;
Arama

Sam Altman’ın Google’ı yenme planı

OpenAI CEO’su Sam Altman, Google’ın son yapay zeka modeliyle güçlü bir rakip haline gelmesinin ardından ChatGPT aracılığıyla kitle popülerliğine ulaşmayı öncelik haline getirmeyi planlıyor.

09 Aralık 2025, 15:55

OpenAI CEO’su Sam Altman geçen hafta, Google’dan gelen tehdidi bertaraf etmek için dramatik bir şekilde “kırmızı alarm” çağrısı yaptığında, düzeltmeler listesinde dikkate değer bir önceliğe yer verdi. Bu listeye göre dünyanın en değerli girişimi, Sora video oluşturucu gibi yan projelerine sekiz hafta ara vermeli ve yapay zeka patlamasını başlatan popüler sohbet robotu ChatGPT’yi geliştirmeye odaklanmalıydı.

Rotayı yeniden belirliyor

Böyle yaparak Altman, büyük bir stratejik rota düzeltmesi yapıyor ve şirket içindeki daha geniş bir felsefi ayrımda taraf tutuyordu; Gündelik kullanıcılar arasında popüler olma hedefi ile araştırma mükemmelliği arayışı arasındaki ayrım. OpenAI, insanları hemen hemen tüm görevlerde alt edebilecek şekilde tanımlanan yapay genel zekayı (AGI) geliştirmek amacıyla kuruldu. Ancak şirketin hayatta kalması için, Altman’ın ima ettiğine göre bu arayışa ara verip insanların istediğini sunması gerekebilir.

Bu hamle, kısmen şaşırtıcıydı çünkü Altman’ın liderliğine yönelik eleştirilerden biri, şirketin neler başarabileceğine sınır koyma konusundaki isteksizliğiydi. Çalışanlara ChatGPT’yi belirli bir şekilde geliştirmelerini söylemesi de dikkat çekiciydi: “Kullanıcı sinyallerinin daha iyi kullanımı” diye özellikle belirtti. Bu talimatla Altman, tartışmalı bir eğitim verisi kaynağını artırmayı istiyordu. Profesyonellerin değerlendirmeleri yerine, kullanıcıların tek tıklamalı geri bildirimlerine dayanan sinyaller. Kullanıcı geri bildirimine içsel bir kayış, bu yılın başlarında ChatGPT’nin 4o modelini o kadar dalkavukça hale getirmişti ki bazı kullanıcılar için ciddi ruh sağlığı sorunlarını kötüleştirdiği iddia edildi.

"Gerçek mücadele OpenAI ile Apple arasında olacak"

8 Aralık'ta New York’ta gazetecilerle yapılan bir öğle yemeği toplantısında Altman, sektör gözlemcilerinin OpenAI ve Google rekabetine odaklandığını ancak gerçek mücadelenin OpenAI ile Apple arasında olacağını düşündüğünü söyledi. İnsanların zaman içinde yapay zekayı nasıl kullanacağı konusunda cihazların kritik olacağını ve mevcut akıllı telefonların yapay zeka arkadaşları ve kullanım senaryoları için pek uygun olmadığını belirtti. OpenAI’ın yeni donanım birimi son zamanlarda Apple’dan agresif biçimde işe alım yapıyor.

Ancak OpenAI’nin daha acil tehdidi Google’dan geliyor; Google, ağustos ayında viral olan Nano Banana görüntü oluşturucusundan bu yana hızla ilerleme kaydediyor. Geçen ay Google’ın yeni Gemini 3 modeli, model performansını izleyen ve büyük ilgi gören LM Arena adlı üçüncü taraf sıralamasında OpenAI’ı geride bıraktı. Bu sırada rakip Anthropic de kurumsal müşteriler arasında OpenAI’ın önüne geçti.

Hız ve güvenirliği artırmak istiyor

Altman’ın “kırmızı alarm” mesajının arkasında ise Wall Street Journal'a konuşan kaynaklara göre yıllardır şirkette kaynayan iç gruplaşmalar bulunuyor. Eski bir Meta Platforms yöneticisi olan ve OpenAI’ın ürün çalışmalarını yöneten Fidji Simo ile Mali İşler Direktörü Sarah Friar’ı içeren bir grup, şirketi ChatGPT’ye daha fazla kaynak ayırmaya zorluyordu. Simo, çalışanlara ayrıca OpenAI’ın, yeni özellikler geliştirmeden önce kullanıcıların mevcut ChatGPT özelliklerinin değerini keşfetmesini sağlamada daha iyi iş çıkarması gerektiğini söyledi ve sohbet robotunun hız ve güvenilirliğini artırmak istiyor.

