Zenginler lüks araç satın alırken ne istiyor?
Zenginler, lüks araçlara olan tutkularını kaybetmiş değil. Aslında, yüksek net servete sahip bireyler bu yıl lüks otomobil satın alırken ortalama 209 bin dolar harcamayı planlıyor. Bu 2024 yılına göre 83 bin dolardan fazla bir artış anlamına geliyor. Bu harcama artışı beklentisi, nisan ve mayıs ayları arasında yatırılabilir varlıkları 2 milyon doların üzerinde olan 250 yüksek servete sahip ismin katıldığı Forbes Research 2025 Yüksek Net Değer Anketi tarafından ortaya kondu.
Gelişmiş teknloji, sürdürülebilirlik ve marka prestiji
Gelişmiş teknoloji, zenginlerin lüks araç satın alma kararlarında hâlâ temel bir kriter olmaya devam ediyor. Ankete katılan zenginlerin büyük çoğunluğu (yüzde 87, geçen yıl yüzde 79’du), gelişmiş sürücü destek sistemleri veya otonom sürüş yetenekleri sunan bir lüks aracı satın alma olasılıklarının daha yüksek olduğunu belirtiyor. Zenginler ayrıca çevre dostu özelliklerden de etkileniyor. Katılımcıların yüzde 60’ı, hibrit veya elektrikli motor seçeneklerinin lüks otomobil satın alma kararlarını önemli ölçüde etkileyeceğini söylüyor.
Öte yandan, marka prestiji hala zenginler için büyük önem taşıyor. Zenginlerin yüzde 76’sı, teknolojik yenilik gibi diğer karar verme faktörlerinden ziyade marka prestijine öncelik veriyor. Bu oran, 2024’te aynı şeyi söyleyenlerin yüzde 49’luk oranına kıyasla büyük bir artış. Zenginler iç tasarım konusunda da klasik tercihlere yöneliyor. Ankete göre el dikişi deri ve ahşap kaplama gibi geleneksel işçilik ve malzemeleri, modern ve minimalist tasarımlara tercih eden varlıklı insanların oranı geçen yıl yüzde 54’ten yüzde 62’ye yükseldi.
Satın alma davranışları cinsiyet ve coğrafyaya göre değişiyor
Finansal başarının bir lüks otomobil satın alımıyla kutlanması gerektiği fikri, zenginler arasında giderek zayıflıyor. Başarısını lüks bir araç alarak kutlamayı tercih eden zenginlerin genel oranı, 2024’te yüzde 56 iken bu yıl yüzde 28’e gerilemiş durumda. Ancak cinsiyet ve coğrafya bazında önemli farklar ortaya çıkıyor. Erkeklerin, başarılarını kutlamak için lüks bir otomobil satın alma olasılığı kadınlara göre daha yüksek. Benzer şekilde, Asya-Pasifik bölgesindeki zenginlerin bunu yapma olasılığı Kuzey Amerikalılardan iki kat daha fazla.