Zhong Shanshan tekrar Çin'in en zengin kişisi oldu
Çinli içecek devi Nongfu Spring'in kurucusu Zhong Shanshan, şirket hisselerindeki yükselişin ve rakibi Wahaha’daki aile krizinin etkisiyle ülkenin en zengin kişisi unvanını geri aldı. 70 yaşındaki iş insanının serveti 65,8 milyar dolara ulaştı.
28 Temmuz 2025, 11:42
İçecek devi Nongfu Spring'in kurucusu ve başkanı Zhong Shanshan, işinde yaşanan dönüşüm ve en büyük rakibi Hangzhou Wahaha Group'ta yaşanan ailevi sıkıntılar arasında Çin'in en zengin kişisi unvanını geri kazandı. Forbes'un tahminlerine göre 70 yaşındaki Zhong'un net serveti, büyük ölçüde Nongfu Spring hisselerine dayalı olarak 65,8 milyar dolar. Zhong, TikTok kısa video platformunun ana şirketindeki hisselerine dayalı olarak 65,7 milyar dolarlık servete sahip ByteDance'ın kurucu ortağı Zhang Yiming'i biraz geride bırakarak, Çin'in Gerçek Zamanlı Milyarderler Listesi'ne göre ülkesinin birinci sırasında yer alıyor.
İçecek sektörü devinin geri dönüşü, Nongfu Spring'in Hong Kong'da işlem gören hisselerinin bu yıl şimdiye kadar yüzde 35,8 oranında değer kazanmasının bir sonucu. Bu yükselişin altında, şirketin ana faaliyet alanı olan şişelenmiş su işinin daha parlak bir geleceğe sahip olması da yatıyor. Bu iş kolu, geçen yıl şirketin kendisi de dahil olmak üzere markaların tasarruflu tüketiciler için agresif indirimler uygulamasından olumsuz etkilenmişti.
Everbright Securities International'ın Hong Kong merkezli menkul kıymetler stratejisti Kenny Ng, WeChat'te yaptığı açıklamada, bu yıl Pekin'in deflasyonist baskılarla karşı karşıya olan ekonomiyi desteklemek için çeşitli sektörlerdeki fiyat savaşlarını dizginlemeye çalışmasıyla indirim baskısının hafiflemesinin beklendiğini söyledi.
Araştırma şirketi Morningstar'ın Hong Kong'da bulunan analisti Jacky Tsang e-posta yoluyla yaptığı açıklamada, sektör lideri olan Nongfu Spring'in, özellikle Çinli e-ticaret platformlarının gıda dağıtım platformlarını büyütmek için sübvansiyonlar dağıttığı için, tüketicilerin yaz aylarında şişelenmiş su stoklamasından da fayda sağlamasının beklendiğini belirtti.
Temmuz ayında yayınlanan bir araştırma notunda Tsang, Nongfu Spring'in satışlarının 2025 yılında bir önceki yıla göre yüzde 13,6 artarak 48,7 milyar yuan (6,8 milyar dolar) seviyesine ulaşacağını tahmin etti. Bu tahmin, şirketin çay işinden elde ettiği yüksek satışları da yansıtıyor.
Aile içi anlaşmazlık Wahaha'nın marka imajına zarar veriyor. Özel bir şirket olan Wahaha, uzun süredir merhum Zong'un liderliğindeki ulusal bir marka olarak tanıtılıyordu. Zong ailesine, özellikle de kızı Zong Fuli'ye çok bağlı, tutumlu bir iş adamıydı. İngilizce adı Kelly olan Fuli, iş adamının tek çocuğu olarak biliniyordu. Geçen yıl babasının yerine başkanlık görevini devralan Fuli, aynı zamanda şirketin CEO'luğunu da üstleniyor. Bir mahkeme davasında Zong'un başka çocukları olduğu iddia edildi. Kelly Zong'un üvey kardeşleri olduğunu iddia eden üç davacı, her biri için 700 milyon dolar değerinde tröst kurmasını talep ediyor.
