Taylor Swift ve Amazon'un ortak noktası ne?
Biri gezegendeki en büyük pop yıldızı. Diğeri ise dünyanın en değerli şirketlerinden biri. Ancak Taylor Swift ve Amazon'un iki ortak noktası var. Birincisi, her ikisi de başarı açısından farklı olduklarını kanıtlamış değerler. Swift'in Eras turnesi, 2 milyar dolardan fazla gelir elde ederek gelmiş geçmiş en yüksek hasılatlı müzik turnesi oldu. Amazon'un piyasa değeri 2 trilyon doların üzerinde ve birçok sektörde küresel lider konumunda. İkinci olarak, her ikisi de belirli stratejilerin neden başarıya götürdüğünü açıklamak için kullanılıyorlar. Harvard Business Review'un en az 700 makalesinde Amazon'a tam da bu amaçla atıfta bulunuldu.
Stratejistler için dikkat çekici olan, aykırı değerler olarak Swift ve Amazon'un başkalarının yapamadığı şeyleri yapabilmeleri. Strateji dersleri çıkarmak kronolojik bir yaklaşım gerektiriyor. There's Nothing Like This: The Strategic Genius of Taylor Swift kitabının yazarı Kevin Evers başarı stratejilerine dair gözlemlerini Forbes için Christian Stadler’a anlattı.
Başlangıçta yeni bir niş bulun
Girişimcilerin üç seçeneği var. Herkesin yaptığı şeyin aynısını yaparak yerleşik bir pazara girebilir, yeni bir değişiklik yapabilir veya tamamen yeni bir niş pazarı hedefleyebilirler. Genellikle Mavi Okyanus stratejisi olarak adlandırılan son seçeneği gerçekleştirmek zordur. Bununla birlikte, girişimcilere kalıcı bir hakimiyet pozisyonu yaratma fırsatı da sunar. Swift ve Amazon'un yaptığı da buydu.
Evers, “Swift kendi yaşıtları olan genç kızlardan oluşan bir dinleyici kitlesi için şarkı yazmak istiyordu. Country müzik bunu bir pazar olarak görmüyordu. Daha da sıra dışı olanı, kendi şarkılarını yazmak istemesiydi” dedi. Bunu başarmak için Swift'in vizyonuyla tamamen uyumlu bir ortağa ihtiyacı vardı. Büyük bir oyuncu olan RCA ile bir sözleşmesi olmasına rağmen, kendi plak şirketini kurmakta olan Scott Borchetta ile çalışmaya karar verdi. Evers bunun ne anlama geldiğini şöyle açıklıyor: Finansmanı yoktu. Merkezi yoktu. Gerçekten de pek bir şeyi yoktu. Ama Brochetta'nın oyunda çok fazla payı olduğu için her şey yolunda gitti. Bu işin yürümesine Swift kadar onun da ihtiyacı vardı.
Yeni girişimciler için çıkarım açık: Yeni bir niş pazar geliştirmek zor ve tamamlayıcı becerilere sahip tamamen kararlı bir ortağa ihtiyacınız var. Amazon için bu ortak, bir kitap toptancısı olan Ingram'dı. Amazon'un Ingram ile olan ilişkisi, kendi deposunun yalnızca 2.000 kapasitesi olmasına rağmen, başlangıçtan itibaren bir milyondan fazla kitabı listeleyebileceği anlamına geliyordu. Özünde Jeff Bezos'un teknolojisi Ingram için web ön yüzü haline geldi.
Başarılı olduğunuzda ikinci bir büyüme kaynağı geliştirin
Swift'in ilk albümü büyük bir başarıydı. Country müzikte yeni bir dinleyici kitlesi yaratmıştı. Ama bundan sonra ne yapacaktı? İşleri ikiye mi katlamalıydı yoksa yeni bir şeye mi girişmeliydi? Evers, cevabın her ikisinden de biraz olduğunu belirterek, “Swift ve ekibi country müzikteki insanları yabancılaştırmamak için çok dikkatliydi. Ama aynı zamanda yavaş yavaş pop müziğe de yönelmeye başladılar” dedi.
Bunu dikkatli ve bilinçli bir şekilde yaptılar çünkü bazı şarkılarını pop radyolarında daha iyi çalacak şekilde yeniden yapılandırdılar. Swift'in bu hamleyi bu kadar başarılı bir şekilde yapabilmesinin bir nedeni, o zamanlar MySpace olan yeni sosyal medyayı kullanarak onlarla doğrudan bağlantı kuran güçlü bir hayran kitlesi oluşturmuş olmasıydı. Hayranlarının çoğu Swift'in yaptığı müziğin türüyle ilgilenmiyor, sadece sanatçıyı görüyorlardı. Ancak, geçişi tamamlamak için yeni ortaklıklara ihtiyaç vardı. Bu, yeni yapımcılarla çalışmak ve dağıtımcısı Universal Music Group'un ağlarından yararlanmak anlamına geliyordu.
