;
Arama

Ege Rüzgarı

Jimmy Key, global markalara üretim yapan İzmirli Sun Tekstil’in sahipleri tarafından kuruldu. Şirket, Elvan Ünlütürk’ün yönetime geçmesiyle vites yükselti. Pandemiye kadar Ege Bölgesi ile sınırlı kalan marka, birkaç yıl içinde ulusal ve global bir aktöre dönüştü.

03 Ekim 2024, 11:06 ÖÖ EKLENDİ
Ege Rüzgarı

Liderlik denen yönetim sanatının şaşırtıcı sonuçları var. Lider kumaşına sahip birisi yönetime gelir ve geldiği şirkete/kuruma adeta bir ruh üfler. Sonra kurum üzerindeki tozu silkeler ve her şey değişir… Halen Sun Tekstil ve Jimmy Key’in Yönetim Kurulu Başkanı olan Elvan Ünlütürk’ün rolü de söz konusu şirketler için böyle oldu. İzmirli Ünlütürk Ailesi’ne ait Sun Tekstil’in 1997’de kurduğu Jimmy Key markası, hazır giyim sektörünün parladığı ve hızla büyüdüğü bir dönemde faaliyete geçmesine rağmen Ege Bölgesi’nin sınırlarını bir türlü aşamadı. Pandemi öncesine kadar bölgede 31 mağazası olan şirket, tekstil mühendisi olan Elvan Ünlütürk’ün koltuğa oturmasından sonra dört yıl içinde yerelden globale uzun bir yol kat etti.

ÜRETİMDEN PERAKENDEYE DÖNÜŞÜM

Sun Tekstil İzmirli iki erkek kardeş Sabri ve Şükrü Ünlütürk ile eşi Günseli Ünlütürk tarafından 1987’de kuruldu. Aralarında Inditex Grubu (Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho), Marks&Spencer ve Next gibi dünyaca ünlü şirketlerin de yer aldığı çok sayıda markaya uzun yıllar üretim yapan şirket, bir noktada kendi markasıyla da son tüketiciye ulaşmak istedi ve Jimmy Key’i kurarak perakendeye giriş yaptı. Sabri Ünlütürk’ün eşi Elvan Ünlütürk, markanın kuruluş fikrinin “Başka markalara üretim yapmak güzel ama nihayetinde son tüketici bizi bilmiyor, kendi adımızla onlarla buluşamıyoruz. Nasılsa tekstil tecrübemiz var, artık kendi markamıza sahip olmalıyız” diyerek çıktığını söylüyor. Markayı kurarken doğru bir bakış açısı ile hareket ettiklerini ancak sonrasında sektörün hızlı ilerleyişinde yavaş kaldıklarını itiraf ediyor: “Biz hep mühendis kafasıyla düşündük. Sonuçta üretim şirketinden perakendeye dönüşmüş bir markayız. Başlangıçta perakendeye tam olarak yoğunlaşamadık.”

PANDEMİDE FIRSAT YAKALADI

Elvan Ünlütürk yönetime geçtikten sonra kendi markaları ile var olma, son tüketici ile bağ kurma hedefi tekrar gündeme alınıyor. Perakendede mağazalaşma ve ürün çeşitlendirmede yeni bir döneme giriliyor: “Pandemi olunca her yer kapandı, çalışanlar evlerine gitti fakat önemli bir fırsat da doğdu. Pandemiden önce bulunamayacak İstanbul, Muğla, Adana, Ankara, Antalya, Aydın, Denizli ve Çanakkale gibi şehirlerde önemli lokasyonlardaki pek çok mağaza boşaldı. Stratejik konumdaki bu dükkanları tuttuk. Bugün en çok bu mağazalarda satış yapıyoruz. Şu anda hızlı büyüyoruz. Aslında 1997’de önümüze koyduğumuz vizyon çok doğruymuş.” Jimmy Key, artık çok daha hızlı hareket ediyor ve yeni yatırımlar konusunda sektörden geride kaldığı günlerin acısını çıkarıyor. Gelecek için çok sayıda yeni planları var.

