Waymo, Tesla, Uber... Sokağın sahibi kim olacak?
Google’ın otonom araç girişiminden doğan Waymo, ABD’nin Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Austin ve Atlanta şehirlerinde toplam 2 bin 500 robotaksi işletiyor. Şirket, 18 Kasım 2025’te Miami’de tamamen sürücüsüz hizmetini devreye alarak araçlardaki güvenlik sürücülerini tamamen devreden çıkardı. Bu adımla Waymo, ABD’de halka ücretli ve tam otonom robotaksi hizmeti sunan tek sağlayıcı konumuna geldi.
Tesla hâlâ “güvenlik monitörü” kullanıyor
Waymo’nun aksine Tesla’nın robotaksi girişimi henüz tam otonomiye geçmiş değil. Haziran 2025’te Austin’de Tesla Robotaksi adıyla başlatılan program, hâlâ ön koltukta oturan insan güvenlik monitörlerine bağlı olarak çalışıyor. Şirket, temmuz ayında Kaliforniya Körfez Bölgesi’nde sessiz bir araç çağırma hizmeti başlattı ancak bölgedeki düzenlemeler sürücüsüz işletime izin vermediği için Tesla bu hizmeti resmi olarak “robotaksi” olarak tanımlayamıyor.
Kaliforniya’da düzenleme savaşı
Otonom araç rekabeti özellikle Kaliforniya’da düzenleyici bir mücadeleye dönüşmüş durumda. Kaliforniya Kamu Hizmetleri Komisyonu (CPUC), yeni otonom araç kurallarını hazırlarken gerilim artıyor. Uber tarafından da desteklenen Waymo, operatörlerin kat edilen mesafe, bağlantı kesilme olayları ve güvenlik istatistikleri gibi ayrıntılı verileri paylaşması gerektiğini savunuyor.
Tesla ise bu öneriye karşı çıkıyor. Şirket, sistemlerinin Waymo’nun tam sürücüsüz modelinden “temelde farklı” olduğunu öne sürerek kapsamlı veri ifşasının haksız ve uygunsuz olduğunu belirtiyor. Düzenleyici çevrelerde ise bu tutum, şeffaflıktan kaçınma olarak yorumlanıyor.
Musk genişleme planlarını duyurdu
Tesla CEO’su Elon Musk, Austin’deki filonun Aralık ayında “neredeyse iki katına” çıkacağını, yıl bitmeden Arizona, Nevada ve Florida gibi eyaletlerde de kullanıma sunulacağını açıkladı. Ancak şirketin bu büyüme temposu, halihazırda birçok büyük şehirde tam sürücüsüz şekilde faaliyet gösteren Waymo’nun daha istikrarlı ve geniş ölçekli yayılımıyla karşılaştırıldığında sınırlı kalıyor.
Los Angeles rekabetin sıcak noktası
Yeni otonom ulaşım rekabetinin en kritik sahnelerinden biri Los Angeles. Yoğun trafiği ve yüksek emisyon sorunlarıyla bilinen şehirde Waymo’nun elektrikli, sıfır egzoz emisyonlu robotaksileri şimdiden sokaklarda. Tesla ise yıl sonuna kadar yeterli araç konuşlandırmaya çalışırken hem düzenleyicilerin hem de kamuoyunun şüpheci yaklaşımıyla karşı karşıya.
Sadece teknoloji değil, bir denetim vizyonu mücadelesi
Bu rekabet; sensörler, algoritmalar ve yapay zeka kadar düzenleyici anlayışların da çatışması niteliğinde. Waymo ve Uber şeffaflık, güvenlik verilerinin açıklanması ve tamamen sürücüsüz filolara dayalı bir model talep ediyor. Tesla ise daha esnek kurallar, daha az veri paylaşımı ve hızlı ölçeklenme istiyor.