IATA: Tarifelerdeki belirsizlik uçak alımlarını sekteye uğratabilir
Walsh, bu tarifelerin sadece büyük üreticiler olan Boeing ve Airbus’ı değil, tedarik zincirinden bakım hizmetlerine kadar sektördeki tüm paydaşları etkileyeceğini belirtti. “Uçak siparişleri azalırsa bu yalnızca üreticiler için değil, dünya genelindeki hava yolu ağları için de ciddi sonuçlar doğurur” diyen Walsh, özellikle gelişmekte olan pazarlarda büyümenin yavaşlayabileceğine dikkat çekti.
ABD’nin yüzde 50 gümrük vergisi Embraer’i hedef alıyor
ABD Başkanı Donald Trump’ın Brezilya’dan ithal edilen uçaklara yönelik yüzde 50 oranında gümrük vergisi uygulama planı, küresel havacılık pazarında büyük bir endişeye yol açtı. Bu düzenlemenin ağustos ayında yürürlüğe girmesi bekleniyor.
Bu gelişme, Brezilyalı uçak üreticisi Embraer’i doğrudan etkiliyor. Şirketin CEO’su Francisco Gomes Neto, alınan kararın yalnızca Brezilya ekonomisi üzerinde değil, aynı zamanda ABD'li iş ortakları ve müşteriler üzerinde de olumsuz etkiler yaratacağını ifade etti. Neto, söz konusu verginin şirketin siparişlerinde pandemi dönemindeki seviyelere yakın bir düşüşe yol açabileceği uyarısında bulundu.
Havacılıkta tedarik zinciri de baskı altında
Uzmanlara göre, tarifelerin havayolu şirketlerinin yeni uçaklara olan talebini azaltması, uzun vadede tüm tedarik zincirinde sıkıntılara yol açabilir. Yedek parça üreticilerinden bakım-onarım hizmetlerine kadar uzanan ekosistemin bu süreçten olumsuz etkilenmesi kaçınılmaz görülüyor.
Walsh, “Sektör, pandemi sonrası toparlanma sürecine yeni girmişken, ticaret bariyerlerinin yeniden gündeme gelmesi ciddi bir tehdit oluşturuyor” dedi. IATA’ya göre, birçok havayolu şirketi halihazırda yüksek maliyetlerle başa çıkmaya çalışırken, ilave vergi yükleri yatırım planlarını tamamen askıya alabilir.