Tenis efsanesi Roger Federer artık milyarder
Karlı reklam anlaşmaları ve ayakkabı markası On'daki hisseleri sayesinde İsviçreli yıldız Roger Federer, üç haneli milyonerler kulübüne giren yedinci sporcu oldu. Gıda teknolojisi alanındaki yatırımı da ona yeni bir gelir kaynağı sağlayabilir.
22 Ağustos 2025, 16:51
Güncelleme: 22 Ağustos 2025, 16:55
2019 yılında Roger Federer, İsviçre'nin Basel kentindeki merkez kortta, üstünden altın konfeti yağarken gözyaşlarını tutamadı. Bir zamanlar top toplayıcı olarak çalıştığı memleketindeki turnuva olan Swiss Indoors'un finalinde set vermeden kazandığı zaferin ardından bu duygusal tepki gayet doğaldı. Ancak bu tepki, 38 yaşında profesyonel tenisçi olarak böyle anların artık çok fazla olmayacağının farkına vardığını da yansıtıyor gibiydi.
Aslında, bu kupa Federer'in kaldırdığı son kupa oldu. Sakatlanmalar, ATP Turu'ndaki son üç yılını ciddi şekilde kısıtladı ve sonunda Eylül 2022'de raketini asmaya karar verdi. Ancak 44 yaşındaki Federer, 20 Grand Slam tekler şampiyonluğu ve iki Olimpiyat madalyası da dahil olmak üzere koleksiyonuna başka bir kupa eklememiş olsa da sonuna kadar ve emekli olduktan sonra da tenisin en yüksek ücretli oyuncusu olmaya devam etti. Forbes, Federer'in halka açık İsviçreli ayakkabı ve giyim markası On'daki önemli azınlık hissesi sayesinde 1,1 milyar dolarlık net servetiyle milyarder olduğunu tahmin ediyor.
Federer, Los Angeles Lakers forveti LeBron James, golfçüler Tiger Woods ve Phil Mickelson, futbolcular Cristiano Ronaldo ve Lionel Messi ve boksör Floyd Mayweather ile birlikte, spor kariyerleri boyunca vergi öncesi gelirleri 1 milyar doları aşan yedi sporcudan biri olarak öne çıkıyor.
Şimdi bir milyarder olarak Federer, üç virgül kulübüne katılan yedinci üst düzey sporcu olarak, aynı derecede seçkin bir grubun parçası. İlk üye, 1970 Fransa Açık erkekler çiftler şampiyonasını kazanan ve 1964 Kış Olimpiyatları'nda memleketi Romanya için hokey oynayan başka bir tenisçi olan Ion Tiriac'tı. Komünizmin çöküşünden sonra yatırım yapmaya başlayan Tiriac, 2007 yılında milyarderler listesine katıldı ve gayrimenkul, otomobil bayiliği ve finansal hizmetler alanlarında yatırımları bulunan, tahmini net değeri 2,3 milyar dolar olan bir milyarder.
2014 yılında onu, şu anda tahmini değeri 3,8 milyar dolar olan Basketbol Onur Listesi üyesi Michael Jordan izledi. Ardından, tahmini değeri 1,5 milyar dolar olan Lakers'ın efsane oyuncusu Magic Johnson ve mart ayında vefat ettiğinde 1,4 milyar dolarlık bir servete sahip olan eski Milwaukee Bucks altıncı adamı Junior Bridgeman geldi. James (tahmini serveti 1,2 milyar dolar) ve Woods (1,3 milyar dolar) spor hayatlarına devam ederken üç haneli servet kulübüne katılan tek sporcular.
George Washington Üniversitesi spor yönetimi programı direktörü Lisa Delpy Neirotti, “Karakteri ve sevimliliği arasında büyük bir fark var. Sahada harika bir sporcu olabilirsiniz, ama herkes sizi sevmeyebilir. O ise oldukça zarif. Yakışıklı. Çok kibar. Sofistike ve markaları da bunu yansıtıyor” dedi.
Federer, 2018 yılında Nike'tan ayrıldığında bu cazibeyi kullandı. Nike, ona yirmi yıl boyunca yaklaşık 150 milyon dolar ödemişti. Federer, Japon markası Uniqlo ile on yıl boyunca 300 milyon dolarlık bir giyim anlaşması imzaladı. Uniqlo tenis ayakkabısı üretmediği için (Nike'ın marka münhasırlığı nedeniyle engelleyeceği bir sponsorluk kategorisi açık kalmıştı), Federer Zürih merkezli On ile daha da kazançlı bir fırsatı değerlendirme şansı buldu.
