Çin’den Orta Koridor’a stratejik ortaklık
Çin ekonomi dergisi Caixin’in aktardığına göre, Çin Devlet Demir Yolu Grubu söz konusu şirkette hisse alarak ortaklar arasına katıldı. Ancak satın alınan paya ilişkin herhangi bir oran açıklanmadı. Şirket yetkilileri, dört ortağın Orta Koridor’un geliştirilmesi, işletilmesi ve ticari kapasitesinin artırılması için birlikte hareket edeceğini bildirdi.
Bölgesel koordinasyon hedefi
Kazakistan’ın başkenti Astana’da kurulan Orta Koridor Çok Biçimli Ulaştırma Şirketi, 2023 yılında üç ülkenin bu güzergâhtaki taşıma kapasitesini tek elden yönetmek, verimliliği artırmak ve yük taşımacılığında fiyat birliğini sağlamak amacıyla faaliyete geçmişti.
Güzergâhın önemindeki yükseliş
Çin’in batısından başlayıp Orta Asya üzerinden Hazar Denizi’ni aşarak Kafkasya ve Türkiye rotasıyla Avrupa’ya ulaşan Orta Koridor, son yıllarda bölgesel ticarette kritik bir konuma geldi. Kuzey Koridoru’nun savaş sonrası yaptırımlar ve lojistik aksaklıklar nedeniyle riskli hale gelmesi, yük trafiğini büyük ölçüde bu yeni güzergahta yoğunlaştırdı.
Yük hacmi hızla büyüyor
“Hazar Geçişli Uluslararası Ulaştırma Rotası” (TITR) olarak da bilinen hat üzerinden taşınan yük miktarı 2024 yılında yüzde 20,6 artarak 3,3 milyon tona çıktı. Aynı dönemde konteyner trafiği ise 565 bin TEU seviyesine ulaştı.