Ticaret savaşının otomotiv sektörüne maliyeti 12 milyar dolar
Küresel otomobil üreticileri, ABD Başkanı Donald Trump'ın gümrük vergisi savaşı nedeniyle yaklaşık 12 milyar dolarlık zarar gördü. Bu pandemiden bu yana sektörün aldığı en büyük darbe oldu.
07 Ağustos 2025, 15:55
Güncelleme: 07 Ağustos 2025, 16:13
ABD Başkanı Donald Trump’ın gümrük vergisi savaşı, küresel otomobil üreticilerine pandemi döneminden bu yana karşılaştıkları en büyük darbe ile yaklaşık 12 milyar dolarlık kayıplar yaşattı. Korkutucu gerçek şu ki: Bu sadece bir başlangıç olabilir. Devam eden gümrük vergisi maliyetlerinin ötesinde, ABD, Japonya, Güney Kore ve Avrupa’daki otomobil üreticileri, yeni gerçekliklere uyum sağlamak için yıllar sürecek yeniden yapılandırmalar ve tedarik zinciri düzenlemeleriyle karşı karşıya. Hem bu endişeler fabrikaları elektrikli araçlara göre yeniden şekillendirmek için ağır yatırımlar yaptıktan sonra geliyor. Gümrük vergilerine verilecek bariz yanıtlar, fiyatları artırmak ve üretimi ABD’ye kaydırmak olur. Ancak bu ikisini otomobil üreticilerinin hızlıca yapması zor ve bu da onları uzun yıllar sürecek zorluklarla karşı karşıya bırakabilir.
Beyaz Saray’ın ticaret politikası, otomobillerin satıldıkları yere yakın üretilmesi yönündeki sektör eğilimini hızlandırıyor olabilir. Kuzey Amerika, Avrupa ve Çin’in büyük otomobil pazarları, farklı düzenlemeler, teknolojiler ve tüketici tercihlerinin etkisiyle giderek daha fazla bölünmüş durumda; bu da otomobil üreticilerini yerel olarak tasarım ve üretim yapmaya teşvik ediyor. Volvo Cars CEO’su Håkan Samuelsson, “Her şeyin eşit olduğu küreselleşme ve küresel otomobiller çağı… Bence bunu geride bırakıyoruz ve daha bölgeselleşmiş bir dünyaya geçiyoruz” dedi.
Bu henüz gerçekleşmedi: Envanteri eritmek için kullanılan teşvikler azaldı ancak çoğu otomobil üreticisi manşet fiyat artışlarına gitmedi. Üreticilerin kar marjlarını koruma isteği ile tüketicileri caydırarak satışları düşürme ya da sosyal medyada hedef haline gelme riski arasında denge kurmaları gerekiyor. Jefferies analisti Philippe Houchoisi “Kimse diğerinden önce bir adım atmak için acele etmiyor. Hepsi Trump’tan kötü bir tweet alma korkusu yaşıyor” dedi.
General Motors, bu yıl 4 milyar ila 5 milyar dolar arasında olacağını tahmin ettiği gümrük vergisi maliyetlerinin yaklaşık yüzde 10’unun ‘istikrarlı fiyatlandırma’ ile dengeleneceğini söyledi. Şirket, Toyota’dan sonra en yüksek maliyeti üstlenen üretici. Toyota Finans Başkanı Takanori Azuma, “Sonuçta mesele, müşterilerin ürünü hangi fiyattan almak isteyeceği” dedi. Beyaz Saray, kar kaybını kısmen telafi eden politikalar da uygulamaya koydu; bu da otomobil üreticilerine bekleyişi sürdürmek için daha fazla neden veriyor.
GM bir adım daha ileri gitti: Haziran ayında, ABD üretimini artırmak için 4 milyar dolarlık yatırım yapacağını ve şu anda Meksika’da üretilen Chevrolet Equinox ve Blazer modellerini 2027’de ABD’deki fabrikalara getireceğini söyledi. Bu hamleler, aynı zamanda yavaş EV benimsemesi nedeniyle GM’nin boş kapasitesini de kullanıma sokacak ve gelecek yıllarda sermaye harcamalarını artıracak. Tedarikçilerle çalışarak parça üretimini daha fazla ABD’ye taşımak da başka bir öncelik. Honda, şu anda Japonya’dan gelen hibrit parçalarının üretimini yerelleştirmeye çalıştığını söyledi.