Pasif bir yatırımcı olmakla da yetinmeyen Federer, markanın kort tenisi ayakkabısı ve yaşam tarzı giyim serisi geliştirmesine yardımcı olmayı kabul etti. Bu risk, On'un 2021'de New York Borsası'nda halka açılmasıyla sadece iki yıl içinde karşılığını verdi ve Federer'in hissesi yaklaşık yüzde 3 olarak tahmin ediliyor. Şirketin piyasa değeri şu anda yaklaşık 15 milyar dolar ve hisseleri halka arz fiyatından yüzde 86 artış gösterdi, bu da Federer'in hisselerinin değerini 375 milyon doların üzerine çıkardı.
On'un o dönemki eş CEO'su Marc Maurer 2023 yılında Forbes’a verdiği röportajda, “Roger, bu sürecin hızlandırıcısıydı. Temelde kapıyı açmak istiyorduk ve tenisin bir sonraki spor dalı olacağına emindik. Roger'ın bu misyona bizimle birlikte atılmasından dolayı çok şanslıydık” demişti.
Federer, diğer yatırımlarında da etkileyici getiriler elde etti. 2013 yılında, uzun süredir menajeri olan Tony Godsick ile birlikte yönetim şirketi Team8'i kurdu ve dört yıl sonra, altı Avrupalı erkek oyuncuyu dünyanın geri kalanından altı oyuncuyla karşı karşıya getiren yıllık takım tenis turnuvası Laver Cup'ı oluşturdular. Sports Business Journal'a göre şu anda ATP Turu'nun onaylı bir durağı olan ve büyük isimleri sürekli olarak çeken bu etkinlik, altyapı iyileştirmelerinin yapıldığı 2023 yılı hariç, her zaman karlı oldu. Eylül ayında San Francisco'da oynanması planlanan bu yılki Laver Cup'ın sponsorluk ve bilet/konaklama gelirlerinin 20 milyon doları aşması bekleniyor.
Federer yakında bir başka kazanan daha elde edebilir. 2021 yılında, bitki bazlı gıdalar geliştiren Şili şirketi NotCo için 235 milyon dolarlık D Serisi yatırım turuna katıldı. Formula 1 pilotu Lewis Hamilton ve Roots davulcusu Questlove gibi diğer ünlü yatırımcıların da katıldığı bu yatırım turunda, startup'ın değeri 1,5 milyar dolar olarak belirlendi. Bir yıl sonra NotCo, yapay zeka araçlarını diğer gıda üreticilerine lisanslamak için bir B2B birimi kurarak 70 milyon dolar daha yatırım aldı.
Reklamverenler için en önemli satış noktalarından biri olan Federer, Facebook, Instagram ve X platformlarında 43,5 milyon takipçisiyle diğer tenisçilerden daha popüler olmaya devam ediyor. Pazarlama ajansı Two Circles'a göre, bu rakam Rafael Nadal'ın 51,6 milyon takipçisinin ardından ikinci sırada yer alıyor. Bu arada Federer, son üç yılda bu sosyal medya platformlarında yüzde 2,3'lük bir etkileşim oranı elde etti. Bu oran, Djokovic'in yüzde 1,2'lik oranının neredeyse iki katı ve Nadal'ın yüzde 0,5'lik oranının dört katından fazla. George Washington Üniversitesi profesörü Delpy Neirotti, Federer'in reklam yüzü olarak değerini “Bence bu durum kalıcı” diye değerlendiriyor.
Aslında, bu kupa Federer'in kaldırdığı son kupa oldu. Sakatlanmalar, ATP Turu'ndaki son üç yılını ciddi şekilde kısıtladı ve sonunda Eylül 2022'de raketini asmaya karar verdi. Ancak 44 yaşındaki Federer, 20 Grand Slam tekler şampiyonluğu ve iki Olimpiyat madalyası da dahil olmak üzere koleksiyonuna başka bir kupa eklememiş olsa da sonuna kadar ve emekli olduktan sonra da tenisin en yüksek ücretli oyuncusu olmaya devam etti. Forbes, Federer'in halka açık İsviçreli ayakkabı ve giyim markası On'daki önemli azınlık hissesi sayesinde 1,1 milyar dolarlık net servetiyle milyarder olduğunu tahmin ediyor.