İçecek sektörü devinin geri dönüşü, Nongfu Spring'in Hong Kong'da işlem gören hisselerinin bu yıl şimdiye kadar yüzde 35,8 oranında değer kazanmasının bir sonucu. Bu yükselişin altında, şirketin ana faaliyet alanı olan şişelenmiş su işinin daha parlak bir geleceğe sahip olması da yatıyor. Bu iş kolu, geçen yıl şirketin kendisi de dahil olmak üzere markaların tasarruflu tüketiciler için agresif indirimler uygulamasından olumsuz etkilenmişti.
Everbright Securities International'ın Hong Kong merkezli menkul kıymetler stratejisti Kenny Ng, WeChat'te yaptığı açıklamada, bu yıl Pekin'in deflasyonist baskılarla karşı karşıya olan ekonomiyi desteklemek için çeşitli sektörlerdeki fiyat savaşlarını dizginlemeye çalışmasıyla indirim baskısının hafiflemesinin beklendiğini söyledi.
Araştırma şirketi Morningstar'ın Hong Kong'da bulunan analisti Jacky Tsang e-posta yoluyla yaptığı açıklamada, sektör lideri olan Nongfu Spring'in, özellikle Çinli e-ticaret platformlarının gıda dağıtım platformlarını büyütmek için sübvansiyonlar dağıttığı için, tüketicilerin yaz aylarında şişelenmiş su stoklamasından da fayda sağlamasının beklendiğini belirtti.
Temmuz ayında yayınlanan bir araştırma notunda Tsang, Nongfu Spring'in satışlarının 2025 yılında bir önceki yıla göre yüzde 13,6 artarak 48,7 milyar yuan (6,8 milyar dolar) seviyesine ulaşacağını tahmin etti. Bu tahmin, şirketin çay işinden elde ettiği yüksek satışları da yansıtıyor.
Zhong'a yöneltilen suçlamalar
Zhong, bir zamanlar eski iş ortağı olan Zong Qinghou'yu zayıflatarak servetini biriktirmekle suçlanmıştı. Zong Qinghou, geçen yıl 79 yaşında vefat eden, Hangzhou merkezli içecek devi Wahaha Group'un kurucusuydu. Zhong bu iddiaları yalanladı ancak kısa süre sonra başka bir konuda eleştirilere maruz kaldı. Bazı milliyetçi müşteriler, Nongfu Spring ürünlerinin ambalajlarının Japon tarzı sanat eserleri içerdiği gerekçesiyle “Japon yanlısı” olduğunu iddia ettiler. Şirketin hisseleri, bu halkla ilişkiler sorunu ve fiyat savaşı nedeniyle değer kaybetti ve Zhong, Çin'in en zengin kişisi unvanını kaybetti. Everbright Securities International'dan Ng, bu yıl rekabet ortamının değiştiğini ve Wahaha yönetiminin giderek tırmanan aile içi anlaşmazlıkla uğraşması nedeniyle Nongfu Spring'in lehine daha da değişebileceğini söylüyor.Aile içi anlaşmazlık Wahaha'nın marka imajına zarar veriyor. Özel bir şirket olan Wahaha, uzun süredir merhum Zong'un liderliğindeki ulusal bir marka olarak tanıtılıyordu. Zong ailesine, özellikle de kızı Zong Fuli'ye çok bağlı, tutumlu bir iş adamıydı. İngilizce adı Kelly olan Fuli, iş adamının tek çocuğu olarak biliniyordu. Geçen yıl babasının yerine başkanlık görevini devralan Fuli, aynı zamanda şirketin CEO'luğunu da üstleniyor. Bir mahkeme davasında Zong'un başka çocukları olduğu iddia edildi. Kelly Zong'un üvey kardeşleri olduğunu iddia eden üç davacı, her biri için 700 milyon dolar değerinde tröst kurmasını talep ediyor.