Astronomer Coldplay skandalını nasıl tersine çevirdi?
Coldplay konserinde patlayan skandalı fırsata çeviren teknoloji şirketi Astronomer, grubun solisti Chris Martin'in eski eşi Gwyneth Paltrow’lu viral reklamıyla gündemi değiştirdi.
30 Temmuz 2025, 13:57
Daha önce adı pek bilinmeyen bir veri operasyonları firmasını bir gecede herkesin konuştuğu bir isme dönüştüren bir skandalın kontrolünü ele almak, belli bir kurnazlık ve ustalık gerektirir. Görünen o ki, bu işte Hollywood yıldızları Gwyneth Paltrow ve Ryan Reynolds devreye girdi. Evli CEO’sunun Coldplay konserinde şirkette çalışan bir insan kaynakları yöneticisiyle samimi görüntülerinin ortaya çıktığı teknoloji şirketi Astronomer, artan ilginin meyvesini toplamak için Paltrow’un ‘geçici şirket sözcüsü’ olarak yer aldığı bir video yayınladı.
Coldplay’in solisti Chris Martin’in eski eşi olan ve dünyaya ‘bilinçli ayrılma’ (conscious uncoupling) kavramını tanıtan Gwyneth Paltrow, yaklaşık 300 çalışanı olan ve “veri ve yapay zeka dünyasının küçük bir köşesinde faaliyet gösteren” niş bir teknoloji girişiminin yüzü haline geldi. Şirketin sosyal medya hesaplarından paylaşılan videoda, Paltrow, “Astronomer son birkaç gündür birçok soru aldı ve en sık sorulanlara benim yanıt vermemi istediler” dedi. Ardından ilk soru ekranda beliriyor: Aman tanrım! gerçekten ne oluyor?
Paltrow hem anlayışlı hem de biraz bıkmış bir ses tonuyla, “Evet! Veri iş akışı otomasyonuna insanların yeni bir ilgi göstermesinden dolayı çok memnunuz” diye yanıtlıyor. Bu videoyla, izleyicilere Astronomer’ın aslında ne yaptığına dair bir fikir verilmiş oldu. Columbia İşletme Okulu’ndan işletme profesörü ve pazarlama stratejisi uzmanı Michel Pham, “Bayağı zekiceydi, söylemeliyim” dedi. Pham, skandala bir anda bulaşan şirketler için, ilgi odağı haline gelmişken mizah kullanarak bundan yararlanmanın ustalık gerektiren bir iş olduğunu vurguluyor.
Profesör Pham şirketlerin, temel ürünleriyle ilgili negatif skandallar yaşadığında, örneğin bir arabadaki mekanik bir arıza gibi bir durumda mizah için çok az alan kaldığını söyledi. Ancak uzman, “Ancak bu durumda konu bir ilişkiden ibaretti ve bence çoğu insan, ilişkilerin yaşandığını ve bunun markanın ne yaptığıyla doğrudan bağlantılı olmadığını anlıyor” ifadelerini kullandı. Bu da şirkete konuşmanın bir parçası olma alanı tanıdı.
Markaların kötü şöhreti lehine çevirdiği başka bir örnek de 2019 yılında, yine Maximum Effort tarafından organize edilen bir hamleyle geldi. Egzersiz ekipmanı üreticisi Peloton, bir erkeğin eşine yılbaşı hediyesi olarak bir bisiklet verdiği reklam filmi yayınladı. 30 saniyelik bu reklam kısa sürede cinsiyetçi ve distopik olmakla eleştirildi. Yayınlandıktan saatler sonra, Maximum Effort reklamdaki kadına ulaştı ve birkaç gün içinde kadın, cin içerken arkadaşlarıyla “yeni başlangıçlara” kadeh kaldırdığı başka bir reklam filminde rol aldı.