Tenise 3 yaşında başladı
Federer'in babası, tanınmış bir İsviçreli ailenin üyesi, annesi ise Güney Afrika'da büyümüş ve her ikisi de bir ilaç şirketinde çalışıyordu. Federer, 3 yaşında tenise başladı. Dünyanın en iyi genç tenisçisi oldu ve 1998'de profesyonel olduktan sonra, 2003'te Wimbledon'da tekler şampiyonluğunu kazanarak büyük bir başarı elde etti. 24 yıllık ATP Tour kariyeri boyunca Federer, 310 hafta boyunca erkekler tekler sıralamasında birinci sırada yer aldı ve 103 turnuva kazandı. Bu turnuvalardan yaklaşık 131 milyon dolar ödül kazandı. Bu rakam, tenis tarihinin en yüksek üçüncü toplam ödülü ve sadece rakipleri Novak Djokovic (189 milyon dolar) ve Rafael Nadal'ın (135 milyon dolar) gerisinde.Kariyeri boyunca kort dışında 1 milyar dolar kazandı
Federer, kort dışında daha da başarılıydı. Tenis kariyeri boyunca reklam anlaşmaları, etkinliklere katılım ve diğer ticari faaliyetlerden yaklaşık 1 milyar dolar (vergiler ve menajerlik ücretleri hariç) kazandı. Bu rakam, Forbes'un tahminlerine göre Djokovic veya Nadal'ın kazandığının iki katından fazla. On yıldan fazla bir süredir kendisine sadık kalan birçok markayı içeren eşsiz bir sponsor portföyüne sahip olan Federer, 16 yıl üst üste dünyanın en çok kazanan tenisçisi oldu ve 2020 yılında toplam vergi öncesi kazancı 106,3 milyon dolar ile tüm spor dalları arasında birinci sırada yer aldı.Federer, Los Angeles Lakers forveti LeBron James, golfçüler Tiger Woods ve Phil Mickelson, futbolcular Cristiano Ronaldo ve Lionel Messi ve boksör Floyd Mayweather ile birlikte, spor kariyerleri boyunca vergi öncesi gelirleri 1 milyar doları aşan yedi sporcudan biri olarak öne çıkıyor.
Şimdi bir milyarder olarak Federer, üç virgül kulübüne katılan yedinci üst düzey sporcu olarak, aynı derecede seçkin bir grubun parçası. İlk üye, 1970 Fransa Açık erkekler çiftler şampiyonasını kazanan ve 1964 Kış Olimpiyatları'nda memleketi Romanya için hokey oynayan başka bir tenisçi olan Ion Tiriac'tı. Komünizmin çöküşünden sonra yatırım yapmaya başlayan Tiriac, 2007 yılında milyarderler listesine katıldı ve gayrimenkul, otomobil bayiliği ve finansal hizmetler alanlarında yatırımları bulunan, tahmini net değeri 2,3 milyar dolar olan bir milyarder.
2014 yılında onu, şu anda tahmini değeri 3,8 milyar dolar olan Basketbol Onur Listesi üyesi Michael Jordan izledi. Ardından, tahmini değeri 1,5 milyar dolar olan Lakers'ın efsane oyuncusu Magic Johnson ve mart ayında vefat ettiğinde 1,4 milyar dolarlık bir servete sahip olan eski Milwaukee Bucks altıncı adamı Junior Bridgeman geldi. James (tahmini serveti 1,2 milyar dolar) ve Woods (1,3 milyar dolar) spor hayatlarına devam ederken üç haneli servet kulübüne katılan tek sporcular.
Lüksün simgesi oldu
Federer'in iş dünyasındaki başarısı, pazarlama gücünden kaynaklanıyor. Lindt, Mercedes-Benz, Rolex ve Moët & Chandon gibi markaların uzun süredir yer aldığı, özenle oluşturulmuş sponsor kadrosu, onu lüksün simgesi haline getirdi. Bu durum, onun zarif tenis stili ve lekesiz itibarıyla da uyumlu.George Washington Üniversitesi spor yönetimi programı direktörü Lisa Delpy Neirotti, “Karakteri ve sevimliliği arasında büyük bir fark var. Sahada harika bir sporcu olabilirsiniz, ama herkes sizi sevmeyebilir. O ise oldukça zarif. Yakışıklı. Çok kibar. Sofistike ve markaları da bunu yansıtıyor” dedi.
Federer, 2018 yılında Nike'tan ayrıldığında bu cazibeyi kullandı. Nike, ona yirmi yıl boyunca yaklaşık 150 milyon dolar ödemişti. Federer, Japon markası Uniqlo ile on yıl boyunca 300 milyon dolarlık bir giyim anlaşması imzaladı. Uniqlo tenis ayakkabısı üretmediği için (Nike'ın marka münhasırlığı nedeniyle engelleyeceği bir sponsorluk kategorisi açık kalmıştı), Federer Zürih merkezli On ile daha da kazançlı bir fırsatı değerlendirme şansı buldu.