Ülke bağlantısını kaybetmeden popa sızmak Swift'in ikinci bir büyüme kaynağı yarattığı anlamına geliyordu. Amazon da müzik ve video satışına geçtiğinde aynı şeyi yaptı ve yavaş yavaş tam teşekküllü bir çevrimiçi mağaza inşa etti. Bununla da kalmadı. 2000 yılında Amazon Marketplace üçüncü bir büyüme kaynağı haline geldi ve iki yıl sonra bunu dördüncü bir büyüme kaynağı olan Amazon Web Services izledi.
Daha da önemlisi, hem Amazon hem de Swift bunu niş pazarlarının tavanına dokunduktan sonra yaptı. Başlangıçtaki pazarlarında büyümek için hala alana sahip olan şirketler için, yeni fırsatlarla dikkatlerini dağıtmak yerine bildikleri ve tanınan şeylere bağlı kalmak mantıklıdır.
Kimsenin yapamayacağı şeyler yapın
2016 yılındaki bir teknoloji konferansında Jeff Bezos biraz şaşırtıcı bir açıklama yaptı: Bir Altın Küre kazandığımızda, bu daha fazla ayakkabı satmamıza yardımcı oluyor. Demek istediği, Altın Küre adaylığı Amazon'un web sitesine daha fazla müşteri getiriyor ama bu müşteriler sonunda farklı bir şey satın alıyor. Bu büyük platform müşteri etkileşimiyle büyüyor. Bu müşteri etkileşim makinesini parlatmak için Amazon Prime'ı tanıttı. 12,99 dolar karşılığında, birçok dizi ve filme erişimin yanı sıra ücretsiz kargo hizmeti de alıyorsunuz. Büyük bir platform olmadan işe yaramayacak bir taktik.
Bu Amazon'a özgü tek sıra dışı hareket değil. Şirket aynı zamanda geriye doğru inşa etmesiyle de biliniyor. Müşteriler için harika bir ürünün ne olacağıyla başlıyor, ardından yavaş yavaş bunu sunmak için gerekli becerileri oluşturmaya başlıyor. Kindle buna iyi bir örnek. Plan, bunu 18 ayda altı kişiyle yapmaktı. Ancak orijinal Kindle ekibine liderlik eden Steve Kessel'in daha sonra kabul ettiği gibi üç buçuk yıllarını ve birkaç avuç insandan çok daha fazlasını aldı.
Bugün Amazon ve Swift, başkalarının kopyalamaya çalışmaması gereken şeyleri yapabilen aykırı isimler. Swift'in durumunda bu, sonunda tamamen popa geçmeye karar verdiğinde açıkça ortaya çıktı. Plak şirketi büyük country pazarını kaybetmekten endişe ediyordu ve daha az başarılı sanatçıların bu tavsiyeyi dinlemekten başka seçeneği yoktu. Swift bunu yapmadı ve güçlü platformu sayesinde bu işe yaradı. Evers, “Potansiyel olarak pazarının büyük bir bölümünü terk ediyordu ancak 2010‘ların en çok satan albümlerinden birini çıkardı” dedi.
Swift son olarak single bile yayınlamadı, bunun yerine Midnights Mayhem with Me adlı bir TikTok serisi yarattı ve burada albüm parçasının adını açıkladı. Bu çoğu sanatçı için işe yaramazdı ancak Swift'in durumunda, onu daha da büyük bir başarıya iten bir sosyal medya coşkusu yarattı.
Hangi aşamada olduğunuzu düşünün
Makaleler genellikle yazarların öne sürmek istedikleri bir fikri kanıtlamak için aykırı değerlerden örnekler kullanır. Bu içine düşülmesi kolay bir tuzaktır. Aykırı örnekler harika bir strateji dersi sunsa da bu yalnızca içinde bulunduğunuz aşamayı göz önünde bulundurmanız ve benzer bir konumda oldukları bir anla eşleştirmeniz durumunda işe yarar. Çoğu şirket için bu birinci aşama olacaktır. Bazıları için ikinci aşama olacaktır. Çok azı içinse üçüncü aşama olacaktır.
"Forbes Life" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
-