Moda dünyası Armani'ye son defilesiyle veda etti
Giorgio Armani milyarlarca dolar değerinde bir imparatorluk kurdu ancak bu moda devi en çok tasarımcı rolünde kendini evinde hissediyordu; defile öncesinde tasarımlarını takıntılı bir şekilde mükemmelleştiriyordu. Temmuz ayında sağlığı nedeniyle Paris'teki kendi moda gösterisine katılamasa da Armani hazırlıkları video bağlantısıyla yönetti. Daha sonra personeliyle yüz yüze buluştu ve bu ay başında 91 yaşında hayatını kaybetmeden sadece birkaç gün öncesine kadar üzerinde çalışmaya devam etti.
Armani'nin kararlarına sadık kalındı
Geçen hafta boyunca moda dünyası bu emeklerin meyvelerine tanıklık etti: Giorgio Armani'nin 50. yıl dönümünü kutlayan bir müze sergisi, Milano Moda Haftası kapsamında düzenlenen bir Emporio Armani defilesi ve pazar gecesi, ustanın dokunuşunu taşıyan son Giorgio Armani koleksiyonunun sunumu. Armani’nin global iletişim direktörü Anoushka Borghesi’ye göre defileler için Armani’nin temmuz ayı sonunda iç ekiplerle yaptığı toplantılarda verdiği kararlara sadık kalındı.Borghesi, “Modellerin nasıl görüneceğini gerçekten kendisi tasarlayıp çizdi ve son ana kadar stil ekibiyle tüm seçimleri birlikte yaptı. Yani hem Giorgio hem de Emporio defilelerinde, sürecin her adımında bizzat yer aldı" dedi.
"Modayı özgürleştirdi"
Perşembe günü gerçekleşen Emporio Armani etkinliğinde, modeller podyumda yürürken tasarımcıyı alkışlayarak ona saygı duruşunda bulundu. Cumartesi günü ise Anna Wintour, Armani'nin ailesine ölümünden sonra verilen bir ödülü takdim etti ve 1980'lere damgasını vuran rahat güçlü takımlarını hatırlattı. Condé Nast’ın Baş İçerik Sorumlusu Anna Wintour, Armani’ye ölüm sonrası ödülü sunarken şöyle dedi: “Ondan önce, sadece sert formlara sahip sıkıcı iş kıyafetleri vardı. O takım elbiseyi özgürleştirdi ve bu süreçte modayı da özgürleştirdi.”
Pazar gecesi sunulan koleksiyon, klasik bir Armani yansımasıydı: zarif, hafif kumaşlar, Palazzo di Brera'nın yumuşak ışıklandırmalı ana avlusunda sunuldu. İzleyiciler arasında Richard Gere, Cate Blanchett ve Spike Lee gibi isimler vardı. Erkek giyim tasarım direktörü Leo Dell’Orco ve kadın koleksiyonunu yöneten yeğeni Silvana Armani, kısa bir süre ayakta alkışlandı.
Dolu dolu geçen bu program, Armani'nin ölümünün ardından ailesini, yakın dostlarını ve iş arkadaşlarını yoğun bir tempoda tuttu ancak önlerinde daha çok iş var. Mirasçılar, yeni bir CEO seçmekten gelecekteki bir sektör ortağını belirlemeye kadar önemli kararlarla karşı karşıya.
Bu geçiş süreci, küresel lüks markalar için zorlu bir döneme denk geliyor; çünkü varlıklı tüketiciler, pahalı moda ürünleri, çantalar ve saatlere yaptıkları harcamaları azalttı. Ekonomik belirsizlikler ve Çin'deki talebin yavaşlaması nedeniyle Armani’nin satışları geçen yıl yüzde 5 düşerek 2.3 milyar euro'ya (2.7 milyar dolar) geriledi.
Şirketin geleceği
Armani'nin vasiyeti, şirketin 18 ay içinde stratejik bir ortak bulup yüzde 15’lik bir hisse satın almasını, bu oranın beş yıl içinde yüzde 70’e kadar çıkarılmasını öngörüyor. Alternatif olarak şirketin halka arz edilmesi de mümkün. Armani’nin tercih ettiği üç potansiyel alıcı: Lüks devi LVMH Möet Hennessy Louis Vuitton SE ve iki mevcut iş ortağı olan parfüm, makyaj ve cilt bakımında L’Oréal SA ve gözlüklerde EssilorLuxottica SA.
Milano Moda Haftası kapsamında gazetecilerle yapılan bir kahvaltıda, Prada'nın varisi Lorenzo Bertelli, Armani’nin de Fendi ve Gucci gibi Fransız şirketlerine satılmasından memnuniyet duymayacaklarını belirtti. Prada, Versace'yi ABD borsasında işlem gören Capri Holdings Ltd.'den satın alırken, tercih edilen alıcılar arasında yer almadı.
Öncelik yeni CEO bulmak
Bernstein analisti Luca Solca’ya göre büyük bir yeniden yapılanma olmasa da Armani’nin bazı yapısal sorunları, LVMH gibi bir alıcı için zorluk teşkil edebilir. Armani Exchange ve Armani Jeans gibi alt markalar daha uygun fiyatlı segmentte yer alıyor ve yüksek kar marjlı perakende yerine toptan satış kanalları ağırlıkta.
Milano’daki Bocconi Üniversitesi’nde moda ve lüks yönetimi dersleri veren Stefania Saviolo, "Şu anda Armani’nin ihtiyacı olan şey, şirketin başına geçip yön verecek biri" diyor. Bu hazır giyimden kozmetik ve spor giyime kadar çeşitli iş kollarının geleceğine yönelik kararlar almayı içeriyor. Saviolo'nun da söylediği gibi şirketin başında henüz geleceğe yönelik bir yol haritasını belirleyecek kişi veya ekip yok çünkü bu işleri yıllardır Armani'nin kendisi yönetiyordu. Şimdilik, 72 yaşındaki uzun süreli ortağı ve yardımcısı Leo Dell’Orco, aile üyeleri ve kilit yöneticilerle birlikte şirketin yönetimini sürdürüyor. Yeni bir CEO bulmak, şirketin öncelikli hedefleri arasında.