Havacılık güvenliği uzmanlarından tavsiyeler: Uçuş gerginliğini nasıl azaltırsınız?
Havacılık güvenliği uzmanları, yolcuların bu yaz uçarken havaalanlarını, koltukları, uçakları ve kalkış saatlerini seçerken stratejik davranarak riski en aza indirebileceklerini söylüyor.
Bilinmesi gerekenler
• Askeri helikopterlerin Washington’daki Reagan National'da ticari jetleri engellemesinden, Newark Liberty Uluslararası Havalimanı ve ABD çapındaki diğer havalimanlarında hava trafik kontrolörlerinin uçaklarla irtibatını kaybetmesine neden olan ekipman kesintilerine kadar son zamanlarda yaşanan bir dizi endişe verici olay, yaz yaklaşırken yolcuları tedirgin etti.
• Forbes, riskini en aza indirmek ve bu yaz uçuş aksaklıkları olasılığını azaltmak için tavsiyelerde bulunan dört havacılık güvenliği uzmanıyla konuştu.
• Yolcuların kontrolünde olan kararlar arasında havaalanlarının, koltukların, uçakların ve kalkış saatlerinin stratejik olarak seçilmesi yer alıyor.
Öneri 1: Hava trafiği sorunları olan havaalanlarından kaçının
Ulaştırma Bakanlığı'nın eski genel müfettişi Mary Schiavo Forbes'a verdiği demeçte, “Bir yerde sorun olduğunu öğrendiğimizde, o havaalanından uzak duruyorum. Yani DCA (Reagan National) ya da Newark'a uçmuyorum, örneğin Houston ya da Denver'da sorunların devam ettiğini duyarsam, onları da listeden çıkarırım” dedi. Havacılık güvenliği uzmanı ve emekli ticari havayolu pilotu John Cox da şimdilik Newark'tan kaçınılmasını tavsiye etti. “LaGuardia ya da Kennedy ya da Philly ya da White Plains'i kullanmayı ve Newark'ın yaşadığı türden gecikmeler yaşayan bir havalimanına bağımlı kalmamaya dikkat edin” diye konuştu.
Bugünlerde, Ulaştırma Bakanı Sean Duffy'nin eşi de dahil olmak üzere pek çok yolcu benzer hesaplamalar yapıyor. NBC News tarafından incelenen Ulaştırma Güvenlik İdaresi verilerine göre Newark'tan uçan yolcuların ortalama sayısı geçen yılın bu dönemine kıyasla yüzde 20'ye varan oranda düştü.
Öneri 2: Mümkün olduğu kadar direkt uçun
Aktarmalı uçuşlar daha ucuz olabilir ancak direkt uçuşlar daha güvenli. Federal Havacılık İdaresi (FAA) ve Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu'ndan (NTSB) emekli bir uçak kazası araştırmacısı olan Jeff Guzzetti Forbes'a verdiği demeçte, “Aktarmalı bir uçuş yerine aktarmasız bir uçuşla giderek kötü bir şey olma riskini azaltıyorsunuz çünkü artık sadece güvenlik açısından değil, gecikmeler ve iptaller açısından da endişelenmeniz gereken iki uçuşunuz var” dedi. Schiavo, “İstatistiklere bakarsanız, aktarmasız uçuş yapmak riskinizi yarıya indirir, çünkü herhangi bir uçuşun en riskli zamanları kalkış ve inişlerdir” diye ekledi.
Öneri 3: Mümkünse daha küçük havaalanlarını seçin
Pek çok yolcu büyük merkezlere yöneilir. Örneğin şu an ABD’de en yoğun havalimanlarından bazıları, teknoloji kesintileri ve personel eksikliği de dahil olmak üzere en kötü hava trafiği sorunlarını yaşıyor. Cox, “Trafik yoğunluğu nedeniyle, merkezler kapanma eğiliminde olacak” dedi.
Öneri 4: Daha güvenli bir koltuk seçin
Guzzetti, ticari havayolu yolcularının yüzde 81'inin çoğu kazadan sağ kurtulduğunu gösteren NTSB istatistiklerine atıfta bulunarak, “Ticari havayolu kazaları son derece nadir olur ancak o zaman bile çoğu insan havayolu kazalarının neredeyse her zaman atlatılabilir olduğunun farkında değildir” dedi. Şubat ayında Toronto'ya sert bir iniş yaptıktan sonra takla atan ve alev alan Delta uçağına dikkat çekerek, “Uçak hurdaya dönmüştü ama herkes kurtuldu” diye konuştu.