Coldplay’in solisti Chris Martin’in eski eşi olan ve dünyaya ‘bilinçli ayrılma’ (conscious uncoupling) kavramını tanıtan Gwyneth Paltrow, yaklaşık 300 çalışanı olan ve “veri ve yapay zeka dünyasının küçük bir köşesinde faaliyet gösteren” niş bir teknoloji girişiminin yüzü haline geldi. Şirketin sosyal medya hesaplarından paylaşılan videoda, Paltrow, “Astronomer son birkaç gündür birçok soru aldı ve en sık sorulanlara benim yanıt vermemi istediler” dedi. Ardından ilk soru ekranda beliriyor: Aman tanrım! gerçekten ne oluyor?
Paltrow hem anlayışlı hem de biraz bıkmış bir ses tonuyla, “Evet! Veri iş akışı otomasyonuna insanların yeni bir ilgi göstermesinden dolayı çok memnunuz” diye yanıtlıyor. Bu videoyla, izleyicilere Astronomer’ın aslında ne yaptığına dair bir fikir verilmiş oldu. Columbia İşletme Okulu’ndan işletme profesörü ve pazarlama stratejisi uzmanı Michel Pham, “Bayağı zekiceydi, söylemeliyim” dedi. Pham, skandala bir anda bulaşan şirketler için, ilgi odağı haline gelmişken mizah kullanarak bundan yararlanmanın ustalık gerektiren bir iş olduğunu vurguluyor.
Reynolds’ın prodüksiyon şirketi hazırladı
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, bu alaycı video interneti kasıp kavurdu. Instagram’da video şu ana kadar 64 binin üzerinde beğeni aldı. Video, Reynolds’ın prodüksiyon şirketi Maximum Effort tarafından üretildi. Reynolds, Maximum Effort’u 2018 yılında kurdu ve o zamandan beri oyuncunun ‘hızlı reklamcılık’ adını verdiği alaycı reklamlar ve viral içerikler üretme konusunda bir ün kazandı.Profesör Pham şirketlerin, temel ürünleriyle ilgili negatif skandallar yaşadığında, örneğin bir arabadaki mekanik bir arıza gibi bir durumda mizah için çok az alan kaldığını söyledi. Ancak uzman, “Ancak bu durumda konu bir ilişkiden ibaretti ve bence çoğu insan, ilişkilerin yaşandığını ve bunun markanın ne yaptığıyla doğrudan bağlantılı olmadığını anlıyor” ifadelerini kullandı. Bu da şirkete konuşmanın bir parçası olma alanı tanıdı.
Markaların kötü şöhreti lehine çevirmesi
Pham, 2018 yılında İngiltere’de yaşanan bir örneğe dikkat çekiyor: Fast food zinciri KFC, tedarik zincirindeki sorunlar nedeniyle müşterilerine tavuk sunamaz hale gelmişti ve ülkedeki yüzlerce şubesini kapatmak zorunda kalmıştı. Günler sonra, bir yönetici açıklaması yerine, şirket gazetelere bir ilan verdi. İlanda harflerinin karıştırılmış halini kullanarak üstü kapalı bir şekilde küfürlü bir başlık ile, “FCK: Tavuk olmayan bir tavuk restoranı. Çok da ideal değil” ifadeleri yer aldı.Markaların kötü şöhreti lehine çevirdiği başka bir örnek de 2019 yılında, yine Maximum Effort tarafından organize edilen bir hamleyle geldi. Egzersiz ekipmanı üreticisi Peloton, bir erkeğin eşine yılbaşı hediyesi olarak bir bisiklet verdiği reklam filmi yayınladı. 30 saniyelik bu reklam kısa sürede cinsiyetçi ve distopik olmakla eleştirildi. Yayınlandıktan saatler sonra, Maximum Effort reklamdaki kadına ulaştı ve birkaç gün içinde kadın, cin içerken arkadaşlarıyla “yeni başlangıçlara” kadeh kaldırdığı başka bir reklam filminde rol aldı.