Hollywood bu yaz neden hedefi tutturamadı?
Bu yaz, Kuzey Amerika gişesinin nihayet pandemi durgunluğundan çıkıp eski haline döneceği yaz olması bekleniyor. Kıtanın en büyük sinema işletmecisi AMC Entertainment’ın CEO’su Adam Aron, mayıs ayında analistlere neşeyle şöyle, "Sektör genelinde yerli gişenin dramatik bir şekilde yeniden canlandığına inanıyoruz" diyerek Hollywood’un yaz filmlerinin “peş peşe patlama yapacağını” öngördü.
1981’den bu yana en kötü yaz
Ne yazık ki sinemaseverler bu konuda onunla aynı düşünmedi. ABD ve Kanada’daki çok salonlu sinemalar, enflasyona göre ayarlandığında ve Covid pandemisi yılları (birçok sinemanın uzun süre kapalı kaldığı dönem) hariç tutulduğunda, 1981’den bu yana en kötü yazını geçirdi. Peki, Hollywood artık Kuzey Amerika’daki birçok sinemaseverin geri dönmeyeceğini kabullenmeli mi? Sinema salonları müşterilerinin yüzde 20 ila 25’ini kalıcı olarak kaybetmiş olabilir mi?
Hollywood filmlerinin en büyük yaz gişeleri şöyle; 2019'da 2.6 milyar dolar, 2022'de 2.4 milyar dolar, 2023'te 2.1 milyar dolar, 2024'te 2.1 milyar dolar. 2025 yazında ise yaz gişesi 1.6 milyar dolarda kaldı.
Geçen yıl stüdyo koridorlarında fısıltıyla dile getirilen bu sorular, son aylarda daha açık şekilde tartışılır oldu. Yaz boyunca haftalık bilet satışları bu endişeyi açıkça ortaya koyuyor. Kuzey Amerika’daki sinemaların 300 milyon doları geçtiği sadece iki hafta oldu. 2019 yazında, bu eşik dokuz hafta boyunca aşılmıştı.
2024 yılında da sadece iki hafta 300 milyon dolar barajını aşmasına rağmen, Ters Yüz 2 ve Deadpool & Wolverine gibi büyük hitler sayesinde toplam yaz gişesi daha yüksekti. Film stüdyoları için zorluklardan biri de pazarlama: Yeni filmler için geniş kitlelere ulaşmak, medya parçalanması nedeniyle artık çok daha zor. Bununla başa çıkmak için stüdyolar, halihazırda kurulmuş hayran kitlelerine sahip serilere daha fazla güvenmeye başladılar. Yaz boyunca Kuzey Amerika’da en az 20 milyon dolar hasılat elde eden 26 film oldu. Bunların 20’si bir şekilde bir seriye aitti: Devam filmleri, yeniden çevrimler, yan hikayeler, yeniden başlatmalar ya da popüler bir video oyununa dayalı yapımlar.
Devam filmleri de artık işe yaramıyor
Ancak Hollywood’un neredeyse tüm serileri o kadar fazla kullanıldı ki artık daha az kazandırıyorlar. Bu yaz vizyona giren seri filmlerin yarısından fazlası, önceki bölümlerinden daha kötü performans gösterdi. Önceki yapımlarla benzer başarıyı yakalayan devam filmleri ve yeniden başlatmalar genellikle daha yeni olanlar (örneğin sadece üç yıllık olan animasyon Bad Guys serisi) ya da özel bir pazarlama avantajına sahip olanlardı (28 Days serisi, kurucu yönetmeni Danny Boyle’un geri dönüşüyle öne çıktı).
Bir film stüdyosu için yeniden canlanan bir seri kadar değerli bir şey yoktur. Disney, yaz boyunca bunu Lilo & Stitch ile başardı. Animasyon ve canlı aksiyon karışımı bu film, bastırılmış talebin avantajını kullandı. Serinin önceki filmi 2002’de çıkmıştı. Disney ayrıca Fantastik Dörtlü süper kahraman serisini de daha mütevazı bir ölçekte başarıyla yeniden başlattı. Warner’ın DC Studios yapımı Superman filmi, şirketin önceki bağımsız Superman filmi Man of Steel kadar başarılı olamadı. Ancak yeni bölüm, yaklaşık 352 milyon dolarlık yerli gişe hasılatı ile bir devam filmi için yeterince iyi bir performans sergiledi. Warner Bros., yeni bir Superman filmini hızla geliştirmeye başladı. Yani, Hollywood’un seri stratejisinden vazgeçmeye niyeti yok. Şu anki plana göre, 2026 yazı için en az 14 seri filmi takvime alınmış durumda.