Formula 1’ın en değerli takımları 2025
Geçen hafta Mercedes Formula 1 takımının milyarder takım patronu Toto Wolff’un, milyarder CrowdStrike kurucu ortağı George Kurtz’e azınlık hissesi satmak için ileri düzey görüşmelerde olduğuna dair haberler duyulduğunda, bu sporun yeni bir finansal yükselişe geçtiğinin en net işaretiydi. Wolff’un anlaşmasındaki fiyat (yaklaşık 6 milyar dolar) Forbes’un iki yıl önce yaptığı değerlemeye göre yüzde 58’lik bir artış anlamına geliyor ve Mercedes’i dünyadaki tüm sporlar arasında en değerli takımlar arasına yerleştiriyor. Böylelikle Mercedes artık NFL’den sekiz, NBA’den 24, MLB’den 28 ve NHL’deki tüm 32 takımdan daha yüksek bir sırada yer alıyor. Real Madrid ve Manchester United dışında tüm Avrupa futbol takımlarını da geride bırakıyor.
On takımında değerleri 1,5 milyar doların üzerinde
Ancak Mercedes, listede birinci sırada değil. Forbes'un tahminlerine göre en değerli Formula 1 takımı unvanı, spordaki eşsiz konumu sayesinde 6,5 milyar dolar değer biçilen efsanevi takım Ferrari’ye ait. Genel olarak bakıldığında, F1’in on takımının hepsinin değeri 1,5 milyar doların üzerinde ki iki yıl önce bu eşiği yalnızca dört organizasyon aşmıştı ve ortalama değerleme 2023’ten bu yana yüzde 89 artışla 3,6 milyar dolara yükseldi.
Bu artış, Formula 1’in iş modelindeki hızı yansıtıyor; on takımın ortalama geliri geçen yıl tahmini 430 milyon dolara ulaştı ve çift haneli yıllık büyüme oranlarıyla devam eden bir yükseliş sürdü. Mercedes’in listenin en iyi geliri olan 2024 yılındaki 799 milyon doları, eşdeğer sezonda dünya spor takımları arasında onu onuncu sıraya yerleştiriyor.
Ancak hızlanan değerlemeler, 2021’de uygulamaya konan bütçe sınırının karlılıkta yarattığı dönüşümle daha fazla ilgili. Bu sistem, takımların yarış araçlarının tasarım ve üretimiyle ilgili birçok alandaki harcamalarını bu sezon yaklaşık 170 milyon dolar ile sınırlandırıyor ve yıldız takımların yıllık bütçelerinin 400 milyon doların üzerine çıktığı bir “silahlanma yarışından” sonra rekabeti dengelemek amacıyla getirildi. 2018’de 137 milyon dolar zarar eden McLaren, 2024’te 61 milyon dolar işletme karı elde etti. Mercedes ise 202 milyon dolara ulaşarak dünyanın en karlı spor takımlarından biri oldu.
Yatırımcıların yarışı
Sonuç olarak, yatırımcılar bundan beş yıl önce finansal sürdürülebilirliği garanti olmayan bir spora girmek için yarışıyor. Red Bull Racing ve Racing Bulls takımlarını kontrol eden enerji içeceği üreticisi Red Bull’un, genç takımına gelen 2,3 milyar dolarlık bir teklifi aldığı ve reddettiği konuşuluyor. Bu arada, yaklaşan Mercedes hisse satışı geçen sezonun gelirinin yaklaşık 7,1 katı üzerinden fiyatlandı ve son dönemdeki üç Formula 1 işlemi de benzer şekilde güçlü çarpanlara sahipti.
Eylül ayında McLaren Formula 1 takımını ve IndyCar gibi diğer motorsporu girişimlerini içeren McLaren Racing’in sahipleri, azınlık hissedarlarını grubun 2024 gelirinin 6,4 katına denk gelen yaklaşık 4,5 milyar dolarlık bir değerleme üzerinden satın aldı. (Forbes, yalnızca F1 takımının bu değerin 4,4 milyar dolarına karşılık geldiğini tahmin ediyor.) Bu satın alma, Aston Martin’i içeren iki anlaşmayı takip etti: geçen yıl yaklaşık 2,3 milyar dolar değerlemeyle gerçekleşen azınlık hisse satışı ve temmuz ayında yaklaşık 3,2 milyar dolar olarak bildirilen bir anlaşma.