Beyaz Saray’ın ticaret politikası, otomobillerin satıldıkları yere yakın üretilmesi yönündeki sektör eğilimini hızlandırıyor olabilir. Kuzey Amerika, Avrupa ve Çin’in büyük otomobil pazarları, farklı düzenlemeler, teknolojiler ve tüketici tercihlerinin etkisiyle giderek daha fazla bölünmüş durumda; bu da otomobil üreticilerini yerel olarak tasarım ve üretim yapmaya teşvik ediyor. Volvo Cars CEO’su Håkan Samuelsson, “Her şeyin eşit olduğu küreselleşme ve küresel otomobiller çağı… Bence bunu geride bırakıyoruz ve daha bölgeselleşmiş bir dünyaya geçiyoruz” dedi.
Gelecek yıl yüzde 44 düşüş bekliyor
Toyota’dan yapılan açıklamada daha yüksek gümrük vergilerinin işletme karını yaklaşık 3 milyar dolar azalttığını söyledi. Bu tutar şimdiye kadar bir otomobil üreticisi tarafından bildirilen en yüksek fatura. Wall Street Journal tarafından yapılan hesaba göre büyük borsaya kayıtlı firmaların bildirdiği toplam yüksek ithalat vergisi kaybı şu anda 11,8 milyar dolara ulaşıyor. Ve darbeler devam edecek: Toyota, gelecek mart ayında sona erecek mali yıl boyunca gümrük vergilerinin 9,5 milyar dolarlık bir yük oluşturacağını ve bunun net karda yüzde 44’lük bir düşüşe yol açacağını öngörüyor.Henüz fiyatlara yansıtmadılar
Çin dışındaki dünyanın en büyük 10 otomobil üreticisi için net karın, bu takvim yılında yaklaşık dörtte bir oranında düşerek, pandemi nedeniyle nakit kaybına yol açan fabrika kapanışlarının yaşandığı 2020'den bu yana en düşük seviyeye gerilemesi bekleniyor. Trump mart ayında yüzde 25’lik otomobil vergisini duyurduğunda, birçok analist otomobil üreticilerinin maliyeti telafi etmek için fiyatları artıracağını varsaydı.Bu henüz gerçekleşmedi: Envanteri eritmek için kullanılan teşvikler azaldı ancak çoğu otomobil üreticisi manşet fiyat artışlarına gitmedi. Üreticilerin kar marjlarını koruma isteği ile tüketicileri caydırarak satışları düşürme ya da sosyal medyada hedef haline gelme riski arasında denge kurmaları gerekiyor. Jefferies analisti Philippe Houchoisi “Kimse diğerinden önce bir adım atmak için acele etmiyor. Hepsi Trump’tan kötü bir tweet alma korkusu yaşıyor” dedi.
General Motors, bu yıl 4 milyar ila 5 milyar dolar arasında olacağını tahmin ettiği gümrük vergisi maliyetlerinin yaklaşık yüzde 10’unun ‘istikrarlı fiyatlandırma’ ile dengeleneceğini söyledi. Şirket, Toyota’dan sonra en yüksek maliyeti üstlenen üretici. Toyota Finans Başkanı Takanori Azuma, “Sonuçta mesele, müşterilerin ürünü hangi fiyattan almak isteyeceği” dedi. Beyaz Saray, kar kaybını kısmen telafi eden politikalar da uygulamaya koydu; bu da otomobil üreticilerine bekleyişi sürdürmek için daha fazla neden veriyor.
ABD’de üretim baskısı
Trump’ın otomobil üreticilerinden görmek istediğini açıkça belirttiği gümrük vergisi yanıtı daha fazla ABD üretimi. Erken yanıt verenler arasında, tarihsel olarak en fazla ABD’ye otomobil ithal eden şirket olan GM, Indiana, Fort Wayne’deki Chevrolet Silverado ve GMC Sierra pikap kamyonlarının üretimini artırıyor ve Kanada’daki üretimi azaltıyor. Şirket, bu üretim ayarlamalarının 2025 için gümrük vergisi maliyetlerinin bir başka yüzde 10’unu dengelemesini bekliyor. Nissan, Japonya’dan ithal etmek yerine Tennessee, Smyrna’daki fabrikasında Rogue SUV üretimini artırıyor.GM bir adım daha ileri gitti: Haziran ayında, ABD üretimini artırmak için 4 milyar dolarlık yatırım yapacağını ve şu anda Meksika’da üretilen Chevrolet Equinox ve Blazer modellerini 2027’de ABD’deki fabrikalara getireceğini söyledi. Bu hamleler, aynı zamanda yavaş EV benimsemesi nedeniyle GM’nin boş kapasitesini de kullanıma sokacak ve gelecek yıllarda sermaye harcamalarını artıracak. Tedarikçilerle çalışarak parça üretimini daha fazla ABD’ye taşımak da başka bir öncelik. Honda, şu anda Japonya’dan gelen hibrit parçalarının üretimini yerelleştirmeye çalıştığını söyledi.