2025 Forbes Dünyanın En Etkili CMO’ları
İş dünyasında, özellikle global pazarlama alanında etki çoğu zaman göz önünde saklanır, görünürlük, takipçi sayıları ya da beğeniler ile karıştırılabilir. Bu unsurlar etki göstermeye zemin hazırlasa da kendileri başlı başına etkiden kanıt sayılmaz. Bunlar görüntüdür ve görüntüler çarpıtılabilir. En etkili pazarlama yöneticileri, en sık paylaşım yapanlar ya da panellere çıkanlar değil. Sessiz kalanlar bile çok şey anlatabilir.
Etkinin gerçek ölçüsü spot ışıkları değil; bir pazarlama müdürünün markalar ve işleri üzerinde bıraktığı ticari etki ve küresel pazarlama topluluğunda gizli. Her başarılı iş övgü almayabilir; bir pazarlama müdürünün piyasaları, şirketleri, kültürü ve davranışları ticari kazanç için yönlendirme gücü her zaman kendini duyurmaz. İşte bu yüzden Forbes, Sprinklr ortaklığında ve LinkedIn’in ek verileriyle geniş, çok yönlü, titiz ve veri odaklı bir değerlendirme yapıyor. Dünyanın dört bir yanındaki 1500’den fazla pazarlama yöneticisini kapsayan bir evrende, etkisinin 20 göstergesiyle 10 milyar veri noktasını analiz ederek görülebilir, anlaşılabilir ve ölçülebilir unsurlara odaklanıyor.
Elbette, tıpkı pazarlama müdürü rolü gibi, etki de evrimleşiyor. Pazarlama merkezi olmaktan çıkıp dağıtılıyor. Pazarlama etki araçları herkesin elinde, bilinçli ya da bilinçsiz. Marka inşası bazen de yıkımı artık herhangi bir şirket içinde ve dışında paydaşlarla ortak yapılan bir faaliyet haline geldi. Tüketici eğilimleri, teknoloji ivmesi, jeopolitik gerginlik, ekonomik belirsizlik, pazarlamanın ne olduğu ve ne yaptığı konusundaki eksik anlayış, kültürel parçalanma ve diğer 1000 unsura ek olarak, bir pazarlama müdürünün etkili olması her zamankinden çok daha karmaşık. Bu da bu etkiyi ölçen bir listede yer almayı daha anlamlı kılıyor.
Sektörlerin karakterini ve geleceğini şekillendiriyorlar
2025 Forbes Dünyanın En Etkili 50 CMO’ları listesi ile 2025 Forbes CEMO Onur Listesi’ne alınan altı kişi, hizmet ettikleri şirketleri, sektörün karakterini ve geleceğini şekillendiriyor; belki henüz tam fark edilmeyen biçimde, dünyayı da etkiliyorlar.
Sözleriyle, işleriyle, eylemleriyle, eylemsizlikleriyle, kültürleriyle, eşleriyle, platformlarıyla, ortaklıklarıyla ve etkileriyle insanları etkiliyorlar, hiyerarşiyle değil. Sadece bir markanın ne söylediğini değil; bir şirketin nasıl düşündüğünü, ne yaptığını, ne zaman, neden ve ne sıklıkla başkalarının satın alma kararlarını şekillendiriyorlar. Sadece kreatifi yönlendirmekle kalmıyorlar, büyümeyi yönetiyorlar. Unvanları ya da CEO’lar ve yönetim kurulları her zaman onları merkezde göstermese de merkezden liderlik ediyorlar. Bireysel ve toplu olarak, etkileri ve başarıları takdir edilmeyi hak ediyor; örnekleri de incelemeye değer.
2025 Forbes Dünyanın En Etkili CMO’ları ilk 10:
- Marian Lee - Netflix (ABD)
- Chris Davis - New Balance (ABD)
- Asmita Dubey - L’Oréal Groupe (Fransa)
- Marcel Marcondes - AB InBev (Belçika)
- David Sandström - Klarna (İsveç)
- Asad Ayaz - The Walt Disney Studios and Disney+ (ABD)
- Tim Ellis - National Football League (ABD)
- Kofi Amoo-Gottfried - DoorDash (ABD)
- Colin Fleming - ServiceNow (ABD)
- Lennard Hoornik - Jaguar Land Rover (Birleşik Krallık)
2025 Forbes Dünyanın En Etkili CMO’ları listesinin tamamı için tıklayın
Forbes CMO Onur Listesi
2025 Forbes Onur Listesi’ne seçimlenler, 2022’deki ilk onur listesinden bu yana dördüncü kuşağı temsil ediyor. Onur listesi 2022 itibarıyla Dünyanın En Etkili CMO’ları listesinde beş kez giren yöneticileri tanımak için oluşturuldu. Pazarlama liderlerinin rekabet ettiği ortamda yaşanan büyük değişimler göz önüne alındığında, bu listeye beş kez girmek olağanüstü bir başarı ve yeteneklerinin kanıtıdır.
2025 yılına girerken, listede daha önce dört kez yer almış on pazarlama müdürü vardı ve aday olma hakkı kazandılar. Bu on kişiden altısı, 2025 Forbes CMO Onur Listesi’ne kabul edilme ayrıcalığını elde etti. Bu altı kişi, daha önce listeye giren 20 pazarlama müdürüyle birlikte, liderlik ettikleri markalar ve işletmeler üzerinde sürdürülebilir etki ve iz bırakanlar olarak tanınıyor ve onurlandırılıyor.
- Enricoo Galliera - Ferrari
- Carla Hassan - JPMorgan Chase
- Greg Joswiak - Apple
- Alex Schults - Meta
- Alicia Tillman - Delta
- William White - Walmart