Bu rakamları, 2023’te gerçekleşen ve 1,2 milyar dolar (bir önceki sezon gelirinin 5,3 katı) değerlemeyle satılan başka bir Aston Martin azınlık hissesiyle ya da aynı yıl Alpine için yaklaşık 900 milyon dolarlık, 2,8 kat çarpan üzerinden yapılan anlaşmayla karşılaştırabilirsiniz. Forbes’un son değerlemelerine göre 10 Formula 1 takımının değerleri ortalama olarak bir önceki yıl gelirinin 8 katı civarında. Bir F1 yatırımcısı, “Bu büyük bir değerleme artışı, ama olan bu. Bir noktada, sadece gerçeği kabul etmek gerekiyor"diyor.
Yine de bu çarpan seviyesi NFL (10,7x) ve NBA (12,9x) ortalamalarının altında ve şüpheci kalmak için nedenler var. Bir kere, Formula 1 takım sahipleri nihayetinde seriyi veya onun fikri mülkiyetini kontrol etmiyor. F1 2017’den beri Liberty Media Corporation’a ait. Spordakiler ayrıca serinin büyümeye devam edeceğini kabul etseler de bunun son birkaç yıldaki kadar hızlı olmayacağını belirtiyor ve bu da bazı yatırımcıların takımların şu anda aşırı değerlenip değerlenmediğini merak etmesine yol açıyor. Kesin olan şu ki finansal sıralamanın alt yarısındaki takımlar ticari operasyonlarıyla hala bu yüksek değerlemeleri haklı çıkarmıyor ve özellikle bütçe sınırının gelecek sezon 215 milyon dolara yükselecek olmasıyla kara geçmelerine yıllar olabilir.
Apple TV tüm Formula 1 yarışlarının ABD yayın haklarını yıllık yaklaşık 140 milyon dolar değerinde olduğu bildirilen beş yıllık bir anlaşmayla almış olsa da seri hala dünyanın en kazançlı medya pazarında büyük bir sıçrama yapamadı. Bu yıl eylül ayına kadar ortalama 1,4 milyon Amerikalı izleyici yarışları takip etti.
Ancak Formula 1 içindekiler, Cadillac’ın seriye gelecek sezon 11. takım olarak katılmak için (başlangıç maliyetleri ve 450 milyon dolarlık seyreltme önleme ücreti dahil) 1 milyar doların üzerinde ödeme yapmasının değerleme tabanını yükselttiğine inanıyor ve bazıları Amerikan markalı bir takımın, Netflix’in Drive to Survive belgesel dizisi ve Brad Pitt’in başrolünde olduğu 2025 yapımı F1 filmi sayesinde zaten büyüyen ABD hayran kitlesinin daha da artmasına yardımcı olabileceği konusunda ihtiyatlı iyimser.
Ayrıca dünyada medya hakları anlaşmalarının yanı sıra yarış takviminde yer almak için daha yüksek ev sahipliği ücretleri ödemeye istekli ülkeler de bulunuyor. (Örneğin Cidde’nin Suudi Arabistan Grand Prix’sine ev sahipliği yapmak için yılda 55 milyon dolar ödemeyi taahhüt ettiği bildiriliyor; bu rakam bazı Avrupa yarışlarının ödediğinin iki katından fazla.)
En Değerli Formula 1 Takımları 2025
1. 6.5 milyar dolar - Ferrari
Gelir: 670 milyon dolar | Takım Direktörü: Frédéric Vasseur
2. 6 milyar dolar - Mercedes
Gelir: 799 milyon dolar | Takım Direktörü: Toto Wolff
3. 4.4 milyar dolar - McLaren
Gelir: 614 million | Takım Direktörü: Andrea Stella
4. 4.35 milyar dolar - Red Bull Racing
Gelir: 618 milyon dolar | Takım Direktörü: Laurent Mekies
5. 3.2 milyar dolar - Aston Martin
Gelir: 353 milyon dolar | Takım Direktörü: Andy Cowell
6. 2.5 milyar dolar - Williams
Gelir: 245 milyon dolar | Takım Direktörü: James Vowles
7. 2.45 milyar dolar - Alpine
Gelir: 300 milyon dolar | Takım Direktörü: Flavio Briatore
8. 2.4 milyar dolar - Sauber
Gelir: 240 milyon dolar | Takım Direktörü: Jonathan Wheatley
9. 2.3 milyar dolar - Racing Bulls
Gelir: 318 milyon dolar | Takım Direktörü: Alan Permane
10. 1.5 milyar dolar - Haas
Gelir: 150 milyon dolar | Takım Direktörü: Ayao Komatsu