Bakan Şimşek: Hürmüz Boğazı kapansa da Türkiye hazırlıklı
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, artan jeopolitik gerginliklerin Türkiye ekonomisine olası etkilerinin çok boyutlu şekilde analiz edildiğini ve muhtemel senaryoların detaylı biçimde değerlendirildiğini açıkladı.
Orta Doğu’daki gelişmelere ilişkin sosyal medya hesabından paylaşımda bulunan Şimşek, piyasalarda istikrarın ve ekonominin sağlıklı işleyişinin sürdürülmesi için tüm kurumların güçlü bir eşgüdüm içinde hareket ettiğini ve gerekli tedbirleri almaya hazır olduklarını ifade etti.
Özellikle Hürmüz Boğazı’nın kapanabileceği yönündeki iddialara dikkat çeken Şimşek, bu tür spekülasyonlara itibar edilmemesi gerektiğini belirtti. Şimşek, “Hürmüz Boğazı'nın kapanması durumunda senaryolar üzerinden ekonomimize yönelik yapılan spekülasyonlara lütfen itibar etmeyiniz” dedi.
Türkiye’nin ekonomi programıyla şoklara karşı dayanıklılığını önemli ölçüde artırdıklarını vurgulayan Şimşek, dezenflasyon sürecine bağlılık mesajı da verdi. “Enflasyonla mücadelede kararlıyız, dezenflasyonun devamı için gerekli tüm adımları atmaya devam edeceğiz” ifadelerini kullandı.
Petrolde kritik eşik 83,8 dolar
23 Haziran 9.35 itibarıyla Brent petrolün varil fiyatı 78,24 dolar seviyesinde. Petrol fiyatlarının seyri, Türkiye ekonomisi açısından kritik önem taşıyor. Emtia piyasaları uzmanı Zafer Ergezen’in Forbes Türkiye'ye yaptığı değerlendirmelerine göre, Orta Vadeli Program’da 2025 yılı için varil başına ortalama petrol fiyatı 83,8 dolar olarak öngörülüyor. Petrolün bu seviyenin üzerinde kalıcı olması, ekonomik program hedeflerinde sapmalara yol açabileceği için yakından takip ediliyor.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, Türkiye 2024 yılının ilk 11 ayında 27,5 milyon ton ham petrol ithal etti. Bu rakam, 2022 yılında 33,5 milyon ton, 2023 yılında ise 33,3 milyon ton düzeyinde gerçekleşmişti.
Enerji maliyetlerinin, özellikle bütçe dengesi açısından enflasyondan daha etkili bir faktör olduğuna dikkat çekiliyor. Artan enerji maliyetleri, dış ticaret dengesi üzerinde baskı oluşturarak cari açık endişelerini büyütebiliyor. Petrol fiyatında her 10 dolarlık artış, Türkiye’nin cari dengesi üzerinde yaklaşık 4,4 milyar dolarlık etki yaratabiliyor. Bu nedenle enerji piyasalarındaki gelişmeler, hem bütçe hem de dış denge açısından yakından izleniyor.