Anthropic yükselme stratejisi: Kurumsal yapay zekanın kodunu çözmek
Uber CTO’su Praveen Neppalli Naga, bu yılın başlarında mühendislik ekibinin büyük bir kısmının kodlama için Anthropic’in Claude’unu kullanması dikkatini çekti. Forbes’a konuşan Naga, “Her gün kod yazmıyorum onlar yazıyor. Hafta sonu eve gidip kendim denedim” dedi.
Kullandıktan sonra Naga, dil modelinin hataları düzeltmeye ya da bir ortamdan diğerine kod taşıma gibi sıradan işleri yapmaya nasıl yardımcı olduğunu gördü. Bu Uber’i Claude kullanımını ilk pilot aşamasının ötesine taşımasına ikna etti ve orada da durmadı. Ulaşım şirketi, Claude’un API’lerini kullanarak kendi kodlama araçlarını oluşturmaya veya dahili hizmetlerinden bazılarına yapay zeka beyni olması için dil modeline bağlanmaya başladı. Ancak şirket Anthropic’e ne kadar harcadığını açıklamadı. Uber, Claude kullanımının mühendislerine toplamda 200 yıllık geliştirici emeğini tasarrufu sağladığını iddia ediyor.
Gelirinin yüzde 80’i
Uber’in Claude kullanımı, Anthropic’in görmeye başladığı bir eğilimi örnekliyor: Kurumsal müşteriler önce kodlama ya da sohbet gibi bir Claude ürününü kullanmaya başlıyor, ardından ek işlevler ekliyor. Anthropic’in Forbes ile paylaştığına göre artık kurumsal müşterilerinin yüzde 60’ından fazlası birden fazla Claude ürünü kullanıyor. Şirket, gelirinin yüzde 80’inin bu kurumsal müşterilerinden geldiğini belirtiyor. Anthropic, bu eğilimi 2025 yazında fark etmeye başladı. Ürün Direktörü Mike Krieger, mayıs ayında genel kullanıma açılan, üretken bilgisayar programlamaya özel tasarlanmış Claude Code’un, popülerliğini hızla artırdığını söyledi.
Tüketiciler Claude’u çoğunlukla rakibi ChatGPT’ye benzer bir sohbet robotu olarak tanıyor; seyahat planlamanıza, e-posta taslağı hazırlamanıza veya web aramanıza yardımcı olabiliyor. Ancak işletmeler için Anthropic’in üç ana Claude ürünü var: Claude Code; sağlık veya hukuk gibi daha fazla regülasyona tabi sektörler için geliştirilmiş güvenlik özellikleri ve yönetimsel kontrollere sahip kurumsal seviye Claude sohbet botu ve API erişimi veya Claude modellerinin üzerine araçlar inşa etmek için Claude Developer Platform.
“Kod tarafı genişlemeyi hızlandırdı”
Anthropic, Claude’un Claude’u getirdiğini fark etmeye başlayınca, bu trendi en üst düzeye çıkarmak için ürünlerini ayarlamaya, yeni fiyatlandırma yapıları ve paketlemelerle denemeler yapmaya başladı. Krieger’in “iniş ve genişleme” olarak adlandırdığı bir kurumsal stratejiyi pekiştirdi: Bir müşteriyi tek bir alanda kazanıp daha fazla kullanım için genişlemeye teşvik etmek. Özellikle, müşterilerin genellikle kodlama araçlarıyla başlayıp oradan genişlediğini gördüler. Krieger, “Müşterileri hangi noktalarda Claude ile tanıştırabilir, aşık edebilir ve sonra bunu yayabiliriz? Kod tarafı bu genişlemeyi çok daha hızlı hızlandırdı” diyor. Bu arada, Claude Code, mayıs ayındaki tam lansmanından sadece üç ay sonra yıllıklandırılmış 500 milyon dolar gelire ulaşt. Anthropic bunun tarihin “en hızlı büyüyen ürünlerinden biri” olduğunu iddia ediyor. Şirket, diğer kurumsal ürünlerinin gelirini açıklamayı reddetti.
