Zenginler paralarını bu yıl en çok lüks yemek ve tatile harcadı
Ultra zenginler, küresel ekonomik ve siyasi belirsizliklere rağmen bu yıl lüks pazarını ayakta tuttu. Ancak servet sahipleri bu yıl geleneksel lüks ürünlerden uzaklaşarak tatil ve lüks yemek gibi üst düzey deneyimlere daha fazla harcama yaptı.
Öne çıkanlar
• Bain & Company ve Altagamma'nın yaptığı bir araştırmaya göre lüks sektöründeki küresel harcamalar yıl sonuna kadar 1,66 trilyon dolara ulaşacak. Bu rakam, müşteri tabanının küçülmesine ve daha düşük net servete sahip tüketicilerin harcamalarının azalmasına rağmen geçen yıla göre sabit kalmış olacak.
• Bu yıl şimdiye kadar tüketicilerin, konaklama amaçlı gemi seyahatleri, lüks otel konaklamaları, yatlar, özel jetler ve kaliteli yemekler gibi deneyimlere bolca para harcarken, lüks otomobiller, güzel sanatlar ve deri ürünler gibi geleneksel lüks alanlarda daha az harcama yapmalarıyla lüks harcamalarda bir değişim yaşandı.
• Rapora göre lüks kruvaziyer harcamaları 2024 yılına göre bu yıl yüzde 12 artış gösterirken, özel jet ve yat harcamaları yüzde 11, lüks restoran harcamaları yüzde 7 ve lüks konaklama harcamaları yüzde 7 artış gösterdi.
• Kişisel lüks mallara yapılan harcamalar sabit kalırken, lüks otomobil harcamaları yüzde 4, güzel sanatlar harcamaları ise yüzde 7 azaldı.
• Genel olarak, lüks pazarının tüketici tabanı 2022'de 400 milyondan 2025'te tahmini 340 milyona geriledi ancak büyük harcamacılar hala görülüyor ve pazarın neredeyse yarısını temsil ediyor.
• Kişisel lüks ürünler pazarı istikrarlı olsa da Bain ve Altagamma, ekonomik ve jeopolitik belirsizlikler nedeniyle sektörün ‘karar anı’ ile karşı karşıya olduğu konusunda uyarıda bulunuyor. Rapora göre İsviçre'deki yüksek gümrük vergilerinin etkisiyle saat satışları yeniden satış pazarını canlandırırken, deri ürünler ise satışları artıracak bir ‘kahraman’ çanta ortaya çıkmadığı için sallantıda. Mücevher ve gözlük satışları büyümeyi öncülük ederken, ayakkabı, cilt bakımı ve makyaj ürünleri satışları düşüş yaşıyor.
Müzayedeler beklentiyi aştı
Sanat satışlarında düşüş olmasına rağmen (2023'ten 2024'e yüzde 12 geriledi), bu hafta birkaç müzayede beklentileri aştı. Özel koleksiyonlarda bulunan iki tam boy Klimt portresinden biri olan Gustav Klimt'in “Elisabeth Lederer'in Portresi” adlı eseri, merhum kozmetik milyarderi Leonard Lauder'in kişisel koleksiyonunun bir parçası olarak 236,3 milyon dolara satıldı ve 150 milyon dolarlık tahmini fiyatını fazlasıyla aştı.
Mark Rothko'nun soyut bir tablosu hafta başında 62,1 milyon dolara satıldı ve tahmini 50 milyon dolarlık fiyatının üzerine çıktı. Gustav Klimt'in Blumenwiese (Çiçek Açan Çayır) adlı eseri ise 86 milyon dolara (tahmini 80 milyon dolar) satıldı. Sotheby's ayrıca, bir zamanlar ABD Başkanı Donald Trump'a teklif edilen ünlü som altın tuvaleti 12 milyon dolara sattı.