Ayakkabı yatırımı
Federer, eşi bu markanın spor ayakkabılarını giymeye başladığında şirketi ilk kez duydu ve kısa süre sonra On'un kurucuları David Allemann, Olivier Bernhard ve Caspar Coppetti ile iletişime geçti. 2019 yılında Federer, o dönemde koşu ayakkabılarına odaklanan bu gelecek vaat eden şirkete sermaye yatırımı yaptı.Pasif bir yatırımcı olmakla da yetinmeyen Federer, markanın kort tenisi ayakkabısı ve yaşam tarzı giyim serisi geliştirmesine yardımcı olmayı kabul etti. Bu risk, On'un 2021'de New York Borsası'nda halka açılmasıyla sadece iki yıl içinde karşılığını verdi ve Federer'in hissesi yaklaşık yüzde 3 olarak tahmin ediliyor. Şirketin piyasa değeri şu anda yaklaşık 15 milyar dolar ve hisseleri halka arz fiyatından yüzde 86 artış gösterdi, bu da Federer'in hisselerinin değerini 375 milyon doların üzerine çıkardı.
On'un o dönemki eş CEO'su Marc Maurer 2023 yılında Forbes’a verdiği röportajda, “Roger, bu sürecin hızlandırıcısıydı. Temelde kapıyı açmak istiyorduk ve tenisin bir sonraki spor dalı olacağına emindik. Roger'ın bu misyona bizimle birlikte atılmasından dolayı çok şanslıydık” demişti.
Federer, diğer yatırımlarında da etkileyici getiriler elde etti. 2013 yılında, uzun süredir menajeri olan Tony Godsick ile birlikte yönetim şirketi Team8'i kurdu ve dört yıl sonra, altı Avrupalı erkek oyuncuyu dünyanın geri kalanından altı oyuncuyla karşı karşıya getiren yıllık takım tenis turnuvası Laver Cup'ı oluşturdular. Sports Business Journal'a göre şu anda ATP Turu'nun onaylı bir durağı olan ve büyük isimleri sürekli olarak çeken bu etkinlik, altyapı iyileştirmelerinin yapıldığı 2023 yılı hariç, her zaman karlı oldu. Eylül ayında San Francisco'da oynanması planlanan bu yılki Laver Cup'ın sponsorluk ve bilet/konaklama gelirlerinin 20 milyon doları aşması bekleniyor.
Federer yakında bir başka kazanan daha elde edebilir. 2021 yılında, bitki bazlı gıdalar geliştiren Şili şirketi NotCo için 235 milyon dolarlık D Serisi yatırım turuna katıldı. Formula 1 pilotu Lewis Hamilton ve Roots davulcusu Questlove gibi diğer ünlü yatırımcıların da katıldığı bu yatırım turunda, startup'ın değeri 1,5 milyar dolar olarak belirlendi. Bir yıl sonra NotCo, yapay zeka araçlarını diğer gıda üreticilerine lisanslamak için bir B2B birimi kurarak 70 milyon dolar daha yatırım aldı.
Sosyal medyada daha popüler
Ancak Federer, özel uçak operatörü NetJets, gözlük markası Oliver Peoples ve UBS bankası (2023 yılında sponsoru Credit Suisse'i satın alan) dahil olmak üzere, oyunculuk günlerinden beri bir düzineden fazla ortakla çalışmaya devam ettiği için, hisse senedi yatırımlarında sabırlı olmayı göze alabilir.Reklamverenler için en önemli satış noktalarından biri olan Federer, Facebook, Instagram ve X platformlarında 43,5 milyon takipçisiyle diğer tenisçilerden daha popüler olmaya devam ediyor. Pazarlama ajansı Two Circles'a göre, bu rakam Rafael Nadal'ın 51,6 milyon takipçisinin ardından ikinci sırada yer alıyor. Bu arada Federer, son üç yılda bu sosyal medya platformlarında yüzde 2,3'lük bir etkileşim oranı elde etti. Bu oran, Djokovic'in yüzde 1,2'lik oranının neredeyse iki katı ve Nadal'ın yüzde 0,5'lik oranının dört katından fazla. George Washington Üniversitesi profesörü Delpy Neirotti, Federer'in reklam yüzü olarak değerini “Bence bu durum kalıcı” diye değerlendiriyor.