Yatırım aracına dönüşen Labubu çılgınlığı ne kadar sürecek?
Manna Wang, uzun süredir üst düzey müşterilerine Gucci atkılardan Coach saatlere kadar trend lüks hediyeler gönderiyor. Ancak son aylarda, Labubular onun favori hediyesi haline geldi. Umutsuz kalan Hong Konglu sigortacı Wang, Pop Mart International Group’un peluş oyuncaklarını ne pahasına olursa olsun bulması için bir üniversite öğrencisine günlük 500 Hong Kong doları (yaklaşık 64 ABD doları) ödedi. Haziran ayında bir gün, öğrenci tanesi 99 HK doları olan altı Labubu buldu ve bunları Wang’a tanesi yaklaşık 600 HK dolarından sattı.
Labubular sadece peluş oyuncak değil. Artık küresel ölçekte dev bir pazara ve bazıları için sıcak bir yatırım aracına dönüştü. ABD’den, Pop Mart’ın anavatanı Çin’e kadar koleksiyonerler, bu küçük dişli oyuncakların ikinci el piyasasında değer kazanacağına inanıyor. Pekin’de düzenlenen bir müzayedede nadir bir Labubu'nun 150 bin dolara satılması bu beklentiyi körüklüyor.
Labubular üzerinden para kazanıyorlar
Büyüyen Labubu ekosistemi; özel tasarım oyuncak kıyafetlerinden meme coin’lere kadar uzanıyor. İnsanlar sadece yeniden satışla değil, oyuncaklarını günlük kiralamak ya da yeni versiyonları bulmak için ücret almak gibi yaratıcı yollarla da para kazanıyor.
Sürpriz kutu ambalajı sayesinde oyuncaklar küresel bir çılgınlığa dönüştü. Bu sistem, tekrar tekrar satın almayı teşvik ediyor. Labubuları sergileyen influencer videolarının yanı sıra Brad Pitt’ten Blackpink’in Lisa’sına kadar dünyaca ünlü isimler de bu çılgınlığa katıldı. Pop Mart yalnızca kendi mağazalarında satış yapıyor, bu da ürünler tükendiğinde koleksiyonerleri ikinci ele yönlendiriyor.
Çin Hong Kong Üniversitesi'nden Pazarlama Doçenti Mandy Hu, “Bu ticareti kolaylaştıran bir ikinci el pazarı oluştu. Gençler bile Labubu ticareti yapıyor ve bundan para kazanabileceklerine inanıyor” dedi. Bu çılgınlık, milenyum kuşağından gelen kurucu CEO Wang Ning’in servetinini Forbes Gerçek Zamanlı Milyarderler Listesine göre 27.9 milyar dolara ulaştırdı.
Geçici bir heves mi?
10 yıl önce Pekin’de tek bir mağazayla yola çıkan Pop Mart’ın piyasa değeri bugün yaklaşık 55 milyar dolara ulaştı. Peki Pop Mart, Çin’in Walt Disney’i mi olacak yoksa geçici bir heves mi? Bazı analistler, 1990’lardaki Beanie Babies çılgınlığına benzetiyor. O peluş oyuncaklar da bir dönem fahiş fiyatlara satılmış, sonra piyasası çökmüştü.
Koleksiyon piyasaları üzerine çalışan Colorado Boulder Üniversitesi Finans Profesörü Christophe Spaenjers, “Bence Beanie Babies gibi olacak ama belki daha hızlı, çünkü internet sayesinde bilgi çok daha hızlı yayılıyor. Birkaç tanesi değerini koruyabilir ama çoğu yeniden satış piyasasında değersiz hale gelir” değerlendirmesini yaptı. Diğerleri ise Pop Mart’ın derinliğinin zayıf olduğunu vurguluyor. Disney ya da Japon Pokémon gibi medya desteği yok. National Australia Bank’ın çevrim içi yatırım platformu nabtrade’in Yatırımcı Davranışı Başkanı Gemma Dale, “Pokémon’un dizisi, filmi, mağazaları, peluş oyuncakları, oyunları var ancak Labubu’yu bu noktaya taşımak çok zor olacak” dedi.
Labubu ekonomisi
Yine de Labubular önceki oyuncak çılgınlıklarından ayrışıyor. Küresel sosyal medya ilgisini çekiyor ve meme hisseleriyle yoğrulmuş yatırım bilinci yüksek bir nesli cezbediyor. Mattel Barbie’lerinden sınırlı baskı Topps beyzbol kartlarına ya da Star Wars oyuncaklarına kadar koleksiyonluk oyuncak piyasası geçmişte de direnç göstermişti. İnternet çağında Bitcoin’den NFT’lere, plaklardan kasetlere kadar beklenmedik birçok şey de değer saklama aracı haline geldi. Şimdilik Labubu çılgınlığı durulacak gibi görünmüyor. CEO Wang geçen hafta yeni mini Labubu’yu duyurduğunda Pop Mart hisseleri rekor kırdı.
Mayıs ayında eBay’de “Labubu” terimi, koleksiyon kategorisinde dünya genelinde saatte 450’den fazla arandı. StockX’te 2025’in ilk yarısında Pop Mart satışları 2024’ün tamamına göre yüzde 748 arttı. Böylece en çok satan koleksiyon markası oldu. Ortalama olarak, Labubu ürünleri StockX’te yüzde 23 primli satılıyor. Kendisi de sırt çantasında bir Labubu taşıyan StockX Kıdemli Pazar Direktörü Drew Haines, “Pop Mart, işlem hacmi açısından her ay rekor kırıyor” dedi.
Çin’in 21st Century Business Herald gazetesi dahil yerel medyadaki haberlere göre, Pop Mart haziran ortasında Çin’deki çevrim içi ve fiziksel mağazalarında arzı artırdıktan sonra Alibaba’nın Xianyu gibi ikinci el platformlarındaki Labubu fiyatları yüzde 50’ye kadar düştü. CEO Wang, Çin devlet medyasına verdiği röportajlarda, küresel talebin arzı aştığını ve el işçiliği nedeniyle üretim hızının sınırlı olduğunu savundu. Pop Mart sözcüsü Bloomberg’e verdiği demeçte, peluş oyuncaklar da dahil olmak üzere Labubu üretiminin geçen yıla göre 10 katına çıktığını ve üretimin önemli ölçüde artırıldığını söyledi.