;
Arama

Çin malları için “menşe yıkama” dönemi

ABD’nin Çin ürünlerine uyguladığı yüksek gümrük tarifelerinden kaçmak isteyen Çinli ihracatçılar, mallarını üçüncü ülkeler üzerinden geçirerek ABD pazarına ulaştırmaya çalışıyor. Bu uygulama, Asya’daki komşu ülkelerde de endişe yaratıyor.

05 Mayıs 2025, 11:44

ABD Başkanı Donald Trump’ın Çin mallarına getirdiği yüksek gümrük vergileri, Çinli ihracatçıları yeni yöntemlere yöneltti.

Ürünlerin gerçek menşeini gizleyerek üçüncü ülkeler üzerinden ABD’ye gönderilmesi, “menşe yıkama” olarak adlandırılan bir uygulamanın yaygınlaşmasına yol açtı. Çinli sosyal medya platformlarında bu tür hizmetler açıkça ilan edilirken, Malezya, Vietnam, Güney Kore ve Tayland gibi ülkeler sahte menşe belgeleriyle ilgili denetimlerini sıkılaştırmaya başladı.

Güney Çin’in Zhongshan kentindeki Baitai Lighting şirketinden Sarah Ou, “Tarifeler çok yüksek. Ancak malları komşu ülkelere gönderip, oradan ABD’ye yönlendirerek bu yükü hafifletebiliyoruz" dedi.

ABD yasaları, bir ürünün menşe ülkesinin değişebilmesi için “önemli ölçüde işlenmesini” şart koşuyor. Ancak Xiaohongshu gibi platformlarda yer alan ilanlar, Çin mallarının örneğin Malezya’ya gönderilip burada yeni menşe belgeleri düzenlenerek ABD’ye yönlendirileceğini açıkça vadediyor.

Güney Kore gümrüğü, bu yılın ilk çeyreğinde çoğu Çin’den gelen ve ABD’ye gidecek şekilde hazırlanmış, sahte menşe belgelerine sahip yaklaşık 21 milyon dolarlık ürün tespit ettiğini açıkladı. Vietnam ve Tayland da benzer sahtecilik vakalarıyla mücadele için adımlar attı.

Lojistik firmaları, Çin mallarının Malezya’daki limanlara gönderilip, burada konteynerlerinin değiştirildiğini ve yeni etiketlerle sevk edildiğini söylüyor. Çinli ihracatçılar ise çoğu zaman FOB (Free on Board) yöntemiyle çalışarak ürün limandan çıktıktan sonra sorumluluğu alıcıya devrediyor.

Bazı danışmanlara göre, Trump’ın yeni tarifelerinden kaçınmak için kullanılan yöntemlerden biri de pahalı ürünlerin daha ucuz mallarla karıştırılarak gönderi değerinin düşük gösterilmesi. Çin’in Dongguan kentinde faaliyet gösteren bir üretici, yerel ticaret birlikleri aracılığıyla tanıştırıldığı aracıların, kendisine kilogram başına sadece 0,70 dolara bu tür işlemler sunduğunu belirtti.

ABD’li e-ticaret devleri ise bu tür sahtekârlıkların mallarına el konulması riskini artırdığını ve tedarikçilerine güven konusunda temkinli olduklarını ifade ediyor.

ABD ve Çin arasında gümrük vergileri üzerinden süregelen bu ticaret savaşı, yalnızca büyük şirketleri değil, küçük ve orta ölçekli üreticileri ve küresel tedarik zincirlerini de doğrudan etkiliyor.


"Küresel Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Renault ve Stellantis’ten AB’ye: Yeni kategori şart

    Renault ve Stellantis’ten AB’ye: Yeni kategori şart

  • Birleşik Krallık’ın en büyük şirketleri

    Birleşik Krallık’ın en büyük şirketleri

  • İsrail’in İran’a saldırıları günde yüzlerce milyon dolara mal oluyor

    İsrail’in İran’a saldırıları günde yüzlerce milyon dolara mal oluyor

  • Çinli otomobil üreticileri Avrupa pazarındaki paylarını nasıl ikiye katladı?

    Çinli otomobil üreticileri Avrupa pazarındaki paylarını nasıl ikiye katladı?

  • Özel sermayede 1 trilyon dolarlık bekleme: Yüksek faiz, belirsizlik ve tarifeler M\&A piyasasını durdurdu

    Özel sermayede 1 trilyon dolarlık bekleme: Yüksek faiz, belirsizlik ve tarifeler M\&A piyasasını durdurdu

  • ABD’den büyük bankalara sermaye kolaylığı: Hazine tahvili işlemleri için kaldıraç kuralı gevşetiliyor

    ABD’den büyük bankalara sermaye kolaylığı: Hazine tahvili işlemleri için kaldıraç kuralı gevşetiliyor

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi