Varlıklı koleksiyonerler değişen sanat pazarında nasıl yatırım yapıyor?
Sanat müzayedelerindeki satışlar üç yıl üst üste düşüş gösterdi. Bu gerileme, Forbes Research 2025 Yüksek Net Değerli Bireyler Anketi’ne de yansıyor. Ankete göre sanat da dahil olmak üzere koleksiyon ürünlerine harcama yapan yüksek net servete sahip bireylerin (HNWIs) oranı 2024’te yüzde 63 iken bu yıl yüzde 56’ya geriledi. Nisan ve mayıs ayları arasında gerçekleştirilen ankette, yatırım yapılabilir varlıkları 2 milyon doların üzerinde olan 250 küresel HNWI yer aldı. Yine de sanat dünyasındaki bu değişimlere rağmen varlıklı kesim koleksiyon alanında hala değer buluyor ve müzayede evleri de tekliflerini genişletiyor.
Harcamaları nereye yöneliyor?
ArtTactic’e göre 2025’in ilk yarısında yüksek fiyatlı savaş sonrası ve çağdaş sanat satışları yüzde 19 oranında azaldı. Bu durumun nedeni değişen küresel zevklere dayanıyor: genç ve dijital açıdan yetkin alıcılar, piyasadan çekilen eski kuşaklar kadar 20. yüzyıl sanatına ilgi duymuyor olabilir. Genç alıcılar, daha ulaşılabilir koleksiyon ürünlerine ilgi gösteriyor. Art Basel ve UBS raporuna göre 2024’teki müzayede işlemlerinin çoğunluğu 50 bin doların altındaydı. Büyük müzayede evleri, daha düşük fiyatlı ürünler, lüks eşyalar ve çevrimiçi satışlarla buna uyum sağlıyor. Dikkat çekici şekilde, lüks mücevher, el çantası ve saat müzayede satışları 2025’in ilk yarısında yüzde 1 oranında arttı.
2030’a kadar 422,56 milyar dolara ulaşacak
Forbes verilerine göre bu yıl sanat eseri koleksiyon ürünleri satın alan HNWIs, ortalama 108 bin 270 dolar harcamayı planlıyor. Bu satın alma eğilimleri, sanat, antika, hatıra eşyası, madeni para ve NFT’leri kapsayan daha geniş bir küresel koleksiyon pazarı içinde gerçekleşiyor. Nostalji kaynaklı talebin büyümeyi yönlendirdiği bu çeşitli sektörün değeri 2023’te 294,23 milyar dolar olarak ölçüldü ve 2030’a kadar 422,56 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Koleksiyonlara öncelik veriyorlar
Sanat pazarı evrilmeye devam ederken, kendini adamış koleksiyonerler hala değer görüyor. Forbes verilerine göre başarılarını kutlarken paralarını koleksiyonlara harcamayı tercih eden HNWI’lerin oranı 2024’teki yüzde 10’dan 2025’te yüzde 24’e çıkarak iki kattan fazla artış gösterdi. Bölgesel olarak, bu tercih Kuzey Amerika’da (yüzde 35), Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’da (yüzde 14) ya da Asya-Pasifik bölgesinde (yüzde 13) olduğundan daha yaygın.
Varlık seviyesine göre fark ise çok daha çarpıcı. Yatırım yapılabilir varlıkları 2 ila 4,9 milyon dolar arasında olan HNWI’lerin yalnızca yüzde 8’i başarılarını koleksiyonlara harcayarak kutlamayı tercih ederken, 30 milyon doların üzerinde varlığa sahip ultra zenginlerin yüzde 38’i bunu yapmayı tercih ediyor.