Amazon yarım milyondan fazla çalışanını robotlarla değiştirmeyi planlıyor
Son yirmi yılda, ABD’de iş gücünü şekillendiren en büyük şirketlerden biri olan Amazon, ülkenin ikinci en büyük işvereni olma yolunda yüzbinlerce depo işçisi işe aldı, bir ordu sözleşmeli şoför oluşturdu ve çalışanları işe alırken, izlerken ve yönetirken teknolojiyi kullanmada öncülük etti. Ancak New York Times’a ulaşan şirket içi strateji belgeleri ve yapılan röportajlar Amazon yönetiminin, şirketin bir sonraki büyük iş gücü değişikliğinin eşiğinde olduğuna inandığını ortaya koyuyor: Yarım milyondan fazla işi robotlarla değiştirmek.
160 bin kişiyi işe alması gerekmeyecek
Amazon'un ABD'deki iş gücü 2018'den bu yana üç katından fazla artarak neredeyse 1.2 milyon kişiye ulaştı. Ancak Amazon'un otomasyon ekibi, şirketin 2027 yılına kadar ABD'de ihtiyaç duyacağı 160 binden fazla kişiyi işe almaktan kaçınabileceğini tahmin ediyor. Bu Amazon'un her bir ürününü toplarken, paketlerken ve müşterilere teslim ederken yaklaşık 30 sent tasarruf sağlamasına yol açacak.
Yönetim, geçen yıl Amazon'un yönetim kuruluna, robotik otomasyonun, şirketin gelecek yıllarda ABD iş gücünü artırmaktan kaçınmasına olanak tanıyacağını ve 2033 yılına kadar iki kat daha fazla ürün satmayı bekleseler de iş gücünü büyütmemeyi umduklarını iletti. Bu da, Amazon'un işe almadığı 600 binden fazla kişiye denk geliyordu.
Süper hızlı teslimatlar için tasarlanmış tesislerde Amazon, çok az insan istihdam eden depo sistemleri yaratmaya çalışıyor. Belgeler, Amazon’un robotik ekibinin nihai hedefinin operasyonlarının yüzde 75'ini otomatikleştirmek olduğunu gösteriyor. Amazon, bu otomatikleşmiş geleceğin çok yakın olduğuna o kadar ikna olmuş durumda ki iş kaybı yaşayabilecek gruplarda olası olumsuz etkileri hafifletmek için planlar geliştirmeye başlamış. Belgelerde, şirketin "iyi bir kurumsal" imaj yaratmak için, törenler ve Toys for Tots gibi topluluk etkinliklerine daha fazla katılım gösterme düşüncesinde olduğu yer alıyor.
Belgelerde ayrıca, robotik teknolojiler hakkında konuşurken "otomasyon" ve "yapay zeka" gibi terimleri kullanmaktan kaçınmak ve bunun yerine "ileri teknoloji" gibi terimler kullanmak ya da "robot" kelimesini "cobot" (insanlarla iş birliği yapan robot) ile değiştirmek öneriliyor.
"İşe alım stratejisini yanstımıyor"
Amazon New York Times'a yaptığı açıklamada, incelenen belgelerin tamamlanmamış olduğunu ve şirketin genel işe alım stratejisini yansıtmadığını belirtti. Amazon sözcüsü Kelly Nantel, belgelerin şirket içindeki bir grubun bakış açısını yansıttığını ve Amazon’un gelecek tatil sezonu için 250 bin kişiyi işe almayı planladığını ancak bu pozisyonlardan kaç tanesinin kalıcı olacağı konusunda bir açıklama yapmadıklarını söyledi. Amazon ayrıca, yöneticilerin belirli terimlerden kaçınmalarını zorunlu kılmadığını ve topluluk katılımının otomasyonla ilgisi olmadığını belirtti.
Amazon’un planları, ABD genelindeki mavi yakalı işler üzerinde derin etkiler yaratabilir ve Walmart gibi diğer şirketlere model olabilir. Amazon, depo ve teslimat işleri için büyük bir talep yaratırken, şu anda otomasyona öncülük ettiği için bu roller daha teknik, daha yüksek maaşlı ve daha nadir hale gelebilir.
Massachusetts Teknoloji Enstitüsü'nden (MIT) otomasyon alanında uzmanlaşmış ve geçen yıl Nobel Ekonomi Ödülü kazanan Profesör Daron Acemoğlu, "Amazon'un otomasyonu bulma konusunda hiçbir başkasının sahip olmadığı bir teşviki var. Bunu karlı bir şekilde nasıl yapacaklarını çözdüklerinde, bu başkalarına da yayılacak" dedi. Acemoğlu, bu planların gerçekleşmesi halinde ABD'nin en büyük işverenlerinden biri olan şirketin iş kaybeden bir şirket haline geleceğini de ekledi.