;
Arama

Google üretken yapay zeka rekabetinde arama motoru üstünlüğünü korumaya çalışıyor

Apple yöneticisi, Safari tarayıcısında yapılan web aramalarının azaldığını açıkladı. Google ise ChatGPT ve Perplexity gibi rakiplere karşı yeni yapay zeka destekli arama modellerini yayına alıyor. Adalet Bakanlığı’nın antitröst davası, milyar dolarlık Apple-Google anlaşmasını da tehdit ediyor.

12 Mayıs 2025, 15:34 Güncelleme: 13 Mayıs 2025, 12:06

Google, üretken yapay zeka (Gen AI) tabanlı yeni arama platformları karşısında arama motorundaki liderliğini koruma mücadelesi veriyor. Şirket, en büyük gelir kaynağı olan arama işini korumak için bir yandan teknolojik yenilikler sunarken, diğer yandan da Adalet Bakanlığı’nın antitröst davasıyla karşı karşıya.

Bloomberg’in haberine göre, Google’ın varsayılan arama motoru olabilmek için Apple’a yılda yaklaşık 20 milyar dolar ödediği Safari tarayıcısında yapılan web aramalarında ilk kez düşüş yaşandı. Apple’ın hizmetlerden sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Eddy Cue, bu gelişmeyi ABD’de devam eden antitröst davası kapsamında verdiği ifadede duyurdu.

Cue, bu düşüşü kullanıcıların OpenAI’nin ChatGPT araması ve Perplexity gibi üretken yapay zeka platformlarını tercih etmeye başlamasına bağladı. Ayrıca Apple’ın yakın gelecekte bu alternatif arama motorlarını Safari’ye entegre etmeyi değerlendirdiğini de belirtti.

Safari üzerinden gelen trafik, Google için önemli bir gelir kaynağı anlamına geliyor. Her ne kadar şirket, arama hacminin Apple cihazlarında genel olarak artmaya devam ettiğini savunsa da, Adalet Bakanlığı’nın açtığı antitröst davası bu modeli temelden sarsabilir.

Apple, anlaşmayı korumaya mı çalışıyor?

ABD Adalet Bakanlığı, Google’ın arama tekelini kırmak amacıyla hem Chrome tarayıcısının satılmasını hem de şirketin Apple gibi devlerle yaptığı özel anlaşmaların sonlandırılmasını talep ediyor. Bu kapsamda, Apple’ın Safari’deki arama hacminin düştüğünü duyurması, 20 milyar dolarlık anlaşmayı korumaya yönelik stratejik bir hamle olarak yorumlanıyor.

TD Cowen analisti John Blackledge, yatırımcı notunda “Apple, Google ile olan yıllık 20 milyar dolarlık gelir paylaşımı anlaşmasını kaybetmemeye çalışıyor. Bu nedenle Google Arama’nın, üretken yapay zeka platformları karşısında rekabet baskısı altında olduğunu göstermek istiyor olabilir" değerlendirmesini yaptı.

Google’dan yapay zeka hamleleri

Google, OpenAI'nin 2022 sonunda ChatGPT'yi piyasaya sürmesiyle birlikte savunma pozisyonuna geçti. Şirket önce Bard adını verdiği sohbet botunu devreye aldı, ardından bu sistemi Gemini olarak yeniden markaladı. Gemini için gelişmiş yapay zeka modelleri tanıtıldı.

Google ayrıca, kullanıcı sorgularına üretken yapay zeka destekli yanıtlar sağlayan ve arama sonuçlarının üst kısmında yer alan “AI Overview” (Yapay zeka Genel Bakış) kutusunu da yayına aldı. Bu sistem ilk başta hatalarla gündeme geldi. Kullanıcılara pizzaya yapıştırıcı sürmeleri veya taş yemeleri gibi hatalı yanıtlar verildi. Ancak şirket bu sorunların çoğunu düzeltti ve CEO Sundar Pichai’ye göre şu anda bu özellik ayda 1,5 milyardan fazla kullanıcı tarafından kullanılıyor.

Şirket ayrıca, geleneksel “10 mavi bağlantı” arayüzünün yerine sohbet botu benzeri bir arama deneyimi sunan “Yapay zeka Modu”nu da test ediyor. Bu yeni mod; Google Görseller, Alışveriş ve Kısa Videolar sekmelerinin yanında yer alacak. ChatGPT, Perplexity ve Microsoft’un Copilot Search gibi rakiplere doğrudan yanıt niteliği taşıyor.

Safari’de düşüş, Google’da değil

Apple yöneticilerinin ifadeleri, Google’ın Safari üzerindeki arama hacminin azaldığını ortaya koysa da bu durum Google Arama’nın genel performansının zayıfladığı anlamına gelmiyor.

Morgan Stanley analisti Brian Nowak, bu düşüşün esasen Safari tarayıcısından uzaklaşma eğilimini yansıttığını belirtti. Nwak “Google uygulamasının iOS’taki kullanımı artmaya devam ediyor. Bu da yaşanan değişimin Google Arama’dan çok, tarayıcıdan uzaklaşmayla ilgili olduğunu gösteriyo" dedi.

Bu yorumlar, Google’ın iOS cihazlarda hâlâ güçlü bir konumda olduğunu ancak kullanıcıların Safari yerine doğrudan Google uygulamasına yönelmiş olabileceğini düşündürüyor.

Kısacası, Google Arama hâlâ güçlü bir ürün. Ancak Apple, bu hizmetin zayıfladığına dair bir anlatı oluşturarak hem antitröst davasındaki pozisyonunu güçlendirmeye hem de milyar dolarlık gelir paylaşımı anlaşmasını korumaya çalışıyor olabilir.
 


"Yapay Zeka" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Yapay zekada derin uçurum: Veri merkezi olmayan ülkeler yarışın dışında kalıyor

    Yapay zekada derin uçurum: Veri merkezi olmayan ülkeler yarışın dışında kalıyor

  • Goldman Sachs yapay zeka asistanını devreye aldı

    Goldman Sachs yapay zeka asistanını devreye aldı

  • Amazon'da yapay zeka dönüşümü

    Amazon'da yapay zeka dönüşümü

  • Big Tech yapay zeka düzenlemelerine 10 yıllık yasak istiyor

    Big Tech yapay zeka düzenlemelerine 10 yıllık yasak istiyor

  • Meta, OpenAI çalışanlarını 100 milyon dolarla transfer etmeye çalışıyor

    Meta, OpenAI çalışanlarını 100 milyon dolarla transfer etmeye çalışıyor

  • Microsoft OpenAI ilişkisi kopma noktasına yaklaşıyor

    Microsoft OpenAI ilişkisi kopma noktasına yaklaşıyor

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • En zengin 100 Türk


  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dolar milyarderi Türkler


  • 2025 Forbes 39. Dünya Milyarderler Listesi


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)