan seçilen Donald Trump döneminde ticaret sürtüşmelerinin yeniden artması halinde zarar görme riskine işaret ediyor.
Rational Dynamic Brands Fund'ın portföy yöneticisi Eric Clark, “Bu noktada haberlerin dışında kalmak bile Boeing için bir kazanç olacaktır” dedi. 2024 yılına girerken şirket, 2018 ve 2019'da jetlerinde meydana gelen iki ölümcül kazanın ve pandemi sırasında küresel seyahatin çöküşünün etkisinden çıkıyor gibi görünüyordu. Boeing, Çin ile gergin ilişkilerini çözme için de büyük bir adım atmıştı, jet siparişleri artıyordu ve hisseler yaklaşık iki yılın en yüksek seviyesindeydi. Wall Street ezici bir çoğunlukla iyimserdi ve hisse senedi için tek bir satış tavsiyesi yoktu.
Tüm sorunlar üst üste geldi
İşler ocak ayında, bir Alaska Air uçuşu sırasında Boeing uçağındaki bir kapı tapasının havada patlamasıyla bozulmaya başladı. Ardından Boeing'in kurumsal uygulamalarına yönelik yoğun bir inceleme başlaması ve kamuoyu tepkisi, CEO’nun ayrılmasına yol açan bir yönetim revizyonu, eski çalışanlardan gelen ciddi iddialar, işçi grevi ve şirketin 2025'te de devam edeceğini söylediği büyük bir nakit sıkıntısı geldi.
Kar beklentileri altüst oldu
Bu olaylar zinciri Wall Street'in kâr beklentilerini alt üst etti. Bloomberg tarafından derlenen verilere göre on iki ay önce analistler Boeing'in dört yıl üst üste zarar ettikten sonra bu yıl hisse başına ortalama 4,18 dolar kazanmasını bekliyorlardı. Şimdi ise hisse başına 15,89 dolarlık bir kayıp öngörüyorlar ki bu 2020'den bu yana en kötüsü. Aynı zamanda, 2025, 2026 ve 2027 tahminleri bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 50 veya daha fazla düşüş gösterdi.
Tüm bunlar analistlerin, jet üreticisinin hisselerindeki son toparlanmanın süreceğine dair beklentilerinin neden zayıf olduğunu açıklıyor. Ortalama 12 aylık fiyat hedefleri, cuma günkü kapanış olan 169,65 dolardan yaklaşık yüzde 7'lik bir kazanç potansiyeline işaret ediyor.
Beklenen türbülans
2025'e girerken şirketin en büyük endişelerinden biri, Trump'ın gümrük vergisi önerilerini hayata geçirmesi halinde küresel tedarik zincirinin onu savunmasız bırakacak olması. Boeing, Caterpillar ve Deere & Co. gibi Amerikan üretim devleriyle birlikte, ortaya çıkabilecek herhangi bir ticaret savaşının ön saflarında yer alıyor. Ancak Boeing'in en büyük endişesi, önce Alaska Air olayından sonra kaliteyi iyileştirme çabası ve ardından kasım ayında sona eren grev nedeniyle üretimin yavaşlaması. Bloomberg Intelligence'a göre bu durum nakit akışını olumsuz etkiliyor ve geçen yıl küresel ticari uçakların neredeyse yüzde 60'ına sahip olan rakibi Airbus karşısındaki konumunu zorluyor.
“Öncelik talebi yerine getirmek”
Bunun da ötesinde, Boeing yepyeni bir uçak üzerinde çalışmayalı uzun yıllar oldu ve CEO Kelly Ortberg bunun temel hedeflerden biri olduğunu söyledi. Şirketin istikrarlı bir tempoda kaliteli uçaklar üretebileceğine dair somut işaretler 2025 yılında yatırımcılar ve analistler için çok önemli. Kısmen gelişmekte olan pazarlarda artan hava yolculuğu ile beslenen uçaklara küresel çapta çok fazla talep var. JPMorgan analisti Seth Seifman geçen ay yazdığı bir raporda “En önemli öncelik, giderek artan bir hızla kusursuz uçaklar inşa ederek bu talebi yerine getirmek. Bu kolay değil ve hemen sonuç alamayacağız ancak Boeing'in 2025'te uzun vadeli değer sağlama yolunda ilerleme kaydetme potansiyeli görüyoruz” ifadelerini kullandı.
Geçen hafta hisselerin potansiyelini gösterdi. Boeing'in en çok satan uçağı olan 737 Max'in montajına yeniden başladığı haberi, 2023 ortasından bu yana en iyi haftalık yükselişini gerçekleştirmesine yardımcı oldu. Şirketin esasen iki üreticiden biri olarak pazardaki sağlam konumu, neden hala 125 milyar doların üzerinde bir piyasa değerine sahip olduğunu açıklıyor. Siebert'in baş yatırım yetkilisi Mark Malek, “Boeing'in Airbus ile olan konumu şirketin yaşayabilirliğini sağlıyor ancak mali gücünü garanti etmiyor” dedi. Malek, şirketin tedarikçilerinin neredeyse yarısının ABD dışında olması nedeniyle ticaretteki aksaklıkların maliyetleri artırabileceğini ve bunun hem gelir hem de marjlar için bir tehdit oluşturabileceğini söyledi.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
Milyonlarca Stanley Kupası piyasadan geri çekiliyor