LNG navlun ücretleri Orta Doğu gerilimi ve gemi arzı sıkışıklığıyla sekiz ayın zirvesinde
Küresel LNG taşımacılığında navlun ücretleri Haziran ayı itibarıyla son sekiz ayın en yüksek seviyelerine çıktı. Piyasa analitiği firması Spark Commodities’e göre, Atlantik rotasında faaliyet gösteren 174.000 metreküp kapasiteli, çift zamanlı motorlu LNG tankerleri için navlun ücreti 24 Haziran itibarıyla günlük 51.750 dolara yükseldi. Bu seviye, en son 3 Ekim 2024’te görülmüştü.
Pasifik rotasındaki navlun ücretleri de aynı tarihte günlük 36.750 dolara çıkarak 25 Ekim 2024’ten bu yana en yüksek seviyesine ulaştı.
Spark Commodities analisti Qasim Afghan, bu yükselişin temel nedeninin tanker arzındaki daralma olduğunu belirtti. Afghan, “Bu daralmanın arkasında ABD kargolarına yönelik fiyat sinyallerindeki değişim var” değerlendirmesini yaptı.
Orta Doğu’daki çatışmalar ve Mısır’ın LNG alımı piyasayı sıkıştırdı
Afghan’a göre gemi arzındaki daralmayı derinleştiren bir diğer etken, Orta Doğu’daki jeopolitik gerilimin piyasa üzerindeki etkisi oldu. Özellikle İsrail ile İran arasında artan karşılıklı füze saldırıları, Tahran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapatabileceği yönündeki endişeleri artırarak navlun fiyatlarını yukarı çekti.
Mısır’ın 2026 yılına kadar 160 LNG kargosuna kadar alım yapmayı hedefleyen yeni ihalesi de piyasadaki gemi talebini artırarak navlun maliyetlerini destekledi.
Ümit Burnu yönü tercih edilince sefer süresi uzadı
Şubat ayında navlun ücretleri, küresel filonun genişlemesi ve Avrupa teslimatlarının daha cazip hale gelmesi nedeniyle son beş yılın en düşük seviyelerine inmişti. Ancak Haziran itibarıyla hem Avrupa’ya hem de Asya’ya LNG teslimatı ekonomik olarak benzer seviyelere geldiği için, spot kargoların Asya’ya Ümit Burnu üzerinden yönelmesi ortalama yolculuk süresini artırdı. Bu da kiralanabilir gemi arzını azalttı.
Bir ticaret kaynağı, Orta Doğu’daki çatışmalar nedeniyle gemi sahiplerinin kiralama kararlarını ertelediğini ve bu durumun fiyatları yükselttiğini aktardı. Aynı kaynağa göre, Hürmüz Boğazı’ndan geçen LNG gemileri için sigorta primleri de önemli ölçüde arttı. Üç farklı ticaret kaynağı, savaş riski primlerinin İsrailİran çatışmasının başlangıcından bu yana beş katına çıktığını bildirdi.
Katar tedarikinde kritik rota riski
Dünyanın en büyük LNG ihracatçılarından biri olan Katar, tedarikinin neredeyse tamamını Hürmüz Boğazı üzerinden gerçekleştiriyor. Küresel petrol ve gaz arzının yaklaşık yüzde 20’si İran ile Umman arasındaki bu boğazdan geçerken, herhangi bir kesinti riski dünya genelinde enerji güvenliği açısından yüksek öneme sahip.