Yeni model piyasaya sürülecek

Bu arada araştırmacılar, yapay genel zekaya yol açabilecek son teknolojiye öncelik veriyor ancak temel sohbet robotu deneyimini iyileştirmeye aynı ölçüde katkı sağlamıyorlardı. OpenAI, bu hafta 5.2 adlı yeni bir modeli piyasaya sürmeye hazırlanıyor; yöneticiler bunun özellikle kodlama ve iş müşterileri arasında şirkete yeni bir ivme kazandırmasını umuyor. Konuyu bilen kişilere göre, bazı çalışanlar daha fazla iyileştirme için zaman talep etmesine rağmen yöneticiler modelin çıkışını ertelememeye karar verdi.

Şirket Ocak ayında daha iyi görüntülere, geliştirilmiş hıza ve daha iyi bir kişiliğe sahip başka bir modeli de piyasaya sürmeyi planlıyor ve Altman’a göre bundan sonra kırmızı alarmı sona erdirecek. Bir OpenAI sözcüsü, iki felsefe arasında bir çatışma olmadığını ve yapay zeka araçlarının geniş çapta benimsenmesinin şirketin AGI’nin faydasını dağıtma planının bir parçası olduğunu söylüyor. Uzun bir süre, ChatGPT’nin patlayıcı büyümesi bu iç farklılıkları örtbas etmişti. OpenAI Kasım 2022’de ChatGPT’yi kullanıma sunduğundan bu yana, yapay zeka yarışını kaybetmesi an meselesiydi. Google o yıl hazırlıksız yakalanmış ve OpenAI’yi yakalamak için kendi “kırmızı alarmını” ilan etmişti.

ChatGPT’nin gündelik kullanıcılara hitap etmesi, kullanıcı sayısının haftalık ortalama 800 milyonun üzerine çıkmasına neden oldu ve şirketin değerlemesi de buna paralel olarak son yatırım turunda 500 milyar dolara yükseldi. Teknoloji karmaşık olsa da büyümeyi yönlendiren mantık basitti: modellere ne kadar çok hesaplama gücü ve veri girerse o kadar akıllı olurlar ve kullanıcılar onları o kadar çok ister. Altman, bu denklemin başlangıcındaki engelleri kaldırmaya odaklandı; yaz ve sonbahar boyunca veri merkezleri ve çipler gibi yapay zeka altyapısına 1,4 trilyon dolara kadar taahhüt içeren anlaşmalar imzaladı.

Son bir buçuk yıldaki tüketici başarısının büyük bir motoru, “omni” yani metin, ses ve görüntü üzerinde çalışabilme yeteneğine atıfta bulunan GPT-4o adlı ChatGPT sürümüydü. Mayıs 2024’te ChatGPT’nin varsayılan modeli haline geldi ve LM Arena sıralamasında rekor puanlarla zirveye çıktı. Konuya hakim kaynaklara göre, OpenAI şirket içinde LM Arena’yı dikkatle takip etti. Ayrıca 4o’nun ChatGPT’nin günlük aktif kullanıcı sayılarına olan katkısını yakından izledi; bu rakamlar dahili panolarda görünüyordu ve çalışanlara toplantılarda ve Slack üzerinden aktarılıyordu.

4o modeli insanlarla bu kadar iyi performans göstermişti çünkü Altman’ın notunda bahsettiği türden kullanıcı sinyalleriyle eğitilmişti: ChatGPT’nin günde milyonlarca kez sunduğu karşılaştırmalı yanıtlar arasından insanların hangisini tercih ettiğinin bir ayrımı. Bu yaklaşım şirket içinde LUPO olarak adlandırılıyordu; “yerel kullanıcı tercih optimizasyonu”nun kısaltmasıydı. Altman, notunda kullanıcı sinyalleri ile LM Arena performansı arasında doğrudan bir bağlantı kurdu ve şirketin bir numaralı önceliğinin “kullanıcı sinyallerinin daha iyi kullanımı yoluyla model performansını artırmak (örneğin, LM Arena gibi şeylerin zirvesinde olmalıyız)” olduğunu söyledi.


Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • Vantilatörle uyumanın etkileri: Bilim ne diyor?


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


Sayfa Sonu

Yüklenecek başka sayfa yok