Sekiz yıl önce mağazalar küçük olduğu için vazgeçilen erkek koleksiyonu tekrar hayata geçirildi. Cironun yüzde 16’sının geldiği aksesuarlara olan ilgiden dolayı o kategorinin de büyütülmesine karar verildi. Amazon gibi uluslararası e-ticaret platformlarında da var olan şirket için Elvan Ünlütürk, “Tasarım kısmında başka markalar yaratma hedefimiz de var. Şu an 35 ülkede varız. Global marka olmak bana bir hedef gibi gelmiyor. Biz yelkenciyiz. Yelken ayarın doğruysa, rüzgarın yönü doğruysa zaten ileri gidersin” diyor

YILDA 3 MİLYON ÜRÜN

Jimmy Key’in çatı kuruluşu Sun Tekstil’in cirosu 2023’te 191 milyon dolara ulaştı. Şirketin Türkiye, İspanya ve İngiltere’de beş tasarım ofisi bulunuyor. Her yıl bin 500’ün üzerinde yeni tasarımla 3 milyon ürün ihraç ediyor. 30 paydaş üreticisinin yanı sıra İzmir’in Torbalı ve Manisa’daki tesislerinde üretimlerini yürütüyor. Şirketin yüzde 20,71’i halka açık. Çoğunluk hisse yüzde 34,12 ile Elvan Ünlütürk’e ait. Sabri – Elvan Ünlütürk’ün kızı Ayşe’nin yüzde 5,53 payı var. Şükrü Ünlütürk’ün eşi Günseli Ünlütürk’ün payı yüzde 28,58. Çiftin çocukları Mehmet ve Azize’nin de payları yüzde 5,53 oranında... Çocuklar 18 yaşından itibaren kurullarda görev alıyorlar ama Ayşe ve Azize deneyim kazanmak için kendi markalarını kurmuş. Şu an şirkette çalışmıyorlar.

ATLETİK ADIMLAR GELECEK

Sun Tekstil’in diğer şirketi Ekoten Tekstil’de spor ve teknik tekstil üretiliyor. Under Armour, Decathlon gibi spor markalarına “athletic wear” tarzı ürünler hazırlanıyor. “Bizim o kasımız da çok kuvvetli” diyen Ünlütürk, Jimmy Key’e de bu gücü yansıtmakta kararlı.

Diğer yandan erkek giyimde moda faktörünün çok az olduğunu söyleyen Ünlütürk, “Tasarımla öne geçmek zor ancak Jimmy Key’in kumaş avantajı var” diyor. Burada da kumaş kalitesi ile öne geçmeyi hedefliyor. Jimmy Key’in bir diğer hamlesi ise Tencel kategorisi ile olacak. Çevre dostu süreçlerle üretilen sürdürülebilir tekstil anlamına gelen Tencel kategorisinde yer alan ürünler daha premium fiyatlarla konumlandırılacak. Ünlütürk’ün gönlünde ev perakendesi segmenti de var. “Fakat şu an için erken” diyor: “Altyapıyı, kadroyu sağlam kurmak gerek.”


"Haberler" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Kripto paraların S&P 500'ü uygulamaya girecek

    Forbes.com.tr
    Kripto paraların S&P 500'ü uygulamaya girecek

  • Trump'ın zaferi ve siyasi çalkantılarla euro bölgesinde yatırımcı güveni geriledi

    Forbes.com.tr
    Trump'ın zaferi ve siyasi çalkantılarla euro bölgesinde yatırımcı güveni geriledi

  • Fransız bankası SocGen'den TL tavsiyesi: Alıma geçin

    Forbes.com.tr
    Fransız bankası SocGen'den TL tavsiyesi: Alıma geçin

  • Stellantis Türkiye, Citroen’in C3 ve DS3 modellerini geri çağırdı

    Forbes.com.tr
    Stellantis Türkiye, Citroen’in C3 ve DS3 modellerini geri çağırdı

  • Tesla 1 trilyon dolarlık piyasa değerine ulaştı: Trump'ın zaferi Musk'a daha neler kazandıracak?

    Forbes.com.tr
    Tesla 1 trilyon dolarlık piyasa değerine ulaştı: Trump'ın zaferi Musk'a daha neler kazandıracak?

  • Fed kararı piyasaları nasıl etkiledi?

    Forbes.com.tr
    Fed kararı piyasaları nasıl etkiledi?