Hamdi Ulukaya ve Ivanka Trump’tan gıda israfına karşı ortak adım
Amerika’da her yıl üretilen meyve ve sebzelerin yaklaşık yüzde 30’u yalnızca şekil, boyut ya da renk standartlarını karşılamadığı için tarlada bırakılıyor. 2023’te bu nedenle 16 milyon ton gıda çöpe giderken, çiftçilerin zararı 13 milyar doları buldu. Sadece çilekte bile her yıl yaklaşık 182 bin ton ürünün boşa gitmesi, sorunun boyutunu gözler önüne seriyor.
Planet Harvest ikinci pazar oluşturuyor
Ulukaya ve Trump’ın iş birliğinin temelleri, 2022’de ihtiyaç sahiplerine fazla gıda ulaştırmak için yapılan çalışmalarla atıldı. Bu girişim daha sonra Planet Harvest’a dönüştü. Organizasyon, görünümü nedeniyle satılamayan ürünler için ikinci bir pazar açarak çiftçileri doğrudan gıda şirketleriyle buluşturuyor. Böylece ürünler yoğurt, püre, dondurulmuş gıda ya da sos gibi farklı alanlarda değerlendiriliyor.
Chobani’den çiftçilere yeni gelir
Canlı yayında açıklanan bilgilere göre Chobani, Planet Harvest’ın ilk büyük ortağı oldu. Şirket, bu iş birliği kapsamında 545 tonun üzerinde çilek satın alarak 55 milyon şişe yoğurt içeceği üretti. Çiftçiler ise daha önce değer görmeyen ürünlerden kilogram başına 0,59 dolar kazanmaya başladı. Bu yöntem sadece birkaç çiftlikte bile yüz binlerce dolarlık ek gelir sağladı.
Dünya Yaban Hayatı Fonu’nun yaptığı bağımsız araştırmaya göre, 453 bin kilo meyvenin kurtarılması 1,2 trilyon litre su tasarrufu ve 169 bin ton karbon emisyonunun önlenmesi anlamına geliyor.
Ulukaya: Daha çok üretmeye değil, daha iyi yönetmeye ihtiyacımız var
Hamdi Ulukaya, gıda israfıyla mücadele için yeni bir yaklaşım geliştirdiklerini vurgulayarak, “Açlığı çözmek için daha fazla üretmemiz gerekmiyor. Yetiştirdiklerimizin daha iyi yöneticileri olmalıyız” dedi. Ulukaya, bu girişimin sadece yardım odaklı bir faaliyet olmadığını, çiftçi, tüketici ve çevre için ortak değer yaratan kalıcı bir iş modeli olduğunu ifade etti.
Beyaz Saray’da dikkat çekti
Ulukaya’nın bu iş birliği, nisan ayında ABD Başkanı Donald Trump’ın davetiyle Beyaz Saray’da düzenlenen toplantıda da gündeme geldi. Chobani’nin kurucusu, burada ABD yatırımlarını ve yeni vizyonunu anlattı. Şirketin Idaho ve New York’ta başlattığı 1,7 milyar dolarlık yatırım sayesinde bin 200 kişiye yeni istihdam sağlanacak. Göçmen kökenli bir girişimci olarak ABD’de son on yılın en hızlı büyüyen markalarından birini yaratan Ulukaya, küresel iş dünyasında da etkisini artırıyor.