Guzzetti kilit faktörün uçağı hızla tahliye edebilmek olduğunu vurguladı: İstatistiklere baktığınızda, hayatta kalma şansınızı artırmak istersiniz. Ben her zaman kendi koltuğumu seçerim, ya acil çıkışta ya da ona çok yakın bir yerde.
Öneri 5: Uçuş seçimi yaparken mümkünse daha büyük uçak seçin
Uçuşunuzu seçerken yaparken fiyat ve kalkış saatinden daha fazlasını göz önünde bulundurun. İster doğrudan havayolu şirketinden ister üçüncü taraf bir platform üzerinden rezervasyon yapın, uçacağınız uçağın tipine dikkat edin, bunu genellikle fazladan bir tıklama ile görebilirsiniz. Guzzetti, “Seçeneğim varsa genellikle daha büyük uçakları seçiyorum. Başka bir deyişle, bölgesel bir jet yerine Boeing 777 veya 787 gibi geniş gövdeli uçakları, çünkü daha büyük, daha konforlu ve genellikle daha büyük uçaklar daha gelişmiş güvenlik sistemlerine sahip” dedi.
Öneri 6: Yeni bir havayolu deneyin
Covid pandemisi sırasında faaliyete geçen nispeten yeni iki ticari havayolu şirketi, ABD'nin birçok popüler noktası arasında aktarmasız hizmet sunuyor. Breeze Airways 600'den fazla ABD rotasında doğrudan hizmet sunarken, Avelo Airlines ise yaklaşık dört düzine ABD destinasyonunu birbirine bağlıyor. Schiavo, “Bu aktarmasız uçuşlar sıkışıklığı azaltıyor, yolcuların endişelerini azaltıyor ve bu daha az kalabalık havaalanlarından bazılarını kullanıyor” dedi.
Öneri 7: Günün erken saatlerinde uçun
Cox, “Günün erken saatlerinde kalkan uçakların takılma olasılığı daha düşüktür ve bu özellikle yaz aylarında geçerlidir” dedi. Ülkenin bir bölgesindeki fırtınaların hızla ulusal bir hava yolculuğu sorununa dönüşebileceğini anlamak önemli. Öğleden sonra ve akşam uçuşları sabah kalkışlarından daha sık rötar yapma eğiliminde çünkü havayolları gün içinde birden fazla sefer için uçakları ve ekipleri yeniden kullanır, bu nedenle günün erken saatlerindeki bir gecikme daha sonra bir domino etkisi yaratır. Schiavo, "Öğleden sonraki uçuşlarda daha fazla sorun yaşanıyor. İstatistikler de bunu gösteriyor" diye ekledi.
Öneri 9: Uçuş rötarları hakkında erken bilgi alın
Uçuşunuzun rötar yapacağını önceden bilmenin büyük avantajları vardır, özellikle de uçuştaki herkesten önce öğrenirseniz. Cox, “Flighty adında bir uygulama var ve size pek çok şey söylüyor” dedi. Uygulamadan, “Uçuşumu gerçekleştirecek olan uçak nerede? Ne kadar gecikti?" gibi soruların yanıtına ulaşabiliyorsunuz. Uçağınız daha önceki bir uçuşta rötar yaptıysa, büyük olasılıkla sizin uçuşunuz da rötar yapacaktır. Bu tür bilgilere sahip olmak, gerekli değişiklikleri yapma konusunda proaktif olmanızı sağlar.
Öneri 9: Sabırlı olun
FAA verileri, ABD'deki birçok havalimanında yazın kışakıyasla çok daha fazla gecikme olduğunu gösteriyor. FAA'nın uçuş gecikme haritasına bakarak, yolcular hangi havaalanlarında gerçek zamanlı olarak sorun yaşandığını görebilirler. Bir havaalanı hava trafik kontrolünün idare edemeyeceği kadar sıkışık hale geldiğinde ya da kötü hava koşulları veya pist inşaatı gibi başka bir sorun olduğunda, FAA hava sahası daha az sıkışık hale gelene kadar o havaalanına gelenlerin akışını yavaşlatan bir yer gecikmesi bildirimi yayınlayabilir. Uçuşlarınıza dair bu tip bildirimleri takip edin ve sabırlı olun.
"Forbes Life" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?