Yapay zeka şantiyelere giriyor: Ekskavatörler artık kendi başına çalışacak
ABD merkezli teknoloji girişimi Bedrock Robotics, ağır inşaat ekipmanlarını otonom hale getirmek için yola çıktı. Alphabet çatısı altındaki otonom sürüş şirketi Waymo’nun eski mühendislerinin kurduğu San Francisco merkezli şirket, insan operatörlere ihtiyaç duymayan yapay zeka destekli ekskavatörlerle, inşaat sektörünün uzun süredir çözülemeyen iş gücü sorununa çözüm üretmeyi amaçlıyor.
Bedrock Robotics’in kurucuları arasında Waymo’da kamyon otomasyonu üzerinde çalışmış olan Boris Sofman, Ajay Gummalla, Kevin Peterson ve mühendis Tom Eliaz yer alıyor. Girişim, ekskavatör gibi yaygın kullanılan ağır makineleri sıfırdan tasarlamak yerine, mevcut ekipmanları kamera, lidar, bilgisayar ve yapay zeka yazılımıyla donatarak dönüştürüyor. Şirketin hedefi, bu makineleri hem gece hem gündüz, zorlu hava koşullarında bile çalışabilecek şekilde otonom hale getirmek.
Bedrock, kısa süre önce gizlilik aşamasından çıkarak 80 milyon dolarlık yatırım aldığını ve 2026 yılında ticari faaliyetlerine başlamayı planladığını duyurdu. Şirketin operasyonel liderliğini, Uber Freight’in eski yöneticisi Laurent Hautefeuille üstleniyor.
Waymo’nun eski CEO’su John Krafcik’in de yatırım yaptığı girişim, şu anda Arizona, Teksas ve Arkansas’ta otonom ekskavatör testlerini sürdürüyor. Önümüzdeki ay ilk kez bir müşteri sahasında test gerçekleştirilecek. Şirket, 2026’da insan operatör olmadan çalışan makineleri sahaya indirmeyi planlıyor.
Tüm sektörleri etkileyebilir
CEO Boris Sofman, Forbes’a verdiği demeçte, Waymo’nun robot taksi teknolojisindeki başarısının kendilerine ilham verdiğini belirterek “Teknoloji artık bu tür karmaşık uygulamaları kaldırabilecek olgunluğa ulaştı. Bu, tüm sektörleri etkileyebilecek bir dönüşümün yapı taşı” değerlendirmesini yaptı.
Bedrock’un hedef aldığı pazar da oldukça büyük. Biden yönetiminin iki partili altyapı yasasıyla desteklenen projeler, yeni depo ve veri merkezi ihtiyacıyla birleşince, yalnızca ABD’deki ekskavatör sözleşme gelirlerinin bu yıl 145 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Bedrock, sektörde halihazırda işleyen büyük inşaat makinelerinin zekasını artırarak genel müteahhitlerin daha fazla işi daha hızlı ve daha az maliyetle tamamlamasını hedefliyor. Sofman’a göre, bu sayede projelerde en az yüzde 20 maliyet tasarrufu sağlanabilecek.
Girişimin teknoloji ortağı konumundaki Sundt Construction’ın inovasyon direktörü Eric Cylwik, Bedrock’un teknolojisinin özellikle operatör bulunamayan uzak şantiyelerde büyük fayda sağlayacağını belirtti. Cylwik, “İnsanlardan tamamen vazgeçmiyoruz. Kimse bunun gerçekçi olduğunu düşünmüyor. Ama gece vardiyası gibi işleri bu sistemlerle halledebilecek ve insan ekipleri daha karmaşık görevlere odaklanabilecek” dedi.
Mevcut makinerle entegrasyon
Bedrock’un öne çıkan bir başka avantajı ise, mevcut makinelere entegre edilebilir olması. Ekskavatör gibi makinelerin sıfırdan üretimi yerine, hali hazırdaki 500 bin dolarlık makinelerin üzerine kurulan bu sistemin, şirketlere önemli tasarruf sağladığı belirtiliyor.
Lazer lidar teknolojisi sayesinde sistem, şantiye zeminini detaylı biçimde haritalıyor ve her bir kepçeyle ne kadar toprak taşındığını hassas şekilde ölçebiliyor. Bu da yüklenicilerin ödeme süreçlerini hızlandırıyor. Cylwik’e göre, bu tür veri analizleri, inşaat sektörünün iş yapış biçimini kökten değiştirebilir.
Bedrock, Mayıs 2024’te kuruldu ve sadece birkaç ay içinde test sahasında tam otonom kazı operasyonlarına başladı. Şirketin bu hızlı ilerlemesi, Eclipse ve 8VC başta olmak üzere Nvidia’nın NVentures’ı, Two Sigma Ventures, Valor Equity Partners ve Raine Group gibi yatırımcıları cezbetti.
Sofman, sektörde doğrudan bir rekabetin henüz bulunmadığını belirterek, Bedrock’un Caterpillar ve John Deere gibi dev üreticilerle iş birliği içinde çalışmak istediğini vurguladı. “Biz makine üretmeye çalışmıyoruz, makineleri daha zeki hâle getiriyoruz” diyen Sofman, tüm sektörün bu dönüşümden fayda göreceğini, verimlilik artışıyla birlikte fiyatların da daha erişilebilir olacağını ifade etti.