Ford ve Renault Çinli rakiplere karşı güçlerini birleştiriyor
Amerikan otomotiv devi Ford ve Fransız üretici Renault, Avrupa pazarında giderek artan Çinli rakip baskısını kırmak amacıyla güçlerini birleştirme kararı aldı. Şirketlerden yapılan açıklamaya göre iki dev, Avrupa pazarı için küçük ve uygun fiyatlı elektrikli araçları (EV) ortaklaşa geliştirecek. Anlaşma kapsamında maliyetleri düşürmek adına ticari minibüs üretiminde de iş birliğine gidilecek.
Duyuru öncesinde Paris’te gazetecilere açıklamalarda bulunan Ford Üst Yöneticisi (CEO) Jim Farley, sektördeki durumu "hayatta kalma savaşı" olarak nitelendirdi. Ford’un, BYD, Changan ve Xpeng gibi markaların öncülük ettiği ucuz Çin rekabetine karşı verdiği mücadeleye değinen Farley, "Endüstrimizde hayatımız için bir kavganın içinde olduğumuzu biliyoruz. Buna Avrupa'dan daha iyi bir örnek yok" ifadelerini kullandı.
İlk ortak araç 2028’de yollarda
Ford-Renault ortaklığının somut ilk adımı olarak planlanan iki küçük elektrikli araçtan ilkinin, Kuzey Fransa'daki bir Renault fabrikasında üretilmesi ve 2028 yılında Avrupa’daki galerilerde yerini alması hedefleniyor. Farley, bu araçların Ford'un ABD pazarı için planladığı modellerden daha küçük olacağını ve şirketin ürün gamındaki önemli bir boşluğu dolduracağını belirtti. İki üretici ayrıca Avrupa pazarı için hem Renault hem de Ford markalı minibüsleri ortaklaşa geliştirecek.
Farley, ticari araç iş birliğine ilişkin, "Birlikte Avrupa'da Çinlilerin rekabet etmesinin çok zor olacağı bir hafif ticari araç güç merkezi yaratabiliriz" değerlendirmesinde bulundu. Avrupa’da şu an az sayıda Çin markalı minibüs satıldığını hatırlatan Farley, buna rağmen gelişmekte olan pazarlarda Çinli üreticilerle her gün doğrudan rekabet ettiklerini vurguladı. Renault CEO'su Francois Provost ise "Çinliler yakında gelecek ve bu yüzden beklemek istemiyorum" diyerek sürecin aciliyetine dikkat çekti.
Birleşme planı yok
Ortaklığın temelleri, bir Renault ekibinin mart ayında Ford'un Detroit'teki genel merkezini ziyaret etmesiyle atıldı. Hem Farley hem de Provost, bu iş birliğinin bir şirket birleşmesi (merger) anlamına gelmediğinin altını çizdi.
Ford, son yıllarda Avrupa binek araç pazarında kan kaybetti. Şirketin 2019’da yüzde 6,1 olan pazar payı, binek araç satışlarından kısmen çekilmesiyle bu yılın ilk 10 ayında yüzde 3,3 seviyesine geriledi. Yeniden yapılanma kapsamında işten çıkarmalara giden şirket, bu yıl Almanya'daki Saarlouis fabrikasını kapatmıştı. ABD Başkanı Donald Trump yönetiminin elektrikli araç desteklerini çekme ihtimali de göz önüne alındığında Ford, hem içten yanmalı motorlara hem de yeni EV teknolojilerine yatırım yapmanın getirdiği çifte maliyet yüküyle karşı karşıya bulunuyor.
Volkswagen ortaklığı devam edecek
Renault'nun elektrikli araç platformlarını Ford tasarımlarıyla birleştirmek, ABD'li üreticinin Avrupa pazarında hem Volkswagen gibi geleneksel rakiplere hem de Çinlilere karşı elini güçlendirecek. Halihazırda Avrupa'da Volkswagen platformu üzerinde iki elektrikli model üreten ve Alman deviyle minibüs iş birliği yapan Ford, Renault ortaklığının mevcut Volkswagen anlaşmasını tamamlayıcı nitelikte olacağını açıkladı. Renault da benzer şekilde minibüs tarafında Nissan ve Volvo Group ile çalışmalar yürütüyor.
Renault ölçek ekonomisi arayışında
Avrupa'nın en küçük ana akım otomobil üreticisi olan ve dünyanın en büyük iki pazarı ABD ile Çin’de araç satışı bulunmayan Renault için bu ortaklık, üretim ölçeğini artırarak maliyetleri düşürme fırsatı sunuyor. Fabrikalarını tam kapasiteyle kullanmak ve yeni teknoloji geliştirme maliyetlerini paylaşmak isteyen Fransız üretici, aktif olarak yeni partnerler arıyor.
Şirket, 2026 yılında Brezilya'da Çinli Geely'nin platformlarını kullanarak iki araç üretecek. Ayrıca aralarında Çinli Chery'nin de bulunduğu diğer üreticilerle ortak üretim ve satış görüşmeleri yürütülüyor. Renault yöneticisi Provost hedeflerini, "Amacımız, Avrupa'da Çinliler de dahil olmak üzere herkes kadar rekabetçi bir şekilde elektrikli otomobil üretebileceğimizi göstermektir" sözleriyle özetledi.