Tesla beklenen robotaksilerini kullanıma sundu
Tesla, uzun zamandır beklenen robot taksi hizmetini Teksas'ta kullanıma sunarak elektrikli araç üreticisini, teknolojisinin pazar lideri Waymo'ya karşı test edileceği büyüyen otonom araç çağırma pazarına açtı. CEO Elon Musk, şirketin 20 kadar Tesla Model Y ile halka açık yollarda sürüş yaparak küçük bir başlangıç yapacağını ve teknolojinin performansına göre hizmeti genişleteceğini söyledi. Direksiyonun arkasında bir insan sürücü olmayacak. X'te yayınlanan bir gönderide Musk, müşterilerden 4.20 dolar tutarında sabit bir ücret alınacağını belirtti. İşte Tesla'nın robot taksi hizmeti hakkında bilinmesi gerekenler:
Robotaksi nedir?
Robotaksi, taksi veya araç çağırma hizmeti gibi çalışan sürücüsüz, otonom bir araç. Alphabet'in Waymo'su ve Amazon.com'un Zoox'u da dahil olmak üzere ABD'de birkaç şirket robot taksi hizmetlerini test ediyor veya işletiyor. Tesla'nın yeni robot taksi hizmeti, Tesla'nın tam kendi kendine sürüş olarak adlandırdığı sürücü destek yazılımının gelişmiş bir versiyonu tarafından yönlendirilen Model Y elektrikli spor araçlarını kullanıyor.
Model Y, FSD için sensör görevi gören sekiz kamera ile donatıldı. Bu şu anda satın alınabilen Model Y araçlarıyla aynı. Ancak Tesla sahiplerinin kullanabileceği versiyon, sürücünün yola dikkat etmesini ve direksiyonu devralmaya hazır olmasını gerektiriyor.
Tesla özel olarak tasarlanmış iki robotaksiyi hizmete sunmayı planlıyor: Cybercab adında küçük, altın renkli bir sedan ve Robovan adında daha büyük bir multiseater. Bu araçların ne direksiyonları ne de pedalları var ve 2026'da yollara çıkabilecekleri tahmin ediliyor.
Robot taksi hizmeti nasıl çalışıyor?
Tesla, robot taksi hizmetini şirketin merkezinin bulunduğu Austin'de sınırlı sayıda müşteriye açtı. Hizmet, şirketin araçlarını test ettiği Austin'in sınırlı bir bölgesinde kullanılabiliyor. Musk, şirketin bu yeni teknolojiyi nasıl sunacağı konusunda temkinli davrandığını söyledi. X'te “Güvenlik konusunda süper paranoyak davranıyoruz” diye yazdı. Tesla'nın web sitesinde yayınlanan sürücü kurallarına göre tüm yolcuların 18 yaşından büyük olması gerekiyor ve yolcu sayısı ikiyi geçemiyor. Waymo ve Zoox gibi Tesla da araçların performansını uzaktan izleyecek ve zor durumlarda müdahale edecek.
Robotaksiler Tesla için neden önemli?
Musk, Tesla'nın kaderini robotik ve yapay zeka işinin performansına bağlamış durumda. Otonom araçların Tesla'nın şu anda 1 trilyon dolar civarında olan piyasa değerine 5 trilyon ila 10 trilyon dolar katabileceğini tahmin ediyor. Tesla'nın ana işi olan araç üretimi baskı altında ve artan rekabet ve eskiyen araç yelpazesinin bir sonucu olarak satışlar düşüyor. Tesla ayrıca Musk'ın ABD Başkanı Donald Trump yönetimiyle yakın işbirliği nedeniyle bazı araç sahipleri ve alıcıların tepkisiyle karşılaştı. Tesla geçen yıl 98 milyar dolar gelir elde etti ve bu gelirin dörtte üçü otomobil satışlarından geldi.
Cathie Wood's ARK Invest, otonom araç çağırma hizmetinin 2029 yılına kadar Tesla için 951 milyar dolarlık bir iş haline gelebileceğini ve bu noktada hizmetin Tesla'nın kazancının yaklaşık yüzde 90'ını oluşturabileceğini öngörüyor. General Motors'un yönetim kurulunda yer alan Tesla’nın eski Başkanı Jon McNeill, birkaç otonom araç şirketi için yer olduğunu söyledi ancak robot taksi işinin Tesla ve destekçilerinin öngördüğü kadar büyük olup olmadığını şüpheyle yaklaştı.
Rakipler kimler?
Sektör lideri Waymo San Francisco, Los Angeles, Phoenix ve Austin'de haftada 250 binden fazla ücretli yolculuk yaptığını söyledi. Bu iş şu anda zararına dönüyor ancak şirket karlılığa giden bir yol gördüğünü ifade etti. Zoox, Las Vegas ve San Francisco Körfez Bölgesi'ndeki çalışanları ve davetli misafirleri tarafından kullanılabiliyor. Austin ve Miami'de de faaliyete geçmeyi planlayan şirket Los Angeles, Seattle ve Atlanta'da da testlerini sürdürüyor. Diğer şirketlerin otonom araç teknolojisini test etme izinleri var ancak çoğu halka sürüş sunamıyor.
Bundan sonraki adım ne?
Tesla, hizmetleri hızlı bir şekilde San Francisco, Los Angeles ve San Antonio'ya genişletmeyi planladığını belirtti. Musk, 2026 yılı sonuna kadar ABD'deki yollarda tamamen otonom sürüş yapan yüz binlerce Tesla olmasını beklediğini söyledi. Musk, bunların çoğunun Tesla'nın en gelişmiş versiyonu otonom sürüş sistemini çalıştıran kişisel araçlar olmasını bekliyor. Planlarını Airbnb ve Uber Technologies'in bir kombinasyonuna benzetiyor. Tesla bazı yasal engellerle karşı karşıya. Şu anda otonom araçlar eyalet düzeyinde ve bazı durumlarda şehirler tarafından izne tabi. Musk, şirketin yazılımını ABD genelinde Tesla'lara yerleştirmesini kolaylaştıracak düzenlemeler yapılması çağrısında bulundu.