Tarifeler nedeniyle 2025 tahminlerini geri çeken şirketler
Stellantis ve Mercedes, çarşamba günü yaptıkları açıklamada 2025 yılına ilişkin mali öngörülerini geri çektiklerini duyurdu. Her iki şirket de bu kararın arkasında Başkan Donald Trump’ın gümrük tarifeleriyle tırmanan piyasa belirsizliğini gerekçe gösterdi. Böylece son haftalarda kazanç tahminlerini geri çeken büyük şirketler listesine katılmış oldular.
İki şirketten mali uyarı
Stellantis, 2025 yılına yönelik mali rehberliğini askıya aldığını bildirerek bu kararın “gümrük tarifeleri konusundaki belirsizlikler” nedeniyle alındığını vurguladı. Şirket, politika yapıcılarla yoğun temas halinde olduklarını ve tarifelerin etkilerini hafifletmek için adımlar attıklarını belirtti.
Mercedes de benzer bir adım attı. Şirket, 30 Nisan’da yaptığı açıklamada gümrük tarifelerine ilişkin oynaklık nedeniyle 2025 yılına dair güvenilir bir değerlendirme yapmanın mümkün olmadığını ve gerekli kesinlik düzeyine ulaşılamadığını ifade etti.
Tahmin geri çeken şirketlerin listesi uzuyor
Tarifelerin etkileri yalnızca otomotiv sektörünü etkilemedi. 29 Nisan'da UPS, yıl sonuna kadar 20 bin çalışanını işten çıkaracağını açıklayarak 2025 yılına dair gelir tahminini geri çekti. Şirket bu kararı, mevcut makroekonomik belirsizliklere bağladı.
General Motors da aynı gün, daha önceki tahminlerinde tarifelerin potansiyel etkilerinin hesaba katılmadığını belirterek mali görünümünü yeniden değerlendireceğini duyurdu. CFO Paul Jacobson, tarifelerin önemli etkiler yaratabileceğini söyledi.
Gıda sektöründen Kraft Heinz ve PepsiCo, 2025 yılına dair beklentilerini aşağı yönlü revize etti. Her iki şirket de gümrük tarifeleri ve yüksek enflasyonun maliyetleri artırdığına dikkat çekti.
Havayolları ve teknoloji şirketleri de etkilendi
JetBlue, American Airlines, Alaska Airlines, Southwest Airlines ve United Airlines gibi büyük havayolu şirketleri de benzer şekilde 2025 yılına ilişkin rehberliklerini geri çekti. Şirketler, yolcu talebindeki zayıflamaya ve ekonomik ortamın öngörülemezliğine vurgu yaptı.
Teknoloji sektöründe de benzer gelişmeler yaşandı. Snap, reklam talebinin makroekonomik koşullardan etkilenebileceği gerekçesiyle ikinci çeyrek için tahmin yayınlamadı. Logitech ise 2026 yılına yönelik mali öngörüsünü geri çekti.
İşten çıkarmalar artıyor
Trump’ın tarifelerinin yalnızca mali tahminleri değil, istihdamı da etkilediği görülüyor. Mack Trucks ve Volvo Group, Doğu Yakası'ndaki tesislerinde toplam 800 çalışanın işten çıkarıldığını duyurdu. Stellantis ve Estée Lauder da benzer kararlar aldı.
Goldman Sachs’ın 15 Nisan tarihli notunda, Trump’ın uygulamaya koyduğu tarifeler nedeniyle yaklaşık 100 bin üretim işinin yaratılabileceği ancak diğer sektörlerde 500 bine kadar işin ortadan kalkabileceği belirtildi.
Tarifeler küresel ticareti sarsıyor
Başkan Trump, nisan ayı başında ilan ettiği sözde "Kurtuluş Günü" kapsamında ABD’nin ticaret ortaklarına yönelik yeni gümrük vergileri uygulamaya başladı. 9 Nisan’da tarifelerde 90 günlük bir geçici ara verildiği duyuruldu ancak Çin için yüzde 145'e kadar çıkan ithalat vergileri yürürlükte kalırken, diğer ülkeler için yüzde 10’luk temel oran korunuyor.
Beyaz Saray, salı günü yaptığı açıklamada Trump’ın otomobil üreticilerine çelik ve alüminyum gibi ürünlerdeki ek tarifelerden muafiyet sağlayacak geçici bir erteleme sunduğunu belirtti. Ancak sektör temsilcileri bu hamlelerin yeterli olmadığını savunuyor. Ford CEO’su Jim Farley, ithal otomobil ve parçalara getirilen yüzde 25’lik tarifenin “ABD otomotiv sektöründe daha önce görülmemiş bir boşluk yaratacağı” uyarısında bulundu.
Trump yönetimine yakın isimlerden Başkan Yardımcısı JD Vance ise, atılan adımların “küresel ticaretin yeniden dengelenmesi” amacı taşıdığını savundu. Vance, ABD’nin adil, açık ve istikrarlı bir ticaret sistemi kurmak için diğer ülkelerle iş birliğine açık olduğunu ifade etti.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-