;
Arama

Trump'ın otomotiv tarifesi 108 milyar dolarlık yük getirecek

Trump’ın otomotiv ithalatına getirdiği yüzde 25’lik vergi Amerikan otomobil üreticilerine 2025’e kadar toplamda 108 milyar dolarlık ek maliyet yükleyecek.

11 Nisan 2025, 10:08

ABD Başkanı Donald Trump’ın nisan ayı başında yürürlüğe koyduğu yüzde 25 oranındaki otomotiv ithalat vergisi ülke ekonomisinde ciddi bir maliyet yaratmaya başladı. Center for Automotive Research (Otomotiv Araştırmaları Merkezi) tarafından yayımlanan son analiz, bu verginin 2025 yılına kadar Amerikan otomotiv endüstrisine 108 milyar dolarlık ek maliyet getireceğini ortaya koydu.

En büyük yük Detroit’in şirketlerine

Michigan eyaletinin Ann Arbor kentinde bulunan araştırma merkezinin perşembe günü yayımladığı rapora göre, ABD merkezli üç büyük otomotiv firması Ford, General Motors (GM) ve Stellantis bu yükün 42 milyar dolarlık kısmını üstlenecek.

Araç başına binlerce dolarlık vergi yansıyacak

Rapor, söz konusu üreticilerin ABD içinde ürettiği her araç için yaklaşık 5 bin dolar, ithal edilen araç başına ise ortalama 8 bin 600 dolar vergi ödeyeceğini hesaplıyor. Sektör genelinde bu rakamlar sırasıyla 4 bin 239 dolar ve 8 bin 722 dolar olarak öne çıkıyor.

Yeni vergiler üretim planlarını etkiledi

Trump’ın 3 Nisan’da yürürlüğe soktuğu gümrük tarifeleri küresel tedarik zincirlerine bağlı otomotiv sektöründe geniş yankı uyandırdı. Kanada ve Meksika gibi ABD’ye yakın ülkelerden yapılan ithalatlar da vergiye tabi tutulurken, USMCA anlaşması kapsamındaki üreticiler ABD menşeili parça kullanmaları durumunda vergi indirimi alabiliyor.

Bu yeni vergi yükü birçok şirketin üretim stratejilerini gözden geçirmesine neden oldu. General Motors, Indiana’daki fabrikasında kamyon üretimini artırma kararı alırken; Stellantis, Kanada ve Meksika’daki bazı tesislerinde üretime ara verdi. Bu adımlar ABD’deki beş farklı tesisin faaliyetlerini de doğrudan etkiledi.

Sektör temsilcilerinden diyalog çağrısı

Detroit Üçlüsü’nü temsil eden Amerikan Otomotiv Politika Konseyi Başkanı Matt Blunt raporla ilgili yaptığı açıklamada, “Bu çalışma ithalat vergisinin sektöre getirdiği büyük yükü açıkça gözler önüne seriyor. Ford, GM ve Stellantis olarak yerli üretimi artırma hedefimiz doğrultusunda yönetimle yapıcı bir diyalog sürdürmeyi sürdüreceğiz” ifadelerini kullandı.

General Motors ve Stellantis rapora dair yorumlarını sektör temsilcisi aracılığıyla yaparken Ford’dan henüz bir açıklama gelmedi.


"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Bernard Arnault LVMH'yi nasıl moda imparatorluğuna dönüştürdü?

    Bernard Arnault LVMH'yi nasıl moda imparatorluğuna dönüştürdü?

  • Elon Musk Tesla'yı kurtarabilecek mi?

    Elon Musk Tesla'yı kurtarabilecek mi?

  • IBM geri döndü: Şimdi yapay zekada kendini kanıtlamalı

    IBM geri döndü: Şimdi yapay zekada kendini kanıtlamalı

  • S&P, Türkiye'nin kredi notunu teyit etti

    S&P, Türkiye'nin kredi notunu teyit etti

  • Aydın Doğan’ın medyadan madenciliğe uzanan stratejik dönüşümü

    Aydın Doğan’ın medyadan madenciliğe uzanan stratejik dönüşümü

  • Bülent Eczacıbaşı 20 yıldır milyarderler listesinde 

    Bülent Eczacıbaşı 20 yıldır milyarderler listesinde 

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?


  • Türk Milyarderler