Bu çaba, Anthropic’in işini kurumsal pazara doğru kaydırmak için yaptığı ciddi hamleyi vurguluyor. Şimdiye kadar şirket, kozmetik markası L’Oreal, alışveriş ödül şirketi Rakuten ve vergi yazılımı Intuit gibi müşteriler elde etti. Uber hem kurumsal ChatGPT hem de API özelliklerini kullanıyor ve tasarım yazılımı şirketi Canva gibi bazı şirketler hem Anthropic hem de OpenAI müşterisi. Bu, tüketici pazarından oldukça farklı bir oyun; tüketiciler daha değişken olabilir. Kreiger bu nedenle şirketinin vizyonunun başarının aynı zamanda kurumsalda kazanmakla geldiği yönünde olduğunu söyledi.
En popüler satıcı
Anthropic ilerleme kaydediyor. Şirket, Anthropic yatırımcısı Menlo Ventures’ın bir çalışmasına göre bu yıl 8,4 milyar dolara ulaşan kurumsal dil modeli pazarında en popüler satıcı haline geldi. Ekim itibarıyla şirket, bu yılki gelirinin yedi milyar dolar olduğunu söyledi ve bildirildiğine göre 2025 sonunda dokuz milyar dolarlık gelir hedefini yakalamaya doğru ilerliyor. Anthropic’in 300 bin kurumsal müşterisi var; bu sayı iki yıl önce bindi. Karşılaştırma için, OpenAI CEO’su Sam Altman, şirketin yıl sonunda 20 milyar dolar gelir elde edeceğini söyledi; bunun çoğu tüketicilerden geliyor. Şirketin bir milyon kurumsal müşterisi var ancak OpenAI CFO’su Sara Friar’a göre gelirin yalnızca yüzde 30’u eylül itibarıyla kurumsal müşterilerden geliyordu. Technalysis Research’ün kurucusu Bob O’Donnell, “Kurumsal pazar, sağlam gelire giden çok daha net bir yol. Para orada kazanılacak. Anthropic’in büyük bir tüketici markası olma gibi ihtişamlı hedefleri yok ve bu gayet iyi” değerlendirmesini yaptı.
Son birkaç ayda yapay zeka devleri arasında kurumsal pazardaki rekabet kızıştı. Hem Anthropic hem de OpenAI, müşterileriyle birlikte çalışarak modelleri özelleştirmek için şirketlere yerleştirdikleri mühendis sayısını artırdı. Bu sırada Anthropic, işletmelere yönelik yeni özellikler piyasaya sürmeye odaklandı. Geçen ay şirket, kullanıcıların Claude’un gerektiğinde başvurabileceği talimatlar, komut dosyaları ve diğer materyallerden oluşan klasörler oluşturmasına olanak tanıyan Agent Skills’i duyurdu. Amaç, yazılımın Excel ile çalışmak veya marka yönergelerini takip etmek gibi uzmanlaşmış görevlerde daha iyi olmasını sağlamak.
OpenAI rekabeti
Anthropic’in kurumsala hiper odaklanması, baş rakibi OpenAI’dan tamamen farklı yaklaşımının altını çiziyor ve işe yarıyor gibi görünüyor: Anthropic, hesaplama maliyetlerinin patladığı yapay zeka çağında sıra dışı bir başarı olan, ilk kez 2028’de başabaş noktasına ulaşmayı bekliyor. Buna karşılık, OpenAI’ın operasyonel maliyetlerinin aynı yıl 74 milyar dolara çıkması, karlılığa ise iki yıl sonra ulaşması bekleniyor. Hizmetlerini desteklemek için iki dev, devasa veri merkezi anlaşmaları yaptı. Kasım ayında Anthropic, bulut sağlayıcısı Fluidstack ile ABD’de Teksas ve New York’tan başlayarak 50 milyar dolarlık yapay zeka altyapı yatırımı açıkladı. Geçen hafta ise Microsoft Azure üzerinde Nvidia tarafından desteklenen 30 milyar dolarlık işlem gücü satın alacağını duyurdu. Öte yandan OpenAI, gelecek yıllarda Nvidia, AMD ve diğer çip tedarikçileriyle 1,4 trilyon dolarlık bulut anlaşmaları yapmış durumda.