;
Arama

Avrupalı otomobil üreticileri 2026’da toparlanmaya hazırlanıyor

Avrupalı otomobil üreticileri, 2025 yılında bir dizi kar uyarısının ardından, maliyet kesintileri ve yeni planları sayesinde analistlerin kar tahminlerini yükseltmesiyle, gelecek yıl toparlanmaya yaklaşıyor. Stoxx Europe 600 otomotiv endeksi, 2026 ve 2027 yıllarında hisse başına kazançta keskin bir toparlanma bekliyor.

04 Kasım 2025, 11:27

Avrupalı otomobil üreticileri, 2025 boyunca gelen bir dizi kar uyarısının ardından, maliyet kesintileri ve yeniden yapılanma planlarının analistlerin kazanç tahminlerini yükseltmesine yol açmasıyla, gelecek yıl toparlanmaya biraz daha yaklaşmış görünüyor. Bloomberg Intelligence (BI) verilerine göre Stoxx Europe 600 otomotiv endeksi 2026 ve 2027’de hisse başına kazançta keskin bir toparlanmaya hazırlanıyor. BI stratejisti Laurent Douillet’ye göre yeni elektrikli araç teşvikleri, maliyet önlemleri ve stratejik yenilenmelerin görünümü iyileştirmesiyle, bu yıl sektör kazançları açısından “muhtemelen dip nokta” olacak.

Otomobil üreticilerinin karları, 2025’te hem içsel aksaklıklar hem de dışsal sorunlarla mücadele ederken birden fazla cephede darbe aldı. Bunlar arasında ABD tarifeleri, Çin’deki zayıf talep, Çinli otomobil üreticilerinin agresif rekabeti ve elektrikli araç pazarındaki yavaşlama yer alıyor.

Bu yıl karşılaşılan zorluklar

Lüks otomobil üreticisi Porsche, elektrikli araç hedeflerini küçültmeye karar vererek bu yıl kılavuzunu dört kez düşürdü. Jeep’in sahibi Stellantis NV, ürün yelpazesini ayarlayıp ABD’de üretimi yeniden yönlendirdikçe milyarlarca euroluk tek seferlik gider yazdı. Renault ise Nissan’daki payına ilişkin muhasebe değişikliği nedeniyle 9,5 milyar euroluk (10,9 milyar dolar) bir kayıp açıkladı.

Daha yakın zamanda, Hollanda ile Çin arasındaki siyasi anlaşmazlıkta sıkışan yonga üreticisi Nexperia BV’den gelen kritik bileşenlerin kıtlığı, ek bir zorluk yarattı. Sadece geçen hafta Volkswagen AG, mali hedeflerinin gerçekleşmesinin yarı iletken arzının devamına bağlı olduğunu belirterek, Almanya’daki fabrikalarını sadece bir hafta çalıştırabilecek kadar çiplerinin kaldığını açıkladı. Citigroup analisti Ross MacDonald, “Genel olarak otomobil üretimi, en yavaş bileşenin hızında ilerleyebilir” dedi. Nexperia sorununun yılın dördüncü çeyreğinde otomobil üretiminde daha fazla aksaklığa yol açabileceğini de ekledi.

Bu zorluklar, sektörün geniş Avrupa endeksinin gerisinde kalmasına neden oldu. BI’dan Douillet’ye göre sektör için ABD ve Çin gibi kilit pazarlarda süregelen zayıflık sinyalleri ve halan “kırılgan” olan temellerle birlikte zorluklar devam ediyor.

Lüks konumunu yeniden tanımlayacak

Yine de otomobil üreticileri 2029’a kadar Almanya’da 3 milyar euroluk yeni elektrikli araç teşviklerini beklerken, maliyetleri azaltma ve model yelpazesini yeniden şekillendirme çabalarının 2026’da meyvelerini vermesiyle tablo değişmeye başlayabilir. Çin’deki zayıf talep, tedarik zinciri darboğazları ve soğuyan elektrikli araç talebiyle mücadele eden Porsche, lüks konumunu yeniden tanımlamayı hedeflediği son sonuçlarında, en kötü dönemin geride kalmış olabileceğine işaret etti. Citigroup analisti Harald Hendrikse, 2026’da önemli bir kazanç artışı beklediğini belirterek, “Porsche’un Çin satışlarındaki kayıpları ve bataryalı elektrikli araç stratejisindeki yeniden hizalanmayı ele alması uzun sürmüş olsa da bunun büyük kısmının artık tamamlandığına inanıyoruz” dedi.

2026 için olumlu tablo

Ana şirket Volkswagen, Porsche’nin stratejik değişimiyle ilgili 2,7 milyar euroluk değer düşüklüğü kaydederken, üçüncü çeyrek için güçlü nakit akışı ve kar marjı bildirdi; bu da yatırımcı güvenini artırdı. Otomobil üreticisi bu hafta yaptığı açıklamada, ABD-Çin ticaret geriliminin azalmasının, Nexperia çip sevkiyatlarının yeniden başlaması için “olumlu bir sinyal” olduğunu söyledi.

Deutsche Bank analisti Tim Rokossa ve yeni modeller ile maliyet tasarruflarının bu “çok ihtiyaç duyulan” nakit yaratımını destekleyeceğini ekledi. Mercedes-Benz Group karlılığı korumak için maliyet kesintilerine yönelirken, görünümünü korudu ve 2 milyar euroluk hisse geri alım programı başlattı. Bu arada Stellantis, ABD’deki ana pazarına yönelik SUV üretimine yeniden odaklanırken, Kuzey Amerika’daki satışlarında iyileşme belirtileri gösteriyor. Bu iyimserlik, eylül ayında üst üste üçüncü ay artan Avrupa otomobil satışlarıyla güçlendi. Gümrük tarifeleriyle ilgili endişelerin arka planda daha da azalması ve yeniden yapılanma çabalarının kazançlara yansımaya başlaması, 2026 yılı için olumlu bir tablo çiziyor.


Yazarlar

Çok Okunanlar

  • Nilgün Balcı Çavdar, Erkan Kızılocak, Cem Cemal Pekin, Nuray Tarhan

    En zengin 100 Türk


  • Vantilatörle uyumanın etkileri: Bilim ne diyor?


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


Sayfa Sonu

Yüklenecek başka sayfa yok